AcasăȘTIRI EXTERNECongresul SUA decide soarta avioanelor F-35. „Să nu mai aruncăm bani în...

Congresul SUA decide soarta avioanelor F-35. „Să nu mai aruncăm bani în această groapă fără fund”. 36.000 de dolari ora de zbor

Congresul SUA decide soarta avioanelor F-35. „Să nu mai aruncăm bani în această groapă fără fund”. 36.000 de dolari ora de zbor

Costurile exorbitante ale ciclului de viață al avioanelor F-35 reprezintă un obstacol pentru viitorul US Air Force.

Pentru a determina capacitățile și numărul de aeronave de luptă de care va avea nevoie pentru a le implementa în anii 2030, Forțele Aeriene ale SUA efectuează în prezent un studiu numit „TacAir”.

Și, conform declarațiilor șefului de stat major al US Air Force, generalul Charles Q. Brown, precum și celor ale șefului Air Combat Command (ACC), generalul Mark Kelly, scenariul care apare prevede o scădere a comenzilor pentru avioane de 5-a generație F-35A Lighgtning II, în condițiile în care acest avion trebuie să înlocuiască modele precum F-16, A-10 Warthog, precum și o parte din avioanele F-15.

Luna trecută, generalul Brown a spus că ar dori să înlocuiască avioanele F-16 cu avioane de vânătoare/bombardament de generația 4,5.

„De fapt, vreau să pot construi ceva nou și diferit care nu este F-16, dar care are unele dintre capacitățile sale”, a explicat generalul Brown, la 18 februarie.

Prea scump, prea ca la țară

Generalul a pledat pentru accelerarea intrării în funcțiune a avioanelor de vânătoare de generația a 6-a, rezultată din programul NGAD (Next Generation Air Dominance), al cărui demonstrator a zburat deja în cea mai mare confidențialitate, în 2020, după ce a fost pus la punct conform abordării așa-numitei inițiative „Digital Century Series”, care se bazează pe cele mai recente progrese în ingineria digitală.

Totul sugerează că Forțele Aeriene ale SUA își vor lăsa deoparte planul de a procura 1.763 de avioane, pentru a se mulțumi cu 1.050 de exemplare. În total, aceasta este cifra care este vehiculată în prezent, potrivit Aviation Week.

„Costurile exorbitante ale ciclului de viață ale F-35 semnifică faptul că Forțele Aeriene ale SUA nu își pot permite să cumpere atâtea aeronave de cât are nevoie pentru a lupta și a câștiga, astăzi, un război , ceea ce face ca programul NGAD să fie cu atât mai important”, a argumentat Will Roper, fost secretar al forțelor aeriene pentru tehnologie și achiziții.

„Rathole”

Vizibil, această idee câștigă teren. Președintele Comisiei pentru Servicii Armate din Camera Reprezentanților, democratul Adam Smith, a estimat, în timpul unei conferințe a Brookings Institution care a avut loc săptămâna trecută, că este timpul să „nu mai aruncăm bani în această groapă fără fund” („rathole”) care, potrivit lui, este programul F-35.

„Ce ne aduce F-35? Există o modalitate de a reduce pierderile noastre? Există o modalitate de a nu cheltui atât de mulți bani pe o capacitate atât de redusă? Pentru că costurile de asistență sunt enorme ”, a spus Smith.

871 de deficiențe identificate

Mai ales că programul F-35 se confruntă cu dificultăți recurente. Ultimul raport al directorului de testare și evaluare operațională de la Pentagon (DOT & E) a identificat din nou 871 de deficiențe, dintre care zece sunt de categoria 1.

Adică deficiențe susceptibile de a „provoca moartea sau rănirea gravă, pierderi sau daune importante” și că sunt, prin urmare, susceptibile de a „restricționa critic capacitățile de pregătire pentru luptă”.

În plus, US Air Force au fost forțate recent să ia măsuri pentru a evita o penurie a motoarelor  F-135 (fabricate de Pratt & Whitney pentru constructorul F-35, Lockheed Martin), care tind să se uzeze mult prea repede din cauza unor „defecte neraportate”.

Potrivit cifrelor oficiale, costul unei ore de zbor la bordul unui F-35 este de 36.000 de dolari. Lockheed-Martin a asigurat că această sumă va fi redusă la 25.000 de dolari, în timp ce generalul Mark Kelly a pus sub semnul îndoielii afirmația.

Mai mult, rata de disponibilitate a acestui avion ar fi de 69%, care este cu mult sub cea de 80% cerută de Pentagon, potrivit Defense News.

Cu toate acestea, Adam Smith a recunoscut că Congresul nu poate abandona programul F-35. Cu toate acestea, el a spus că dorește ca Pentagonul să-și reducă dependența de el. „Ceea ce trebuie să facem este să reușim să obținem un amestec de avioane de luptă care să fie cel mai rentabil”, a spus el. Rămâne de văzut dacă demersul lui Smith va fi urmat de colegii săi.

Programul F-35, „un scandal în ceea ce privesc costul, programul și performanța”

Înaintea lui, au încercat alți parlamentari, precum foarte influentul senator John McCain. „Programul F-35 este un scandal și o tragedie în ceea ce privesc costul, programul și performanța”, s-a arătat indignat McCain, în 2016.

Și fostul președinte Donald Trump (care nu și-a ascuns vrăjmășia față de McCain) a vorbit despre un program „scăpat de sub control”.

Oricum și, mai general, Adam Smith a spus că vrea să pună capăt programelor scumpe ale Pentagonului. „Am risipit o sumă spectaculoasă de bani pentru sisteme de arme care nu au funcționat sau nu și-au respectat promisiunile”, a spus el.

„Eșecul pe care ajungem să-l tolerăm devine un eșec la o scară imensă. Gândiți-vă la F-35 ”, a conchis Smith.

Foto: defenseone.com

author avatar
Tudor Borcea