Compania HyperloopTT a prezentat HyperPort, un concept revoluționar de transport al containerelor: 2800 de unități pe zi, la viteze record.
Hyperloop Transportation Technologies este o companie americană de cercetare formată folosind o abordare de colaborare colectivă pentru a dezvolta în întreaga lume sisteme de transport comercial pe baza conceptului Hyperloop.
Revoluția lui Elon Musk continuă
Acest concept a fost prezentat în 2013 de patronul Tesla, Elon Musk, și constă, simplist vorbind, în transportul de pasageri aflați într-o capsulă care se deplasează printr-un tub de oțel ce are în interior condiții asemănătoare vidului. Capsula levitează magnetic în deplasare, reducând forța de frecare, astfel că poate atinge, theoretic, viteze foarte mari, de peste 1000 km/h.
Hyperloop TT este, alături de Virgin Hyperloop, una din companiile cele mai avansate în dezvoltarea conceptului Hyperloop.
Mai ales că, asociată cu Altran Technologies și Hitachi Rail, compania efectuează teste cu acest tren al viitorului în Franța, în apropiere de Toulouse.
De la transport SF civil, la SF marfă
Dacă realizarea comercială a trenului Hyperloop este încă departe, aceasta nu i-a împiedicat pe cei de la Hyperloop TT să treacă la o altă etapă, extrapolând conceptul la transportul de containere.
Este vorba de conceptul HyperPort, prezentat luna aceasta, și care seamănă paradoxal cu o reminiscență, într-o versiune gigantică și revizuită, a unui proces tehnic de altădată: poșta pneumatică, folosită mai ales în biblioteci.
Realizat în parteneriat cu compania germană Hamburger Hafen und Logistik AG și cu firma spaniolă de inginerie CT Ingeneiros, HyperPort propune astfel, ca un Hyperloop pentru pasageri, levitarea containerelor cu ajutorul sistemului Maglev și apoi transportarea lor – cu viteza unui avion, promite compania – printr-un sistem de tuburi unde frecarea și rezistența aerului sunt reduse la minimum.
2.800 de containere pe zi
Cifrele nebunești și avansate par desprinse dintr-un film SF. „Sistemul Hyperport este o soluție plug’n’play pentru operatorii portuari, capabilă să transporte mărfuri în containere pe distanțe de sute de kilometri în câteva minute”, explică pagina site-ului HyperloopTT dedicată proiectului.
„Sistemul poate deplasa 2.800 containere TEU pe zi într-un mediu închis care elimină orice obstacol sau intersecție pentru a spori fiabilitatea, eficiența și siguranța personalului”.
Aflat în faza de certificare, proiectul acumulează deja 20.000 de ore de studiu, dar este încă departe de a fi realizat în lumea reală, scrie Korii/ Slate.
Prețul pentru transportul viitorului
Dacă ar putea, pe termen lung, să reprezinte economii substanțiale – atât în versiunea de transport de marfă, cât și în cea pentru pasageri – și dacă HyperloopTT a semnat unele contracte și parteneriate pentru teste și studii interesante (în China, Emiratele Arabe Unite și SUA), investiția inițială pentru construirea unei astfel de soluții rămâne un obstacol major.
Nici o soluție nu este complet neutră pentru mediu. Dar dacă energia utilizată pentru alimentarea acesteia este regenerabilă, poate că aceste investiții grele sunt prețul de plătit pentru un viitor al vitezei.
Cu emisii mai mici decât cele generate de camioane, uriașele nave port-container sau avioane. Cel puțin, acesta este pariul celor de la Hyperloop TT.