Criza energetică și prețurile în creștere pun presiune pe consumatorii europeni care vor fi nevoiți să-și reducă cheltuielile pentru sărbătorile de Crăciun
Perioada cumpărăturilor de Crăciun va fi una dificilă pentru retailerii europeni, deoarece criza costului vieții îi presează pe consumatori și reduce veniturile disponibile. Sezonul sărbătorilor este în mod tradițional un moment de vârf pentru sectorul comerțului cu amănuntul, dar chiar și marile nume europene din domeniu avertizează că vor urma luni dificile în acest an, iar investitorii au reacționat în consecință.
Consumatori și retaileri, loviți de prețuri
Gigantul Adidas din Germania și-a redus previziunile pentru întregul an, în timp ce al doilea retailer de modă la nivel mondial, suedezul H&M, a lansat o campanie de reducere a costurilor de 2 miliarde de coroane suedeze (177 milioane de dolari).
Profitul pe întregul an al retailerului britanic de modă online ASOS s-a prăbușit cu 90% față de nivelul maxim atins în perioada pandemică, iar acțiunile sale sunt pe locul al doilea în topul celor mai slabe performanțe din topul celor 350 de companii cotate la bursă din Marea Britanie în acest an, pierzând două treimi din capitalizarea sa bursieră.
Chiar și companii precum Reckitt Benckiser, care produce articole de consum mai banale, precum produsele de curățare Dettol și prezervativele Durex, și gigantul Unilever au avertizat asupra presiunii asupra consumatorilor.
Pe piețele bursiere, sectorul european al comerțului cu amănuntul a pierdut 40% din valoarea sa până acum în acest an. JPMorgan și alți strategi spun că ce este mai rău nu a venit încă pentru consumatori și retaileri deopotrivă.
„Consumatorii se află sub o mare presiune și vor reduce o parte din cheltuieli, în timp ce costurile pentru retaileri cresc”, a declarat Ciaran Callaghan, șeful departamentului de cercetare pentru acțiuni europene la Amundi, cel mai mare manager de active din Europa, scrie U.S.News.
Callaghan a arătat că majorarea creditelor ipotecare și a altor facturi îi presează pe consumatori, în timp ce prețurile mai mari ale materiilor prime, cum ar fi bumbacul, determină creșterea costurilor retailerilor.
Slăbirea monedelor și prăbușirea cererii
Investitorii și strategii se așteaptă ca marjele comercianților cu amănuntul să fie reduse până anul viitor, pe măsură ce presiunile asupra costurilor sunt exacerbate și mai mult de slăbirea monedelor și de prăbușirea cererii consumatorilor. Facturile la energie și salariile mai mari, precum și prețurile ridicate ale transportului de marfă și ale țesăturilor au dus la creșterea costurilor pentru companiile din zona euro cu peste 40% în acest an, conform datelor Eurostat.
Euro și lira sterlină s-au depreciat cu 12% și 14% față de dolarul american în acest an și au făcut, de asemenea, ca bunurile să fie mai scumpe pentru sectorul de vânzare cu amănuntul, care se bazează foarte mult pe importuri. Înaintea sărbătorilor, o serie de companii au anunțat că intenționează să angajeze personal temporar de Crăciun, retailerii britanici Boots și John Lewis anunțând fiecare că vor recruta 10.000 de persoane. Dar salariile cresc și ele pe piețele de muncă restrânse, unde concurența pentru personal este puternică.
Unele companii au reușit să transfere parțial costurile mai mari către clienți, chiar dacă cererea scade. Ikea, cel mai mare brand de mobilă de casă din lume, este unul dintre acestea. Acesta a raportat vânzări anuale record, deoarece creșterea prețurilor și atenuarea efectelor pandemiei au compensat lipsa de aprovizionare, scăderea încrederii consumatorilor și retragerea sa din Rusia.
Niveluri crescute de stocuri nevândute
Dar alte companii se luptă cu niveluri ridicate de produse nevândute pe care ar putea fi nevoite să le transfere la prețuri mici. Stephane Ekolo, strateg la Tradition din Londra, a declarat că tendința de stocuri ridicate va persista probabil și anul viitor. „Vom asista la tot mai multe semne clare de erodare a cererii”, a spus el.
Jumătate dintre britanici plănuiesc să cheltuiască mai puțin de Crăciun în acest an, potrivit companiei de cercetare de piață Kantar, după ce luna trecută au redus deja cheltuielile, în contextul unei inflații de 10% și al unui context politic haotic. În zona euro, unde inflația se află la un nivel similar, comerțul cu amănuntul al produselor nealimentare a scăzut cu 3% în august, în ritm anual, potrivit Eurostat.
„Este greu să fii pozitiv în ceea ce privește cheltuielile cu amănuntul, în condițiile în care încrederea consumatorilor continuă să scadă la niveluri record, iar criza costului vieții îi afectează pe toți”, a declarat Trevor Green, șeful departamentului de acțiuni britanice la Aviva Investors.