Guvernul s-a gândit că românii s-au destrăbălat destul cu prețuri sub 7 lei la combustibili și a decis să anuleze compensația de 50 de bani la litru. Urmarea a fost previzibilă: prețurile au explodat, ajungându-se la nivelul de dinainte de intervenția pe piață a Executivului. Mai mult, ministrul Virgil Popescu pregătește o ordonanță prin care se asigură că este respectat procentul de biocombustibil la pompă, ceea ce va aduce alte scumpiri ale combustibililor.
Ca să-l parafrazăm pe președintele Klaus Iohannis, ne-a luat, nu ne-a dat. Cam așa se rezumă anularea măsurii de compensare cu 50 de bani a litrului de combustibil. De fapt, subvenția statului a fost de doar 25 de bani, ceilalți 25 de bani fiind o reducere comercială suportată de lanțurile de benzinării. Pe fondul unei prăbușiri a nivelului de trai și a unei inflații galopante, care i-a sărăcit pe aproape toți românii, renunțarea la această subvenție este de neînțeles. Cel mai probabil, austriecii de la OMV au anunțat oficialitățile că nu vor mai suporta cei 25 de bani și, astfel, ca să nu stârnească un nou val de furie împotriva Austriei, Guvernul și-a asumat măsura de a anula compensarea. Sau poate fi vorba despre o criză a motorinei, din cauza cantităților uriașe trimise Ucrainei, și se speră într-o scădere a consumului odată cu explozia prețurilor la acest tip de combustibil. Măsura a avut un efect aproape imediat, astfel că prețurile au sărit la nivelul din martie 2022, devenind, cu fiecare zi, mai prohibitiv pentru cetățeanul de rând. ”Dacă iniţial măsura nu părea să fie una care să producă efecte, iată la sfârşitul anului putem să constatăm că a fost o măsură bună, preţul la carburant ajungând la un nivel de dinainte ca măsura să fi fost decisă la nivelul Guvernului. Şi trebuie să anunţăm că începând cu 1 ianuarie ea nu va mai funcţiona”, anunțase premierul Nicolae Ciucă. Efectele nu se vor opri aici, pentru că vor urma scumpiri în lanț pentru aproape toate produsele, în care se vor reflecta costurile transportului, astfel că inflația aceea cu o singură cifră, promisă de autorități pentru 2023, rămâne doar o glumă cinică a Guvernului.
Nu au găsit biocombustibilul
Într-un proiect de ordonanță de urgență, Ministerul Energiei arată că, în urma unor verificări specifice efectuate, în anul 2021, de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală, au fost identificați operatori economici, furnizori de carburanți care au comercializat către clienții finali, sub diverse denumiri generice, motorină fără ca acest produs să conțină proporția de biocarburanți de minimum 6,5% în volum, cu respectarea cerințelor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2018. În consecință, proiectul de act normativ propune înlocuirea sintagmei comercializare către consumatorul final cu sintagma introducere pe piață, pentru a putea stabili în mod clar că obligativitatea respectării specificațiilor tehnice pentru benzină și motorină aparține furnizorului. În acest sens, monitorizarea, verificarea respectării acestei obligații și, eventual, sancționarea vor fi realizate la nivelul activității de introducere pe piață, existând posibilitatea unei trasabilități clare a produsului. Totodată, sintagma condiții de iarnă severă se va înlocui cu sintagma condiții de iarnă, care va asigura, în condițiile unei derogări acordate furnizorilor, astfel încât, în condiții de iarnă să fie utilizat un conținut minim de biocarburant. Biocombustibilul va aduce și el o majorare de prețuri la pompă, având în vedere că producerea acestuia este mai costisitoare decât a carburantului clasic.
Se distrug motoarele
Problema cu biocombustibilul este că motoarele existente nu sunt adaptate pentru așa ceva. Specialiștii din domeniu au avertizat că biocarburanții corodează sigiliile de cauciuc și înfundă valvele de injecție, afectând, totodată, și filtrele de combustibil. Mai mult, biocarburanții au punctele de aprindere diferite de benzină sau diesel și au un conținut mai scăzut de energie, afectând puterea motorului. De asemenea, au mai fost semnalate probleme legate de faptul că nu se mai asigură punctul de aprindere la temperaturi de minus 10 grade C, de conținutul mai mare de apă și de consumul mai mare de combustibil.