Uniunea Europeană a stabilit un obiectiv foarte îndrăzneț în cursa reducerii emisiilor de carbon, prin intermediul Programului „Green Deal”. În cadrul pachetului „Fit for 55”, se include și o măsură ce vizează scoaterea din circulație a mașinilor cu motoare cu ardere internă, considerate cele mai poluante.
UE ne obligă la o nouă cheltuială. Mașinile mai vechi de 15 ani ar urma să primească interzis la reparații. Bogații Uniunii se bucură, dar în țări precum România, unde o mașină veche este de multe ori un moft pentru multe familii, legea celor 15 ani va fi ca nuca în perete.
Ce înseamnă „vehicul rezidual”
Acest viitor regulament, aflat în așteptarea aprobării Parlamentului European și a Consiliului, introduce conceptul de „vehicul rezidual”. În prezent, se discută că aceste vehicule reziduale ar urma să fie cele mai vechi de 15 ani.
Vehiculele reziduale care prezintă defecțiuni la componente majore, cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția, și care sunt considerate vechi (potențial în jur de 15 ani), vor fi incluse în această categorie.
Odată ce sunt etichetate ca fiind reziduale, aceste vehicule nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative și probabil vor fi casate.
Ce este „Fit for 55”
Programul ambițios al UE „Fit for 55” își propune să elimine emisiile directe din transporturi până în 2050, cu obiective intermediare care includ o reducere de 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990.
Un pas important în această direcție este interzicerea, în 2035, a mașinilor noi cu motoare cu ardere internă, cu excepția vehiculelor care funcționează cu potențiali combustibili sintetici.
Cu toate acestea, realitatea prezintă provocări, deoarece adoptarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero în UE rămâne în urma așteptărilor, variind semnificativ de la un stat membru la altul.