Transportatorii avertizează autoritățile că este foarte posibil să asistăm la un al doilea faliment pe piața RCA. Semnalele sunt tot mai îngrijorătoare, mai ales că la executările silite ale firmei Euroins se constată că aceasta are conturile goale, potrivit reprezentanților Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România. Mai mult, susțin aceștia, firma solicită brokerilor plata urgentă a primelor de asigurări, iar bani care sunt transferați în afara României.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) semnalează faptul că firma Euroins este executată silit săptămânal prin hotărâri judecătorești și că, de cele mai multe ori, executorii găsesc conturile goale. Acest lucru înseamnă că societatea Euroins nu își constituie rezerva de daună, conform legii, susțin reprezentanții COTAR. Aceștia arată că, ținând cont de faptul că dauna medie în instanță este de aproximativ 5.000 de euro, iar societatea Euroins are peste 50.000 de procese pe rol, rezerva de daună pe care societatea de asigurări ar fi trebuit să o constituie este de aproximativ 250 milioane de euro.
”Faptul că nu sunt bani în conturile firmei Euroins atunci când sunt executați silit este un semnal foarte grav. Unde sunt banii? De la începutul anului până acum s-a încasat dublu față de acum șase luni de zile, de la falimentul City. Și asta pentru că au majorat foarte mult tarifele, iar pe lângă asta, au mai încasat banii în avans pe un an. Prețurile, după falimentul City, au fost, și la Euroins și la celelalte companii, mai mari la polița pe șase luni decât la cea pe un an. Este o hoție pe care au făcut-o toți asigurătorii. Nu înțelegem de ce acest Consiliu al Concurenței nu s-a autosesizat, mai ales că am dat foarte multe comunicate pentru a semnala fenomenul. În plus, la câți bani au strâns acum după triplarea polițelor și vânzarea în avans, nu ne vom trezi oare la un faliment în mai puțin de un an, cum s-a întâmplat cu City?”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Plătesc doar 10% din valoarea daunei
Dintr-un dosar de daună, Euroins plătește 10%, 15%, maximum 20%, exact cum făcea și City, iar pentru restul de bani trebuie să te duci în instanță, susțin reprezentanții COTAR. Pentru ora de manoperă, tariful stabilit unilateral de Euroins este între 80 lei-100 de lei, indiferent de mașină, spun transportatorii.
”ASF-ul nu are pârghiile necesare prin lege ca să poată să facă ordine pe piața asigurărilor. Din câte știm, ASF este în continuare în control la Euroins, dar degeaba le dau amenzi, că le contestă în instanță și nu plătesc. De aceea vă spun că există pericolul falimentului. Noi solicităm în continuare Guvernului să dea drumul societății românești de asigurare de la CEC Bank, care să emită polițe RCA. Așa vom avea și noi, cei 8,5 milioane de plătitori RCA, o garanție că vom fi despăgubiți și nu va intra în faliment, ca să ne trezim că o luăm de la capăt cu procesele”, ne-a mai precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Semnale de alarmă
Societatea Euroins solicită în ultimele luni brokerilor de asigurări decontarea de urgență, în avans față de contractul cadru încheiat cu brokerii, a primelor RCA încasate de la șoferi, avertizează Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România. ”Societatea Euroins solicită brokerilor de asigurări plata urgentă a primelor de asigurări, mult mai devreme decât termenii contractuali, iar proporții importante din banii aceia, conform raportului de control făcut chiar de angajații ASF, pleacă în următoarele ore în conturi din afara României, ceea ce ar fi trebuit să alerteze atât ASF, cât și Oficiul Împotriva Spălării Banilor și ANAF. În cazul City Insurance, sute de milioane de euro au ajuns în Insulele Cayman”, se arată într-un comunicat al COTAR.