La 50 de kilometri de orașul vietnamez Ho Chi Min stau depozitate 1,8 milioane de tone de alumiuniu sub ochii paznicilor.Cu o lungime de un kilometru, este cel mai mare depozit de acest fel din lume și valorează 5 miliarde de dolari la prețurile actuale.
Deocamdată nimeni nu îl poate avea, deși piața aluminiului este în creștere – producători de orice, de la piese auto până la cutii de bere, se luptă pentru această sursă importantă – și China limitează oferta.
„Asistăm la cel mai mare deficit de aluminiu pe piața mondială din ultimii 20 de ani, iar depozitul din Vietnam nu numai că ar umple acest gol, dar ar lăsa și ceva în plus”, a spus Duncan Hobbs, un analist din Londra la comerciantul de mărfuri Concord Resources, care acoperă piețele metalelor de 25 de ani.
Problemă: depozitul a fost confiscat ca parte a unei investigații anti-dumping, conduse de SUA în 2019, concentrându-se asupra unui miliardar chinez, potrivit Bloomberg. Aluminiul provine în mare parte din China și a fost importat de Global Vietnam Aluminium(GVA). Ancheta nu a fost finalizată, iar regiunea unde se află stocul a fost blocată din cauza pandemiei.
Creșterea vertiginoasă a prețurilor înseamnă că valoarea metalului a crescut cu peste 50% de când a fost confiscat, iar o posibilă deblocare și vânzare ar duce la prăbușirea prețurilor aluminiului.
Puțin probabil, Concord Resources susține că depozitul va ajunge în cele din urmă pe mâna negustorilor de fiare vechi într-un moment în care livrările de aluminiu sunt restricționate de o cerere uriașă în marile porturi din Detroit, New Orleans și Rotterdam.
China, un mare furnizor, a redus producția din cauza angajamentelor de a reduce emisiile poluante. Perspectivele nu au fost niciodată mai bune pentru creșterea prețurilor, dar analiștii se întreabă de ce “munți de aluminiu dispar de pe piață” chiar atunci când industria se confruntă cu cererea.
Un stoc considerabil din Portul Klang din Malaezia a dispărut și el în 2019, aproximativ în același timp în care datele vamale au arătat o creștere a transporturilor din țară în Vietnam. Penurie și în depourile din Detroit și în portul olandez Vlissingen.
Dar situația este, probabil, cea mai gravă în China, unde stocurile totale în întreaga țară se ridică acum la aproximativ 1,2 milioane de tone. Cel mai mare producător mondial devine acum un importator net de aluminiu, pe măsură ce reducerile producției interne se intensifică.
După ce a inundat piața globală cu metal de ani de zile, China conduce acum o reducere rapidă a rezervelor mondiale de aluminiu. „Pentru China – pentru mărimea acestei țări – dacă stocurile vietnameze ar putea reveni, ar fi ușor absorbite. Este un depozit în mod ispititor la îndemână”, a declarat Kamil Wlazly, analist economic la consultanța energetică Wood Mackenzie.