Avionul misterios care a intrat neautorizat în spațiul aerian al României și al mai multor țări NATO, în cursul acestei săptămâni, are un trecut zbuciumat.
S-a aflat că aparatul de zbor a fost vândut unei „organizații”, afirmă fostul proprietar al aeronavei, care precizează că a discutat cu o persoană venită să inspecteze avionul în limba rusă.
Avea plăcuţe de înmatriculare expirate
Autoritatea lituaniană de monitorizare a zborurilor, Oro Navigacija, a spus că numărul de înregistrare al aeronavei era LY-LOO. Acest număr este deținut de aeronava 1962 PA-23-250 Aztec a producătorului de avioane Piper, dar nu mai este valabil.
„Nu am primit planurile de zbor ale aeronavei, iar echipajul nu a stabilit nicio comunicație cu operatorii Oro Navigacija”, a spus Ingrida Daugirde, reprezentantă a instituției.
Avionul bimotor a fost vândut săptămâna trecută de Bronius Zaronskis, pilot și director al Nida Air Park. Potrivit acestuia, avionul a fost cumpărat de străini.
„Nu erau lituanieni. Nu pot spune din ce țară erau, poate ucraineni, poate români sau bulgari. Am comunicat cu un bărbat în rusă. Nu știu numele acelor bărbați. Nu m-a interesat”, a spus Zaronskis.
Avionul a speriat România şi alte ţări NATO
Aeronava care a decolat din Lituania a survolat Ungaria, a survolat pentru scurt timp Serbia și România, iar miercuri, la ora 19:09, a intrat în spațiul aerian al Bulgariei, a precizat ministrul bulgar al apărării într-un comunicat.
Aeronava cu doi pasageri nu avea un plan de zbor aprobat, iar transponderele sale erau dezactivate. Pilotul nu a răspuns la solicitările radio și la semnalele vizuale, a adăugat Ministerul român al Apărării.
Două avioane de vânătoare Gripen ungare, două avioane de vânătoare F-16 americane și două avioane de vânătoare F-16 românești au interceptat aeronava și au escortat-o până când a intrat în spațiul aerian al Bulgariei.
Avionul a fost găsit ieri, pe un aerodrom abandonat de lângă Tărgoviște (Bulgaria), acoperit cu o prelată şi cu motorul cald încă, dar fără urmă de echipaj.