AcasăȘTIRI EXTERNECerul Uniunii Europene, la discreția Qatarului. Un acord care stârnește îngrijorare

Cerul Uniunii Europene, la discreția Qatarului. Un acord care stârnește îngrijorare

Cerul Uniunii Europene, la discreția Qatarului. Un acord care stârnește îngrijorare

Intrat în vigoare fără a se aștepta măcar ratificarea internă a celor 27 de state membre, acordul prevede o deschidere aproape nelimitată a cerului european pentru Qatar Airways, care va putea deservi orice oraș, fără nici o restricție asupra capacității sau a frecvențelor de zbor.

„Qatar Airways va putea să dreneze toți pasagerii europeni către hub-ul său din Doha”, avertizează Christophe Malloggi, delegat al sindicatului FO (Force Ouvriere) la Air France.

Un acord „rău” și „dezechilibrat”

Desigur, se reciprocitatea, dar „nici o companie europeană nu are interes să-și crească capacitățile în Qatar, nu avem ce face acolo”, spune Guillaume Schmid, reprezentant al sindicatului piloților SNPL, Air France.

Micul emirat nu are o piață aeriană internă care ar putea fi exploatată de companiile europene, confirmă Alain Battisti, președintele Federației Naționale a Aviației și Meseriilor sale (Fnam).  Acest acord este „rău”, „total dezechilibrat”, a declarat el joi, 21 octombrie. Această principală federație franceză de transport aerian „cere guvernului francez să nu o ratifice și să nu o aplice”.

Acces și la piața de marfă

Acest acord oferă, de asemenea, accesului Qatar Airways la piața de transport de marfă, deoarece compania din Qatar va putea acum „efectua zboruri de marfă direct între Uniunea Europeană și țări terțe”, a scris SNPL într-un comunicat de presă.

Or, de la începutul pandemiei Covid-19, sectorul transportului aerian de marfă a luat o importanță considerabilă pentru companii. Dacă înainte reprezenta aproximativ 15% din veniturile lor, acum reprezintă aproape 30% și „perspectivele sunt solide”, potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).

Banii din Golf, buni pentru Bruxelles

Conducerea Air France-KLM a mai spus că „va regreta semnarea acestui acord care ar putea întări semnificativ situația concurențială la plecările din Franța și Olanda, într-un moment în care criza Covid își are încă un impact puternic asupra activității sale”.

Îngrijorări respinse de UE pentru care acest acord – primul de acest fel cu o țară din Golf – va face favoriza „concurența liberă și nedistorsionată”, precum și o „protecție socială și a mediului” mai mare. Qatar Airways, de exemplu, va trebui să-și publice conturile în mod regulat, conform standardelor internaționale, pentru a evita plata unui ajutor nelimitat din partea emiratului Qatar care ar crea o denaturare a concurenței, scrie France 24.

O componentă socială este, de asemenea, planificată pentru a încuraja Qatar Airways să-și îmbunătățească modelul, „departe de standardele europene”, potrivit lui Guillaume Schmid. Dar „contrapartidele nu sunt clare, obiectivele sunt vagi și căile de atac și ele”, deplânge el. Pentru SNPL, acesta este un „pariu riscant” cu o companie „care a fost întotdeauna foarte opacă”.

Apel la protest în Franța

„Acest acord a fost negociat în 2019 într-un moment foarte diferit pentru aviația europeană”, s-a plâns Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF). De la pandemie, „piața a suferit schimbări enorme” și „nu este momentul să o liberalizăm în continuare”, spune federația sindicală.

Joi, majoritatea sindicatelor Air France au făcut un apel la o demonstrație în fața ministerului Transporturilor de la Paris pentru a împinge guvernul francez să se opună acordului. Pe 22 septembrie, ministrul Transporturilor, Jean-Baptiste Djebbari, a dat de înțeles că Franța s-ar putea să nu-l ratifice dacă îl consideră dezechilibrat.

 

author avatar
Tudor Borcea
492 afisari

1 COMENTARIU

  1. Hopaaa…. păi nu mai e bună concurența acum???? E bună doar când le convine lor???

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger