Australia a acuzat forțele aeriene chineze că au pus în pericol un avion de patrulare maritimă P-8A Poseidon.
Astfel, potrivit ministrului australian al Apărării, Richard Marles, un incident grav în care au fost implicate un avion de vânătoare chinezesc J-16 și un avion de patrulare maritimă P-8A Poseidon al Forțelor Aeriene Regale Australiene (RAAF) a avut loc la 26 mai „în spațiul aerian internațional din regiunea Mării Chinei de Sud”, aproape în întregime revendicată de Beijing.
„Manevră periculoasă, o amenințare”
Interceptarea de către J-16 a avionului P-8A Poseidon „a dus la o manevră periculoasă care a reprezentat o amenințare la adresa siguranței aeronavei și a echipajului său”, a declarat Marles, care tocmai și-a preluat funcția.
Potrivit detaliilor oferite presei, avionul chinezesc J-16 s-a apropiat de P-8A Poseidon înainte de a trage rachete de semnalizare (concepute pentru a „păcăli” rachetele cu infraroșu). Apoi, a tăiat calea avionului Poseidon lansând dispozitive „chaff” (care sunt făcute din fibre de sticlă acoperite cu aluminiu pentru a păcăli radarele).
Avionul de vânătoare chinez „a aruncat o grămadă de paiete care conțineau mici bucăți de aluminiu, dintre care unele au fost ingerate de motorul avionului P-8”, a declarat dl Marles. „Nimeni nu a fost rănit, iar avionul a putut să se întoarcă la baza sa. Ne-am exprimat îngrijorarea față de Beijing prin canalele corespunzătoare”, a spus el, scrie Opex 360.
În plus, ministrul a mai susținut că Australia „acționează pe deplin în conformitate cu dreptul internațional pentru a asigura libertatea de navigație în Marea Chinei de Sud, deoarece este în mod fundamental în interesul nostru național”. În mod clar, noul guvern australian nu intenționează să se abată de la linia trasată de predecesorul său, în timp ce disputele dintre Canberra și Beijing s-au înmulțit în ultimii ani.
Al doilea incident de la începutul anului
La fel ca SUA (dar și ca Franța și Marea Britanie), Australia consideră că pretențiile Beijingului în Marea Chinei de Sud sunt nefondate, așa cum a subliniat Curtea Permanentă de Arbitraj în 2016. Cu toate acestea, ignorând revendicările teritoriale ale țărilor riverane, China a intrat în posesia a numeroase insulițe (inclusiv a celor din arhipelagurile Spratlys și Paracels) și desfășoară capacități de interzicere a accesului [A2/AD], în timp ce o mare parte din comerțul dintre Asia și restul lumii tranzitează această regiune.
Acesta este al doilea incident în care sunt implicate forțele australiene și chineze până acum în acest an. În februarie, distrugătorul 052D „Hefei”, însoțit de nava de asalt amfibie 071 „Jinggang Shan”, a îndreptat un laser spre un avion P-8A Poseidon al RAAF care survola Marea Ararufa, la granița dintre coasta de nord a Australiei și Noua Guinee.
„Astfel de acțiuni nu corespund standardelor pe care le așteptăm de la personalul militar profesionist”, a răspuns Canberra. Însă Ministerul chinez al Apărării a acuzat avionul australian că s-a apropiat prea mult de navele sale. „Îndemnăm Australia să respecte drepturile legitime ale navelor chineze în apele relevante, în conformitate cu dreptul internațional, și să înceteze să răspândească informații false despre China”, a declarat Beijingul.