AcasăȘTIRI EXTERNEConflictul din Ucraina remodelează piața petrolului / Sancțiunile occidentale nu opresc Rusia...

Conflictul din Ucraina remodelează piața petrolului / Sancțiunile occidentale nu opresc Rusia / Transferuri de țiței în largul mării

Conflictul din Ucraina remodelează piața petrolului / Sancțiunile occidentale nu opresc Rusia / Transferuri de țiței în largul mării

Invazia Rusiei în Ucraina a remodelat piața globală a petrolului, furnizorii africani intervenind pentru a satisface cererea europeană, iar Moscova, afectată de sancțiunile occidentale, profitând din ce în ce mai mult de transferurile riscante de la navă la navă ale țițeiului său în Asia.

Rusia va fi capabilă să facă față unei interdicții asupra comerțului cu petrol, atâta timp cât Asia și China continuă să le cumpere țiței. Clienții din India și China preiau încărcături cu un discount puternic, potrivit datelor din industrie și comercianților.

Transferuri de țiței pe mare

Exporturile rusești au revenit în aprilie la nivelurile de dinaintea invaziei în Ucraina, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, cu sediul la Paris, iar prețul petrolului s-a stabilizat în jurul valorii de 110 dolari, după ce în martie a atins un maxim al ultimilor 14 ani de peste 139 de dolari pe baril.

Chiar dacă UE acceptă o interdicție asupra petrolului în următoarea rundă de sancțiuni impuse Rusiei, analiștii au declarat că impactul ar putea fi atenuat de cererea din Asia.

Un set complex de sancțiuni impuse de SUA, UE și Marea Britanie a interzis navelor deținute sau sub pavilion rusesc să facă escală în porturi, ceea ce face ca o parte din creșterea comerțului din Asia să fie facilitată de transferul de la navă la navă, pe mare, un proces costisitor în care riscul de deversări este mai mare, scrie London Daily Post.

În general, fluxul de petrol rusesc care traversează Asia pe mare a crescut cu cel puțin 50% de la începutul anului, conform datelor Petro-Logistics și altor date.

Transferurile între nave, care reprezintă o mică parte din comerțul maritim global, s-au mutat de pe coasta daneză pe Marea Mediterană pentru a evita sancțiunile și protestele, a declarat  președintele Petro-Logistics, Mark Gerber. „De aici și  tendința STS de la o navă-cisternă sancționată la un petrolier nepedepsit care se îndreaptă spre apele mai calde și mai prietenoase ale Mediteranei”.

Gerber a estimat la aproximativ 400.000 de barili pe zi (bpd) volumele de țiței și produse rusești transferate între petroliere în Mediterana, majoritatea cu destinația Asia, pe lângă cele 2,3 milioane de bpd direct. În ianuarie, înainte de invazie, aproximativ 1,5 milioane bpd au fost transportate direct în Asia.

Petrolul rusesc este încărcat pe tancuri Aframax sau Suezmax care transportă mai puțin de 1 milion de barili și este transportat pe mare în nave mai mari care pot transporta 2 milioane de barili, ceea ce face ca transportul maritim să fie mai profitabil, au declarat traderii.

Oferte din Africa și SUA

Pentru a compensa pierderea petrolului rusesc, rafinăriile europene au recurs la importurile de țiței din Africa de Vest, care au crescut cu 17% în aprilie față de media 2018-2021, potrivit Petro-Logistics.

Având în vedere cererea europeană în creștere, prețurile țițeiului nigerian, în special, ating niveluri record, potrivit traderilor. Aprovizionarea din Africa de Nord către Europa a crescut cu 30% din martie, a precizat Petro-Logistics.

SUA au crescut, de asemenea, oferta către Europa. Importurile europene de țiței american în luna mai, pe bază de livrare, au crescut cu peste 15% față de martie, potrivit companiei de urmărire Kpler, cea mai mare rată lunară din registrele sale.

author avatar
Tudor Borcea