AcasăȘTIRI EXTERNE100 de dosare judiciare: Uber se împotmolește în UE

100 de dosare judiciare: Uber se împotmolește în UE

Aplicația de ride-sharing se confruntă cu perspectiva de a-și pierde modelul de afaceri în fața judecătorilor europeni.

Dacă Uber devine o companie tradițională de taxi care deține mașinile sale și plătește salarii șoferilor săi, ar fi tot Uber?

Aceasta este întrebarea cu care se confruntă acum directorii săi, în timp ce instanțele din toată Europa decid asupra statutului conducătorilor auto, notează Politico.

Având mii de șoferi care fac presiuni pentru a fi recunoscuți ca angajați, o componentă esențială a afacerii companiei – lucrători independenți cu ore flexibile de lucru – este expusă riscului.

Săptămâna trecută, un judecător olandez a decis ca șoferii Uber să fie clasificați ca angajați și să aibă dreptul la prestații care vin cu acest statut. O decizie similară a fost pronunțată de Curtea Supremă din Marea Britanie în februarie, care a reclasificat șoferii drept „lucrători”, ceea ce înseamnă că aceștia au dreptul la salariu minim, printre altele.

Peste 100 de cauze judiciare similare progresează în toată Europa și, în timp ce unele s-au alăturat  Uber, majoritatea iau partea șoferilor.

Uber a avertizat că “munca independentă este în pericol” și susține “eforturile de a o consolida – decât să o elimine”.

Bruxelles cântărește

Și acum, Comisia Europeană intră și ea în această dezbatere, care ar putea crea un precedent pe tot continentul.

Însă nu este clar ce va propune executivul european, având în vedere că are o autoritate limitată asupra politicii muncii. Eventual o directivă care impune țărilor membre să elaboreze propriile legi pentru a îndeplini un obiectiv stabilit la Bruxelles.

„Hotărârile judecătorești au mers în direcții diferite, dar majoritatea instanțelor au decis în favoarea reclasificării contractanților nominal independenți ca muncitori și a platformelor ca angajatori”, se spunea într-un document al Comisiei.

Comisia „nu poate ignora” aceste hotărâri, potrivit lui Valerio De Stefano, cercetător în domeniul platformei la KU Leuven. „Nu este vorba doar de unul sau două tribunale, ci de curți supreme sau curți de apel. Este un val de hotărâri care au confirmat că acest tip de muncă este compatibil cu statutul de angajare. Cu siguranță va influența reacția Comisiei. ”

Joi, Parlamentul European a adoptat recomandările unui raport scris de deputatul francez Sylvie Brunet, care solicita drepturi mai puternice pentru lucrătorii companiilor de ride-sharing. Nu se știe dacă Comisia va integra recomandările Parlamentului, care nu sunt obligatorii, în propria legislație.

“Problema greșită”

Orice „astfel de decizii judecătorești sau eventuale modificări legislative se adresează unei probleme greșite”, a informat   Move EU, un grup de lobby care reprezintă companii de transport, inclusiv Uber, Bolt și Free Now.

Grupul susține că majoritatea șoferilor preferă să muncească pe cont propriu, tocmai pentru că “apreciază  flexibilitatea și independența de a lucra când, unde și pentru cine doresc”.

Politica muncii rămâne o componentă națională în UE, dar propunerile Comisiei au influență, deoarece instanțele și legiuitorii caută pe continent să găsească direcție și precedent juridic.

Franța a avertizat împotriva reclasificării șoferilor platformelor ca angajați –  “nu e ceva rezonabil din punct de vedere economic”, a declarat secretarul de stat pentru afaceri europene Clement Beaune.

În Spania, unde este în vigoare așa-numita Lege Rider, unele sindicate de curieri au avertizat că reclasificarea ca angajați a amenințat efectiv mijloacele lor de trai, deoarece unele companii, inclusiv Deliveroo, se gândesc să părăsească țara.

“Chiar dacă Comisia și alte țări nu adoptă legea Spaniei, modelul de afaceri Uber este încă amenințat”, spune Sylvie Brunet. “Este imposibil să continuăm cu acest model, pentru că vor exista mai multe hotărâri judecătorești”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor