Criza nu este pentru toată lumea. Un singur sector s-a descurcat bine în 2022, cel al automobilelor de lux, care a înregistrat vânzări record. Unele mărci au avut chiar cel mai bun an din istorie, în timp ce restul pieței auto se străduiește să-și revină după pandemie și suferă din cauza unei penurii globale de semiconductori.
Ca și pe piața auto penrtru marele public, SUV-urile sunt segmentul dominant al mașinilor de lux.
An istoric pentru Rolls-Royce
În istoria sa de 118 ani, constructorul britanic Rolls-Royce nu a vândut niciodată atât de multe mașini ca în 2022, când au fost comercializate în total 6.021 de vehicule cu celebra „Flying Lady” pe grilă. Această cifră reprezintă o creștere de 8% față de 2021, cu livrări „către clienți din aproximativ 50 de țări”, a precizat într-un comunicat marca, care face parte din grupul german BMW. Rolls-Royce a adăugat că principalele sale piețe sunt SUA, China și Europa, informează Euronews.
Deși compania nu a oferit detalii despre volumul de vânzări pentru fiecare dintre modelele sale, Rolls-Royce a precizat că cel mai bine vândut vehicul în 2022 a fost Cullinan, SUV-ul companiei, care pornește de la 340.000 de euro.
La fel ca și în cazul mărcilor mai obișnuite, așa-numitele Sport Utility Vehicles (SUV) conduc vânzările în lumea mașinilor de lux. Această tendință este vizibilă și la Bentley și Lamborghini.
Bentayga, calul troian al Bentley
Bentley – care a mers împreună cu Rolls-Royce până în 1998, când compania a fost achiziționată de grupul german Volkswagen – a avut, de asemenea, un an istoric. Pentru prima dată în istoria sa, producătorul britanic a depășit pragul de 15.000 de mașini, cu exact 15.174 de mașini vândute în 2022. Aceasta reprezintă o creștere de 4% față de anul precedent, care stabilise deja un record. Ca și în cazul fostei sale companii surori, principalele piețe de desfacere au fost, în ordine, Statele Unite, China și Europa. Și aici, din nou, SUV-ul propriu al companiei, Bentayga, a fost lider, reprezentând 42% din total! Prețul de pornire: 180.000 de euro.
9.233 de vânzări pe an: premieră la Lamborghini
Luxul auto nu se referă doar la limuzinele britanice cu interioare demne de cele mai bune cluburi londoneze, care te întâmpină cu piele Connolly și lemn denuc, ci și la mașinile sport italiene, de preferință roșii. Pentru Lamborghini, care face parte tot din grupul Volkswagen, anul 2022 a fost, de asemenea, un an record, cu 9.233 de vânzări anuale, o premieră pentru marca din Sant’Agata Bolognese.
În această perioadă, care a înregistrat creșteri de 10% față de cea precedentă, este din nou un SUV care se descurcă foarte bine. 5.367 de exemplare ale modelului Urus, vândut cu un preț de pornire de la 205.000 de euro, au fost comercializate în ultimele 12 luni.
Ferrari Purosangue, toate modelele rezervate
În timp ce vecinul de la Maranello, Ferrari, nu și-a publicat încă cifrele pentru 2022, există toate motivele de crezut că și acest an va fi excepțional. În august anul trecut, constructorul auto italian a raportat că vânzările din primele șase luni ale anului trecut le-au depășit cu peste 1.250 pe cele din primele șase luni ale anului 2021, un an care a fost excelent, cu 11.155 de mașini vândute în total.
Innovation reaches new horizons for comfort and versatility in the #FerrariPurosangue, yet the #Ferrari essence – driving pleasure, unique design, exclusivity – beats strong in its thoroughbred heart.
Find out what makes it stand out.
Photos by Alex Howe. #FerrariMagazine— Ferrari (@Ferrari) January 4, 2023
În timp ce se așteaptă ca Ferrari să anunțe cifrele de vânzări, compania a lansat în septembrie anul trecut și SUV-ul său, care generează deja mult interes. Ca dovadă, nu mai este posibil să se semneze un formular de comandă pentru a cumpăra un Purosangue. În ciuda unui preț de pornire de 390.000 de euro, toate mașinile cu patru uși planificate pentru următorii doi ani au fost rezervate. Curba vânzărilor nu va încetini.
Bugatti, deocamadată fără un SUV
Și mai exclusivist, Bugatti, o altă marcă din galaxia VW, a avut, de asemenea, un an record în 2022. Constructorul francez a livrat 80 de mașini hipersportive, ceea ce nu mai făcuse până atunci. Iar printre aceste mașini realizate manual, care s-au vândut cu peste 2,5 milioane de euro, s-a numărat și cea de-a 400-a livrare a modelului Chiron, model produs în atelierele din Molsheim începând din 2016. Un detaliu semnificativ: marca fondată de Ettore Bugatti la începutul secolului trecut nu oferă încă SUV. Deocamdată?
Cayenne, locomotiva Porsche
Dacă există o marcă de mașini de lux care își poate freca mâinile de bucurie de interesul clienților săi pentru SUV-uri, aceea este Porsche. Constructorul german, care face parte tot din Grupul Volkswagen, a fost instigatorul acestor modele. Când firma din Stuttgart a lansat primul său model cu patru uși, Cayenne, în 2002, mulți fani ai mărcii au protestat. S-au înșelat. Anul trecut, cu nu mai puțin de 95.604 unități, Cayenne a fost cel mai bine vândut SUV, devansându-l pe fratele său mai mic, Macan, cu 86.724 de unități. Emblematicul 911 se află pe locul trei, cu 40.410 mașini livrate dintr-un total de 309.884. Un total impresionant pentru un producător de automobile premium.
Nevoia de a se reinventa
În octombrie anul trecut, Uniunea Europeană a convenit să pună capăt vânzării de vehicule noi cu motoare cu combustie internă în 2035. De la această dată, obiectivul este de a reduce emisiile de CO2 la zero, oferind numai vehicule 100% electrice.
Deși s-a acordat o derogare producătorilor care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an, de obicei mărcile de lux, pentru a le permite să vândă mașini cu motoare cu combustie pentru încă un an, aceștia vor trebui să se conformeze acestei noi situații și să își schimbe strategia. Vor dispărea motoarele V8 și V12-urile puternice, cu peste 500 de cai putere, care emit mult mai mult CO2 decât media.
Unele mărci oferă deja mașini electrice în gama lor. Porsche, de exemplu, vinde Taycan din 2019, cu 34.801 unități vândute în 2022. Rolls-Royce va oferi, de asemenea, primul său vehicul complet electric, Spectre, în acest an. Precomenzile pentru acest coupé de mari dimensiuni, cu un preț de peste 420.000 de euro, au „depășit așteptările”, spune marca, care adaugă că primele livrări sunt așteptate în trimestrul al patrulea din 2023.