AcasăAfaceriAfacerea fotbalului. Pe ce pariază cea mai bogată competiție din lume

Afacerea fotbalului. Pe ce pariază cea mai bogată competiție din lume

Premier League invită la licitații pentru drepturile de difuzare din Marea Britanie în prima vânzare competitivă din 2018

Tensiunea competitivă este esențială pentru emoția oricărui concurs sportiv. Cea mai bogată competiție națională de  fotbal din lume nu a fost supradotată în acest sens în ultimul timp, Manchester City, finanțată de Abu Dhabi, câștigând prima divizie a Angliei și conducând din nou clasamentul  cu aproape o treime în sezonul curent.

Cei care tânjesc după mai multă dramă ar face mai bine să-și îndrepte atenția la  concursul financiar pentru cine monitorizează jocurile.

Premier League invită la  licitații  pentru drepturile de difuzare din Marea Britanie în prima vânzare competitivă din 2018. Potrivit Bloomberg, este una dintre cele valoroase licitații de drepturi sportive TV din lume, contractul existent fiind de 4,6 miliarde de lire sterline – clasându-se doar în spatele Ligii Naționale de Fotbal din SUA.

Sunt multe în joc pentru actorii principali: Comcast Corp, conglomeratul media care deține Sky Grop, radiodifuzorul de fotbal dominant în Anglia; Warner Bros Discovery și BT Group, deținătorii celui de-al doilea pachet de drepturi live prin intermediul  companiei TNT Sports; DAZN, serviciul de streaming susținut de miliardarul Len Blavatnik, care își extinde amprenta în fotbalul european.

De asemenea, pot exista efete în cascadă pentru proprietarii de cluburi, cum ar fi familia Glazer, care a căutat o evaluare de peste 5 miliarde de lire sterline pentru Manchester United, precum și pentru Clearlake Capital și investitorul american Todd Boehly, care a plătit 2,5 miliarde de lire pentru Chelsea anul trecut.

Premier League pare să-și fi construit cu îndemânare strategia: a redus numărul de pachete oferite la cinci de la șapte, în timp ce a crescut numărul total de meciuri disponibile pentru proiecție live la 270 de la 200. Acordul se va desfășura pe patru ani, începând cu sezonul 2025-2026. Conform regulilor antitrust, niciun ofertant nu poate cumpăra mai mult de patru pachete.

Sky, cumpărată de Comcast pentru 39 de miliarde de dolari în 2018, este aproape sigur că va menține ea mai mare cotă de piață. Dar structura licitației îi prezintă o potențială dilemă.

Sky are patru dintre cele șapte pachete din acordul actual, dându-i drepturi de a difuza 128 din cele 200 de meciuri, sau 64% din total. Cumpărarea a trei din cinci pachete în noua licitație i-ar oferi probabil o aderență similară asupra acoperii(fiecare pachet conține între 42 și 65 de meciuri pe sezon, deși Liga nu a oferit de defalcare completă).

Problema este că fiecare dintre cele patru intervale de timp cheie actuale ale Sky a fost plasate într-un pachet separat.

Asta ar lăsa  un pachet rămas și încă doi ofertanți în TNT Sports și DAZN. Cu alte cuvinte, rețeta unei licitații competitive.

author avatar
Radu Jacotă Redactor