Conform specialiştilor din Educaţie, un obicei ce părea banal, ba chiar festiv şi frumos, este, de fapt, traumatizant pentru elevi. Ne referim la acele festivităţi de premiere publică, ce au loc în curtea şcolilor şi liceelor.
O profesoară din Bacău propune să se renunțe la ele. „Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public”, susţine cadrul didactic.
Elevii cu rezultate modeste suferă
Printre argumentele pe care le aduce este și suferința celor cu rezultate mai puțin bune. Totodată, profesoara menționează și încălcarea datelor cu caracter personal:
„Numele meu este Ana-Nela Popoveniuc și sunt profesor doctor la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău.
Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați.
Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.
Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți.
Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil„, scrie în petiția lansată de profesoară şi pe care au semnat-o 400 de profesori.
Presiunea vine de la părinţi
„Totuși, pe scurt: ce mesaj îi transmitem copilului când îi solicităm rezultate școlare, premii? Când mă supăr pe el că nu a obținut media dorită de mine că părinte?”, se întreabă retoric psihologii.
„Ce învață copilu’ mamii: că mama e fericită dacă eu am premiul I. Că eu trebuie să obțin premiul întâi ca să o fac pe mama fericită. De fapt afirmația e valabilă și la liceu și la facultate.
Adolescenții îmi spun clar: „vreau să întru la liceu/facultate în primul rând ca să nu-mi dezamăgesc părinții”….. atât de trist”, mai adaugă terapeuţii.