AcasăSOCIALTAROM, raportul dezastrului. Cine răspunde?

TAROM, raportul dezastrului. Cine răspunde?

Neregulile grave de la TAROM nu au fost sancționate

Un raport al Corpului de control al fostului premier al României, întocmit anul trecut, arată nereguli grave și fapte penale ale celor aflați la conducerea TAROM, care au dus la prăbușirea financiară a companiei. Până acum însă nimeni nu a fost tras la răspundere, semn că devalizarea companiilor de stat nu este o prioritate pentru instituțiile Ministerului de Justiție.

Actele Corpului de Control al prim-ministrului, care au vizat rezultatele verificărilor la compania TAROM, zac prăfuite prin sertarele organelor de urmărire penală și ale Curții de Conturi. Deși raportul instituției din subordinea primului ministru a arătat nereguli flagrante, care au dus la devalizarea companiei, nimeni nu a luat vreo măsură împotriva celor vinovați. Acțiunea de control la Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM S.A, care a vizat perioada 01.01.2012 – 06.02.2018, a constatat, printre multe alte deficiențe, că numărul mare de zboruri anulate și întârziate din motive tehnice a produs consecințe negative asupra bugetului TAROM în valoare totală de 18.383.400,56 lei și 435.996,48 USD, sume provenite din înregistrarea de costuri suplimentare generate de neregularitățile de zbor, plata despăgubirilor aferente pasagerilor afectați, precum și diminuarea veniturilor așteptate din exploatare. ”La momentul încheierii contractului de schimb cu Compania Apram Aerospace din Cehia, respectiv la data de 19.11.2013, reprezentanții TAROM nu au avut în vedere stipularea penalităților pentru prestarea serviciilor cu întârziere și costurile pentru transport sau handling ale reversoarelor Apram, fapt ce a condus la suportarea de către TAROM a unor cheltuieli suplimentare de 173.031,11 dolari și 70.614,30 euro”, se mai arată în raportul Corpului de Control al prim-ministrului.

Avioane vândute la jumătate de preț

Povestea celor două aeronave Airbus vândute în 2018 la jumătate de preț este și acum la fel de controversată, fiind verificată din nou de Corpul de Control al premierului în vara anului trecut. Cele două avioane au fost vândute unei societăți din Republica Armenia, după ce au stat doi ani în conservare, prețul scăzând, astfel, la jumătate. Procedura de vânzare nu a fost nicideecum prin licitație publică, așa cum era legal, ci prin solicitare de oferte și negociere, se arată în raportul Corpului de Control. ”Valoarea ansamblului format din aeronave, motor de rezervă și piese de schimb, potrivit evaluatorului, a fost estimată la data de 05.03.2016 (dată la care aeronavele se aflau în operare), la suma de 13.011.812 dolari. Ulterior, la data de 31.03.2017 (dată la care aeronavele se aflau în conservare) valoarea în scop de tranzacționare, a fost estimată la 6.383.981,19 dolari, iar la data de 27.12.2017 (dată la care aeronavele se aflau, de asemenea, în conservare) la 5.472.977,87 dolari. Astfel, evaluatorul a apreciat faptul că pe parcursul a 22 de luni valoarea de tranzacționare a respectivelor active s-a diminuat cu 57,94%, din care 50,94% a constituit deprecierea aferentă primelor aproximativ 13 luni, cuprinse între data de 05.03.2016, la care aeronavele erau operabile și data de 31.03.2017, la care aeronavele erau scoase din operare”, potrivit raportului de control. Toate actele de control care au sesizat fapte penale au fost trimise spere cercetare Parchetului, însă până în prezent nu s-a început nicio urmărire penală.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.