UE face eforturi pentru a pune capăt erei motorului cu ardere, ceea ce este o veste foarte proastă și pentru bikeri.
Comisia Europeană intenționează să stabilească cerințe stricte de emisii pe care doar vehiculele cu emisii zero le vor putea îndeplini. Până acum, politica acoperă doar mașinile și camionete, dar motociliștii sunt îngrijorați.
În ciuda faptului că motocicletele sunt absente din pachetul privind clima Fit for 55 al Comisiei Europene, lansat în această vară, obiectivul blocului de reducere a emisiilor cu 90% va afecta inevitabil tot ce mișcă pe două roti.
“Moartea motociclismului”
“Interzicerea motoarelor cu ardere internă este un dezastru și va duce la moartea motociclismului ca hobyy pentru mulți”, spune Michael Lenzen de la Asociația Motocicliștilor Germani (BVDM), citat de Politico.Deși motocicletele reprezintă doar 2% din piața europeană de vehicule, există anumite motive pentru care sectorul să-și facă griji.
Motocicletele tradiționale tind să fie mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil decât mașinile și emit mai puține gaze cu efect de seră, dar sunt încă emițători mari de poluanți precum monoxidul de carbon și oxizii de azot.
Interdicțiile încep deja să apară
Parisul, Londra și Barcelona au introdus restricții de acces pentru anumite tipuri de motociclete. „Și trebuie să ne așteptăm ca acestea să fie înăsprite și mai mult în anii următori”, deplânge Rolf Frieling, președintele Bikers Union din Germania.
Potrivit unui sondaj realizat de Federația Asociațiilor Europene de Motocicliști (FEMA) în septembrie, 90% dintre respondenți au spus că nu sunt dispuși să plătească pentru o motocicletă electrică.
Producătorii Honda, Yamaha, KTM și Piaggo încearcă să stabilească un standard pentru bateriile interschimbabile, care ar permite înlocuirea rapidă a unei baterii descărcate, în loc să aștepte o reîncărcare. Dar asta se adresează în mare măsură motocicletelor mici.
Alternativa electrică nu a convins
Problema cea mai mare este prețul: aceste motociclete sunt foarte scumpe. Un Harley Davidson electric se vinde cu peste 30.000 de euro și are o autonomie limitată la 150 de kilometri. Un model Zero Motorcycles costă mai mult de 16.000 de euro și i se consumă bateria după 145 de kilometri.
În plus, piața este foarte mică: anul trecut, 1,5 milioane de vehicule cu două și trei roți au fost vândute în Europa – și doar 75.000 dintre ele erau electrice.
“Este mai ușor să electrifici o mașină decât o motocicletă. Limitările intrinseci pentru două roți fac mult mai dificilă integrarea unei baterii grele – poate cântări aproximativ 100 de kilograme, afectând manevrabilitatea unei motociclete mult mai mult decât a unei mașini”, a explicat Ralph Mayer, profesor la Universitatea de Tehnologie Chemnitz din Germania.
Nu este clar dacă acest lucru se potrivește cu gândirea autorităților de reglementare de la Bruxelles. Motocicliștii au „o anumită dragoste pentru motoarele cu ardere”, a adăugat Lenzen, „care este cu siguranță mai pronunțată decât în cazul șoferilor de mașini”.