AcasăȘTIRI EXTERNEChina poate orice. Tren de mare viteză la 5.100 de metri altitudine,...

China poate orice. Tren de mare viteză la 5.100 de metri altitudine, oxigen pentru pasageri

China poate orice. Tren de mare viteză la 5.100 de metri altitudine, oxigen pentru pasageri

Prima linie ferată de mare viteză a Tibetului a intrat în funcțiune, luna trecută. Ea conectează capitala Lhasa de Linzhi, care se află la granița de sud cu Bhutan. Lungă de 435 de kilometri, traversează văi înguste și abrupte și urcă vârfuri de munte de peste 8.000 de metri.

Linia este deservită de două trenuri de mare viteză Fuxing, exploatate de China Railway (CR).

Sus la munte cu „doar” 160 km/h

Aceste trenuri, CR400AF-Z și CR400AF-BZ circulă cu o viteză redusă la 160 km/h, spre deosebire de viteza atinsă în câmpie, de 350 km/h, din „rațiuni de securitate”. Acum este nevoie de mai puțin de trei ore și jumătate pentru a conecta Lhasa cu Linzhi, comparativ cu mai mult de cinci ore anterior.

Doi iepuri dintr-o lovitură

Nouă stații sunt deservite, pentru a prelua atât pasageri, cât și mărfuri. Trenul poate transporta până la 10 milioane de tone de marfă pe an, „ ceea ce va promova dezvoltarea economică a regiunii ”, asigură media de stat Global Times.

Dar, prin deschiderea regiunii, guvernul dorește atât să stimuleze turismul, cât și să accelereze integrarea regiunii autonome din Tibet, un subiect sensibil la Beijing, reducând astfel acțiunile de independență.

Pentru a atrage turiști, guvernul promite peisaje „să taie răsuflarea”, inclusiv valea râului Yarlung Zangbo, la sud-est de Platoul Tibetan, presărată cu sate pitorești, cascade și lacuri albastre.

47 tuneluri și 121 de poduri

Construcția liniei, inițiată în urmă cu șase ani, a fost o adevărată provocare tehnică pentru cei 130.000 de lucrători, relatează CNN. Nu mai puțin de 47 de tuneluri și 121 de poduri (care reprezintă 75% din traseu) au fost construite. Cel din Zhangmu este cel mai larg și mai înalt pod arcuit din lume, scrie Slate.

În punctul său cel mai înalt, trenul traversează o trecere la o altitudine de 5.100 de metri, conectat astfel la cea mai înaltă linie electrificată din lume.

Nouăzeci la sută din călătorie fiind situată la o altitudine mai mare de 3.000 de metri, a fost necesar un aport de oxigen în vagoane pentru a menține o rată stabilă de 23,6%, ușor peste nivelul normal de 21% la nivelul mării.

Geamurile sunt acoperite cu un filtru UV, deoarece radiația de pe platoul tibetan este cu 30% mai mare comparativ cu valoarea observată pe cerul senin, datorită altitudinii și zăpezii. Linia este complet electrificată, dar un motor de rezervă cu ardere ingternă este prevăzut în cazul unei probleme.

Frenezia vitezei pe șine

Spre deosebire de Statele Unite, unde calea ferată de mare viteză nu a avut niciodată succes, China construiește căi ferate peste tot. Peste 37.900 de kilometri de linii de mare viteză au fost amplasați din 2008, iar 3.700 de kilometri sunt încă așteptați să fie finalizați până la sfârșitul anului 2021.

„Pentru cei care sunt familiarizați cu proiectele feroviare tradiționale, aceste statistici sunt adesea uluitoare” , subliniază CNN.

Construcția liniei Zhengzhou Est-Wangzhou, cu o lungime de 815 kilometri, a fost astfel finalizată în mai puțin de cinci ani.  Spre comparație, în Franța, pionier al trenului de mare viteză (TGV) linia TGV Bordeaux-Toulouse (222 km), ale cărei începuturi datează de cincisprezece ani, nu este așteptată să fie finalizată înainte de 2030.

author avatar
Tudor Borcea