AcasăȘTIRI EXTERNECabina foto a supraviețuit selfie-ului

Cabina foto a supraviețuit selfie-ului

Stând în fața unei oglinzi lungi, două fete de liceu în uniformă își ajustează coafurile. Dar nu iau un selfie pentru smartphone –  în acest subsol al unui magazin din districtul Shibuya din Tokyo, ele așteaptă rândul să apuce un „purikura”.

Un adevărat fenomen social de la sfârșitul anilor ’90  în Japonia, acest tip de cabină foto mărită sărbătorește a 25-a aniversare și rămâne populară în arhipelag, în ciuda concurenței telefoanelor mobile. Spre deosebire de cabinele foto obișnuite, „purikura”, prescurtarea japoneză pentru „print club”, permite mai multor persoane să facă poze și să le retușeze. „Pentru noi, este o parte esențială a vieții de zi cu zi”, explică Nonoka Yamada, o elevă de 17 ani. „Toate fetele din clasa mea o fac”. Potrivit lui Yuka Kubo, o  cercetătoare independentă care studiază fenomenul de câțiva ani, este vorba de o reinterpretare a curentelor artei picturale tradiționale  japoneze, în care “chipul femeii este arătat în toată individualitatea sa”. Piața „purikura” a atins în 1997 un venit de  101 miliarde de yeni (echivalentul la 689 milioane de euro), potrivit Japonia Entertainment Industry Association (JAIA), notează Boursorama. Prima  cabină de acest fel  a fost creația firmei Atlus, care a lansat produsul în parteneriat cu Sega în iulie 1995.

Sosirea primelor telefoane mobile cu camere integrate a însemnat declinul – în Japonia mai existau încă 10.000 de purikura în 2018, de cinci ori mai puțin decât în ​​1997, potrivit JAIA. Astăzi, rămâne doar un singur producător: Furyu, fostul afiliat al firmei de electronice Omron. Funcțiile de retușare rudimentară au apărut în 1998, iar  recunoașterea facială, introdusă în 2003, a făcut posibilă concentrarea asupra anumitor părți ale feței. Ca și întreaga industrie a divertismentului, „purikura” a fost afectată de pandemia coronavirusului.Multe cabine au trebuit să se închidă între aprilie și mai. Odată cu relaxarea restricțiilor, “clienții s-au întors deja, chiar mai repede decât ne-am gândit „, spune Yuki Hikita, purtător de cuvânt a companiei Furyu. Grupul Sega a anunțat că va lansa un nou model de cabină foto în această toamnă, primul în douăzeci de ani.

author avatar
Radu Jacotă Redactor