AcasăȘTIRI EXTERNEChina livrează o gigantică uzină de gaz în Rusia

China livrează o gigantică uzină de gaz în Rusia

China livrează o gigantică uzină de gaz în Rusia/ Foto: Novatek

13 module de câte 10.000 de tone fiecare vor fi debarcate în nordul îndepărtat al Rusiei, unde se va construi o uriașă uzină de gaz lichefiat.

În puțin mai puțin de o lună, o gigantică navă, având 225 de metri lungime, va ancora la Murmansk, la nord de Cercul polar, cu un imens bloc de 10.000 de tone la bord.

6,6 milioane de tone de gaz pe an

Acesta constituie prima piesă a Arctic LNG2, viitoarea uzină de gaz lichefiat care va fi construită pe peninsula Gyda, în Rusia, în provincia autonomă Iamalia-Neneția, în districtul Ural.

Când va fi finalizată, această uzină de lichefiere dezvoltată de producătorul rus de gaze naturale Novatek va fi cea mai mare de pe întregul continent arctic.

Va necesita săparea a 208 de puțuri pe 19 platforme de foraj și construirea a trei linii de producție care, la finalizare, vor livra fiecare 6,6 milioane de tone de gaz natural pe an.

Livrare în kituri, la -50 de grade

Având în vedere condițiile climatice extreme din regiune (marea este înghețată șapte până la nouă luni pe an, este noapte polară timp de două luni și temperaturile pot scădea la -50 ° C), această gigantică infrastructură va fi livrată sub formă de kituri, cu 13 module de câte 10.000 de tone transportate fiecare cu vaporul.

Fabricate de compania chineză Wison Offshore & Marine (WOM), aceste module vor fi asamblate la fața locului pentru a forma fabrica care se așteaptă să fie finalizată în 2026.

Primul modul, a cărui construcție a început în decembrie 2019 la șantierul naval Daishan din provincia Zhejiang, estul Chinei, este atât de mare, încât va fi nevoie de două nave pentru a-l transporta. Compania norvegiană GPO Heavylift, specializată în transportul de infrastructuri gigantice, va asigura călătoria pe ruta maritimă a Nordului.

„Este pentru prima dată când folosim această rută pentru navele noastre. Economisim astfel în jur de 20-25 de zile timp de tranzit în comparație cu rutele tradiționale prin Canalul Suez sau Capul Bunei Speranțe”, spune directorul general al companiei, Dagfinn Thorsen.

Controverse economice și geopolitice

Această rută va fi folosită de navele responsabile cu livrarea  gazului răcit la -163 ° C, odată extras din solul înghețat. De unde și importanța strategică pentru Vladimir Putin a flotei de spărgătoare de gheață atomice a Rusiei.

Arctic LNG 2 face obiectul multor controverse, din punct de vedere economic, geopolitic și ecologic, scrie Slate.

Din punct de vedere financiar, în primul rând, Novatek se bazează pe băncile rusești, chineze și japoneze, precum și pe numeroși investitori europeni. Gigantul francez Total, de exemplu, are o participație de 21,6% la proiect.

Însă, conform documentelor dezvăluite în 2020, mai multe organisme publice, inclusiv BPI France, au aprobat o „garanție de proiect strategic”Finanțare publică care disonează în timp ce relațiile dintre Rusia și țările europene sunt explozive, așa cum subliniază site-ul Polar Journal.

Celălalt mare proiect industrial comun, conducta de gaz Nord Stream 2, a întâmpinat mari dificultăți când Statele Unite au amenințat companiile europene care participă la construcția sa cu sancțiuni – înainte ca situația să se relaxeze oarecum.

De asemenea, pare ciudat faptul că Europa, care și-a stabilit obiective ambițioase în ceea ce privește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, finanțează un proiect atât de puțin virtuos în materie de combustibili fosili.

Ecologiștii sunt, de asemenea, îngrijorați de faptul că topirea permafrostului ar putea duce la scurgeri și poluare. Dar nu există nicio îndoială ca Rusia să nu se așeze pe cele 40.000 miliarde de metri cubi de rezerve de gaze naturale neexploatate din regiune Aceasta reprezintă 85% din rezervele de gaze naturale ale Rusiei și 37% din rezervele dovedite din lume. Cifre care justifică marile mijloace care sunt puse în joc.

author avatar
Tudor Borcea