De la cursele de Formula 1 la Jocurile Olimpice, călătoriile pentru a asista la evenimente sportive majore sunt în creștere.
Turismul sportiv este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere din industrie, potrivit World Tourism Organization.
Piața este masivă și nu poate decât să crească, a declarat pentru CNBC Lisa Delpy Neirotti, director al programului de management sportiv de la Universitatea George Washington. „Piața turismului sportiv va continua atâta timp cât vor exista noi oportunități de a juca și de a concura”.
Fanii urmăresc sportivii și echipele favorite prin toată lumea, cheltuiesc bani pe cazare, mâncare și în magazinele locale.
Pentru unele țări, evenimentele sportive reprezintă o oportunitate de a-și îmbunătăți poziția pe plan internațional.
„Arabia Saudită – la fel ca China, Qatar și multe altele – se folosesc de sport pentru a-și prezenta țara – nu doar participanților, ci și tuturor celor care urmăresc transmisia sau streaming-ul”, a precizat Neirotti.
Arabia Saudită, în special, investește în sport, mai ales în fotbal și golf, recrutând în regat vedete de profil înalt precum Cristiano Ronaldo și Dustin Johnson.
Criticii susțin că Arabia Saudită mizează de două ori pe sport pentru a atrage favoruri la nivel mondial și pentru a-și reabilita imaginea globală – o practică numită „sportswashing”, pe care prințul moștenitor Mohammed bin Salman a îmbrățișat-o în timpul unui interviu cu Fox News în septembrie.
Un obiectiv major al turismului sportiv este creșterea numărului de călătorii, în special în perioadele mai puțin aglomerate.
Septembrie, care marchează sfârșitul verii, este o lună clasică a „sezonului secundar”. Cu toate acestea, în Singapore, prețurile cazării au urcat până 500 de dolari pe noapte în timpul cursei de Formula 1, majoritatea hotelurilor depășind 90% din ratele de ocupare.
Jay Wardle, directorul companiei pentru industria ospitalității și a călătoriilor Adara, a remarcat faptul că unele hoteluri reușesc să impună tarife chiar mai mari, ajungând până la 800 de dolari.
În acest an, mai multe țări au găzduit competiții sportive de anvergură care au atras turiști din diferite colțuri ale lumii, stimulând economiile gazdă.
Cupa Mondială de cricket masculin ICC, desfășurată între 5 octombrie și 19 noiembrie, ar urma să aducă Indiei 2,6 miliarde de dolari, potrivit estimărilor Bank of Baroda Economics Research.
La cea de-a 19-a ediție a Jocurilor Asiatice, desfășurată în China în perioada 23 septembrie – 8 octombrie, s-au vândut peste 3 milioane de bilete, care au generat venituri de peste 610 milioane de yuani (85 milioane de dolari).
Între timp, președintele FIFA, Gianni Infantino, a declarat că ediția din acest an a Cupei Mondiale de fotbal feminin, găzduită în comun de Australia și Noua Zeelandă, a adus venituri de peste 570 de milioane de dolari.
Indonezia a găzduit o etapă a ediției din acest an a MotoGP în octombrie, în timp ce Franța a organizat Cupa Mondială de Rugby în perioada august-septembrie.
Turneele de Mare Șlem ale tenisului au atras atenția întregii lumi, la fel ca și cursele mondiale de Formula 1 – inclusiv Marele Premiu inaugural din Las Vegas(18 noiembrie).
Aproape jumătate (49%) dintre fanii baseball-ului din SUA plănuiesc să călătorească la cel puțin un meci în acest an.
Site-ul de rezervări de experiențe de călătorie GetYourGuide a anunțat că rezervările cu tematică sportivă au crescut cu 130% din 2019, cele mai multe provenind de la călătorii din Marea Britanie (37%), SUA (20%), Germania (17%) și Franța (15%).
Cele mai populare experiențe legate de sport în 2023 includ tururi ale Centrului tehnologic McLaren din Marea Britanie, Fenway Park din Boston și Madison Square Garden din New York.