AcasăȘTIRI EXTERNECriză energetică, puține alternative la iarnă. Cât petrol brut mai importă UE...

Criză energetică, puține alternative la iarnă. Cât petrol brut mai importă UE din Rusia

Criză energetică, puține alternative la iarnă. Cât petrol brut mai importă UE din Rusia

Importurile de petrol rusesc în Uniunea Europeană și Marea Britanie au scăzut cu 35% în august, la 1,7 milioane de barili pe zi (bpd), de la 2,6 milioane de bpd în ianuarie, dar UE a rămas cea mai mare piață pentru țițeiul rusesc, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).

Marea Britanie a încetat deja să mai importe țiței rusesc în urma invaziei Rusiei în Ucraina, iar UE va interzice importurile începând cu luna decembrie, în încercarea de a lipsi Kremlinul de veniturile necesare pentru finanțarea războiului.

SUA își trag partea leului

Interdicția va crea, cel mai probabil, o penurie de petrol din cauza lipsei generale de volume de rezervă de țiței în lume. Până în prezent, importurile din Statele Unite au înlocuit aproximativ jumătate din cei 800.000 de barili pierduți din importurile rusești, iar Norvegia a furnizat aproximativ o treime.

SUA ar putea depăși în curând Rusia ca principal furnizor de țiței pentru UE și Marea Britanie la un loc – până în august, importurile din SUA au rămas în urma celor din Rusia cu doar 40.000 de bpd, comparativ cu o medie de 1,3 milioane de bpd înainte de război, potrivit AIE. În afara UE, principalele piețe de export de țiței ale Rusiei sunt China, India și Turcia.

Conform interdicției iminente, UE va trebui să înlocuiască o cantitate suplimentară de 1,4 milioane de barili de țiței rusesc, cu aproximativ 300 000 de barili pe zi care ar putea proveni din Statele Unite și 400 000 de barili pe zi din Kazahstan, a declarat AIE. Cel mai mare zăcământ de petrol din Norvegia, Johan Sverdrup, care produce țiței similar cu cel din Urali, intenționează, de asemenea, să își majoreze producția în trimestrul al patrulea, potențial cu 220.000 bpd.

AIE afirmă că ar fi necesare importuri din alte zone, precum Orientul Mijlociu și America Latină, pentru a satisface pe deplin cererea UE, scrie U.S. News. O parte din petrolul rusesc va continua să ajungă în UE prin conducte, deoarece interdicția exclude unele rafinării fără ieșire la mare, cu excepția cazului în care Rusia decide să oprească aceste fluxuri.

Ungaria și Slovacia, total dependente de Rusia

Germania, Olanda și Polonia au fost principalii importatori de petrol rusesc în Europa anul trecut, dar toate trei au capacitatea de a aduce țiței pe mare. Cu toate acestea, țările fără ieșire la mare din Europa de Est, precum Slovacia sau Ungaria, au puține alternative la aprovizionarea prin conducte din Rusia.

Dependența UE de Rusia a fost susținută și de companii precum Rosneft și Lukoil, care controlează unele dintre cele mai mari rafinării din blocul comunitar. Fluxurile de țiței rusesc, pe baza datelor de încărcare din luna august, au crescut de la o lună la alta către Italia și Olanda, unde Lukoil deține rafinării, potrivit AIE.

La 16 septembrie, guvernul german a preluat controlul asupra rafinăriei Schwedt, deținută de Rosneft, care furnizează aproximativ 90% din necesarul de combustibil al Berlinului. Tot în septembrie, guvernul italian a declarat că speră ca Lukoil să găsească un cumpărător pentru rafinăria sa ISAB din Sicilia, care reprezintă o cincime din capacitatea de rafinare a țării.

author avatar
Tudor Borcea