Companiile aeriene nu au niciun motiv pentru a efectua zboruri cu avioane goale în Europa doar pentru a-şi conserva sloturile de decolare şi aterizare pe aeroporturi, a comunicat ACI Europe, o organizaţie care reprezintă 500 de aeroporturi din 46 de ţări europene şi care se declară „consternată” de această controversă.
Legislaţia europeană obligă transportatorii aerieni să utilizeze cel puţin 80% din sloturile lor de decolare şi aterizare pe aeroporturi, în caz contrar riscând să le piardă în următorul an.
Însă aceste reguli, concepute pentru situaţii normale de trafic, au devenit imposibil de aplicat în contextul scăderii dramatice a cererii pentru bilete de avion ca urmare a pandemiei de coronavirus.
Începând din data de 28 martie 2021, companiile aeriene sunt obligate să utilizeze 50% din sloturile lor de decolare şi aterizare pe aeroporturi, pentru a putea să şi le păstreze, însă chiar şi acest procent este considerat excesiv de sectorul aerian, care este încă într-o fază de redresare, în special după apariţia variantei Omicron care a provocat o nouă scădere a rezervărilor în această iarnă.
Carsten Spohr, directorul general de la Lufthansa, a avertizat la finele lunii decembrie că cea mai mare companie aeriană europeană va fi obligată să opereze 18.000 de zboruri suplimentare inutile în această iarnă numai pentru a-şi conserva drepturile de decolare şi aterizare.
„În pofida solicitărilor noastre pentru mai multă flexibilitate, UE a aprobat o regulă de utilizare a 50% din sloturi, clar nerealistă”, a declarat miercuri un purtător de cuvânt de la Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezintă majoritatea companiilor aeriene ale lumii.