AcasăSOCIALUltimatum pentru rău-platnici. 3 luni până la debranșare

Ultimatum pentru rău-platnici. 3 luni până la debranșare

Marea debranșare, planificată peste 90 de zile

Restanțierii la gaze și la electricitate mai au doar 90 de zile să-și achite debitele către furnizori, în caz contrar vor fi debranșați de la aceste utilități. Guvernul a abrogat ordonanța care interzicea debranșările pe perioada stării de alertă, timp în care românii au acumulat datorii totale de 270 milioane de lei. Furnizorii spun că a fost o prostie ca oamenii să profite de legislație pentru că acum le va fi greu să plătească sumele mari datorate.

Peste 170.000 de români riscă să rămână fără energie electrică și gaze naturale dacă nu își achită datoriile acumulate din luna mai a anului trecut și până în prezent. Aceștia mai au la dispoziție doar trei luni pentru a-și plăti facturile restante, după ce Guvernul a abrogat ieri ordonanța care interzicea debranșările pe perioada stării de alertă. Numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale, care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranșărilor/deconectărilor, a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 milioane de lei la sfârșitul lunii mai a.c.. În ce privește energia electrică, numărul clienților care nu și-au achitat facturile și nu au putut fi deconectați este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a acestui an. Potrivit Guvernului, interzicerea debranșărilor pe perioada stării de alertă a indus unora dintre clienții finali un comportament neadecvat în relația contractuală cu furnizorii, chiar și în situația în care nu au fost afectați de problemele create de Covid 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanțul de producție -transport-distribuție-furnizare energie electrică și gaze naturale. ”Totodată, menținerea actualelor prevederi poate conduce la un număr semnificativ de debranșări/deconectări ale clienților finali debitori față de furnizorii de energie electrică și gaze naturale, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanții, propuneri eșalonare etc.)”, se arată în nota de fundamentare a Executivului.

Numărul restanțierilor s-a triplat

Reprezentanții Asociației Furnizorilor de Energie din România spun că, din luna mai a anului trecut, numărul facturilor restante la energia electrică s-a triplat și că perioada de grație a fost una nelimitată având în vedere prelungirea succesivă a stării de alertă. ”Noi am spus că cine a ales această modalitate de a nu-și plăti facturile face o prostie pentru că va veni ziua când se va termina starea de alertă și restanțele vor trebui achitate. Iar în ziua în care se va termina o să fie și mai puțină înțelegere față de ei. Și nu vorbim acum de cazurile unde sunt anumite probleme, cum a fost în HORECA, în transporturi, care au avut dificultăți în timpul restricțiilor. Avem persoane care nu au plătit din 15 mai, când s-a interzis debranșarea pe toată perioada stării de alertă, și până în prezent, și au acumulat datorii de circa 1.200 de lei, la o medie de 100 de lei pe lună. Pentru cineva care nu a plătit și are o pensie relativ mică înseamnă mult această sumă, chiar și eșalonată pe două-trei luni”, ne-a declarat Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România. Acesta arată că societățile de furnizare vor începe de mâine să trimită avize restanțierilor, care vor trebui să plătească în cele 90 de zile stabilite de Guvern, în caz contrar vor fi deconectați de la rețea. ”Noi cerusem inițial o perioadă mai scurtă, de 45 de zile, dar s-a decis să rămână 90 de zile. În această perioadă, dacă sunt oameni care au o situație delicată și ajung la o înțelegere cu furnizorul, se mai pot da prelungiri, dar numai în cazuri bine justificate”, ne mai spune Ion Lungu.

Garanții majorate pentru debranșați

Guvernul atrage atenția că, în condițiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienții finali aflați într-o astfel de situație nu vor putea încheia ușor noi contracte cu alți furnizori, din cauza unor posibile garanții majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienți finali nu vor putea fi preluați nici de către furnizorii de ultimă instanță, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor, iar pentru reconectare vor trebui să achite din nou taxa de racordare.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
836 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger