AcasăȘTIRI EXTERNECovid-19 și Brexit. Londra lasă nasul jos și acordă 10.000 de vize...

Covid-19 și Brexit. Londra lasă nasul jos și acordă 10.000 de vize provizorii pentru muncitorii străini

Covid-19 și Brexit. Londa lasă nasul jos și acordă 10.000 de vize provizorii pentru muncitorii străini

Funcționarea multor benzinării și supermarketuri este grav întreruptă din cauza lipsei de șoferi de camioane care să livreze produsele. Guvernul lui Boris Johnson a anunțat sâmbătă mai multe măsuri, inclusiv eliberarea a peste 10.000 de vize provizorii.

Un deficit de șoferi de camioane provoacă haos în Marea Britanie. Brexit, Covid-19, panica unor cetățeni: un cocktail pestriț de motive care a condus guvernul să ia măsuri de urgență pentru a face față acestuia, cu câteva săptămâni înainte de pregătirea sărbătorilor de sfârșit de an.

„Marea Britanie se confruntă foarte violent cu consecințele Brexitului”

Esențial în Londra și în regiunea capitalei britanice, grupul petrolier BP, care dispune de 1200 de stații de benzină în toată țara, a anunțat că a închis unele dintre ele. Dar foarte multe se află în penurie de carburanți, din cauza lipsei șoferilor. Chiar și șoferii de ambulanțe au avut dificultăți în a-și alimenta mașinile.

Restaurantele și supermarketurile se luptă și ele să se aprovizioneze cu anumite produse, din același motiv: lipsa de transportatori. Adesea, un fel de mâncare este șters din meniu și unul sau mai multe rafturi sunt goale.

Cu câteva săptămâni înainte de cumpărăturile de Crăciun, gigantul de distribuție Tesco (aproape 4.000 de magazine din Regatul Unit) a avertizat cu privire la posibilitatea ca anumite produse să nu poată fi găsite. Și personalul lipsește și în industrie, în special în sectorul zootehnic.

Nu producția de bunuri lipsește, ci forța de muncă care să le transporte și distribui (există un deficit de 100.000 șoferi de camioane). Sunt evidențiați doi factori principali: Brexit și criza sanitară. Ieșirea efectivă a Marii Britanii din zona euro, la 1 ianuarie, interzice unui european să meargă la muncă peste Canal Mânecii fără permis de muncă.

În același timp, Covid-19 și blocările pe care le-a impus au determinat lucrătorii străini să se întoarcă în țările lor de origine, în timp ce examenele pentru permisele de conducere au fost suspendate. „Marea Britanie se confruntă foarte violent cu consecințele Brexitului”, a tunat, duminică, Thierry Breton, comisarul european pentru piața internă, scrie Le Parisien.

Cum reacționează guvernul britanic?

Primele măsuri au fost luate sâmbătă. Peste 10.000 de vize temporare, până în decembrie, ar putea fi acordate (șoferi și lucrători în industria cărnii), cu toată împotrivitea Londrei de a nu mai depinde de forța de muncă străină.

Militarii Ministerului Apărării ar putea participa la instruirea rapidă a câtorva mii de șoferi , în timp ce șoferii de camioane pensionari vor fi încurajați prin poștă să reia serviciul.

Boris Johnson, cu degetele-n ușă

Din aceste diferite motive, Boris Johnson se află sub o presiune foarte puternică. Două treimi dintre britanici – și chiar mai mult de unul din doi alegători conservatori – cred că șeful guvernului a gestionat greșit criza și că este parțial responsabil, potrivit unui sondaj publicat de Opinium pentru The Observer, publicat duminică.

36% dintre respondenți consideră că Brexit este principala cauză a acestei situații. Această opinie este majoritară în rândul susținătorilor „Remain” (62% față de 13% în rândul celor pentru „Leave”).

Va fi nevoie de „mult mai multe” măsuri pentru rezolvarea crizei, estimează Marco Digioia, președintele Asociației Europene a transportatorilor rutieri, care reprezintă peste 200.000 de companii din Europa.

author avatar
Tudor Borcea