AcasăSOCIALTranzitul mărfurilor din Ucraina distruge șoselele românești

Tranzitul mărfurilor din Ucraina distruge șoselele românești

Drumarii trag un semnal de alarmă: se deteriorează șoselele!

Sindicaliștii de la CNAIR solicită Guvernului schimbarea legislației pentru a permite companiei să preia controlul gabaritelor depășite ale tirurilor, care distrug, în ritm accelerat, șoselele din țară. Fenomenul deteriorării drumurilor a fost accentuat și de numărul extrem de mare de transporturi din Ucraina, care tranzitează teritoriul României, dar și de o intensificare a schimburilor comerciale din țările vecine.

În ultima vreme, a crescut traficul în România, și cel de tranzit și traficul direct, din cauza situației cu războiul din Ucraina și, în general, au crescut schimburile de mărfuri între țări. Probabil o cauză este și CFR Marfă, care merge așa cum merge, și o mare parte din transportul care se desfășura pe calea ferată s-a mutat pe rutier, susțin sindicaliștii de la CNAIR.

”Cele mai afectate drumuri în România sunt culoarele de tranzit, unde se circulă cu tonaj mare. Cei mai mulți care tranzitează România sunt cei din Ucraina, Bulgaria, Turcia, Polonia și Moldova. De la începutul conflictului din Ucraina, traficul a explodat, între Siret și Albița și până în Portul Constanța, chiar pe drumurile europene, care se degradează rapid. În plus, un trafic atât de mare pune probleme de la frontieră, unde sunt cozi uriașe și timpi foarte mari de așteptare, dar și pe șosele, unde circulația este greoaie și riscul de accidente este crescut. Până la urmă, noi nu avem ce să facem, este o situație care a intervenit și noi trebuie să o gestionăm”, ne-a declarat Florin Ispas, vicepreședintele Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”.

Toate acestea se adaugă la problemele deja existente, care au început să apară de la transferul atribuțiilor de control al transporturilor care depășesc greutatea maximă permisă către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), care a scăpat de sub control cel puțin transporturile interne. Astfel, Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” a atras atenția că transporturile agabaritice, care depăşesc greutatea maximă prevăzută de lege, distrug sistematic infrastructura rutieră.

Amenzile nu se aplică

În afara țării, amenzile sunt foarte mari și controalele la greutatea vehiculelor, extrem de riguroase, tocmai pentru că se urmărește protejarea drumurilor. Și în România amenzile sunt destul de mari, dar nu are cine să le aplice. ”Controlul pentru depășirea gabaritelor permise la transporturi se face acum de către ISCTR, dar inspectoratul are mai multe atribuții, astfel că acest segment nu este acoperit decât într-o foarte mică măsură. Ar trebui ca CNAIR să preia aceste atribuții, pentru că noi, ca administratori ai drumurilor, le întreținem și le reparăm, și este normal să și veghem la respectarea regulilor. Astfel, s-ar face economii foarte importante, pentru că se mărește durata de viață a șoselelor. Avem niște studii care arată că nu se respectă masa permisă, că se circulă cu viteză chiar și în perioadele acestea de caniculă, ceea ce face ca partea carosabilă să fie puternic afectată. Cu banii care s-ar economisi din mărirea duratei de exploatare s-ar putea construi sau repara alți kilometri”, ne-a precizat vicepreședintele Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”, Florin Ispas.

Transporturile, scăpate de sub control

Dacă în punctele de frontieră sunt controlate toate mașinile, în ce privește transportul intern lucrurile sunt total scăpate de sub control, susțin sindicaliștii. CNAIR a avut aceste atribuții în trecut și, prin comparație cu numărul de controale, cu numărul de amenzi și cu banii încasați de ISCTR, este clar că treaba asta nu funcționează, pentru că ei au foarte multe lucruri de verificat, arată Florin Ispas. ”Noi am făcut niște demersuri, inclusiv la Ministerul Transporturilor, arătând că există echipamente moderne de control, niște dispozitive montate pe partea carosabilă astfel încât să nu fie oprite la întâmplare niște mașini, ci doar cele susceptibile a avea greutatea admisă depășită”, a mai afirmat Florin Ispas, vicepreședintele Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.