China face progrese rapide pe piața navelor transportatoare de gaz natural lichefiat (GNL), în timp ce armatorii locali și străini se îndreaptă către constructorii săi de nave specializate, deoarece șantierele de construcții navale din Coreea de Sud sunt complet rezervate.
Trei șantiere navale chinezești – dintre care doar unul are experiență în construcția de nave mari pentru GNL – au câștigat aproape 30% din comenzile record din acest an pentru 163 de noi nave pentru transportul de gaze, câștigând teren într-un sector în care Coreea de Sud domină de obicei.
Carnetul de comenzi s-a triplat
Carnetul de comenzi al navelor-tancuri de GNL pentru șantierele chinezești s-a triplat, deoarece comercianții de gaze și operatorii de flote din China au căutat să își asigure transportul maritim după ce tarifele de transport au atins niveluri record, ca urmare a perturbării fluxurilor globale de aprovizionare cu energie după invazia Rusiei în Ucraina.
În condițiile în care constructorii de nave sud-coreeni au fost copleșiți de comenzi pentru a deservi expansiunea masivă a câmpului nordic din Qatar, șantierele chinezești au atras, de asemenea, mai multe rezervări străine, inclusiv primele comenzi în străinătate pentru unii producători de nave care au fost certificați doar recent pentru a construi nave transportoare de GNL de tip membrană, scrie Reuters.
Șantierele navale chinezești au obținut anul acesta 45 de comenzi de nave-tancuri de GNL în valoare estimată de 9,8 miliarde de dolari, de aproximativ cinci ori mai mult decât valoarea comenzilor din 2021, potrivit furnizorului de date de transport maritim Clarksons Research.
Până la sfârșitul lunii noiembrie, șantierele chinezești și-au mărit portofoliul de comenzi de nave GNL la 66, de la 21, ceea ce le conferă 21% din comenzile globale în valoare de aproximativ 60 de miliarde de dolari. Comparativ, șantierele navale chineze au construit doar 9% din flota globală de GNL existentă, potrivit Clarksons.
Hudong-Zhonghua Shipbuilding, cu sediul la Shanghai, este singurul șantier naval chinez cu experiență în construcția de nave mari de GNL, livrând zeci de nave începând cu 2008. În acest an, a preluat 75% din comenzile noi din China.
Navele-tancuri pentru GNL, ca și portavioanele, se numără printre cele mai dificil de construit, necesitând până la 30 de luni. Muncitorii care lucrează la aceste sisteme de adăpostire a gazului răcit la minus 160 de grade Celsius (minus 260 de grade Fahrenheit) pentru transport maritim trebuie, de asemenea, să fie certificați de Gaztransport & Technigaz (GTT), o companie franceză de inginerie care deține brevetele și care acordă licențe pentru proiectele sale constructorilor de nave.
Ruta esențială: gaz din SUA
Cererea chineză pentru navele GNL este impulsionată de nevoia de a transporta 20 de milioane de tone de gaz pe an din SUA, parte a unui boom care va mări flota globală de nave GNL cu o treime în următorii cinci ani, a declarat Robert Songer, analist la firma de consultanță în domeniul mărfurilor ICIS.
China are nevoie de aproximativ 80 de nave pentru a transporta GNL din SUA. „În afară de deservirea cererii chinezești navele pot fi folosite și pentru a comercializa încărcături pe alte rute”, a declarat Stephen Gordon, director general al Clarksons Research.
O construcție navală locală puternică este în beneficiul giganților energetici de stat PetroChina, China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) și Sinopec, precum și al firmei private ENN Natural Gas Co, ajutând la o mai bună asigurare a unui combustibil esențial pentru îndeplinirea obiectivului de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon al Chinei pentru anul 2060.