AcasăSOCIALȘoferii români, țepuiți de firmele de asigurări. Dauna totală din RCA te...

Șoferii români, țepuiți de firmele de asigurări. Dauna totală din RCA te lasă fără mașină

În România, dauna totală pe RCA înseamnă să rămâi fără mașină

Dauna totală la un autoturism se decide atunci când valoarea reparațiilor depășește valoarea mașinii. Însă, cu banii primiți de la cele mai multe firme de asigurări pe RCA, șoferii păgubiți nu-și mai poți cumpăra alta, cu aceleași caracteristici. Și asta pentru că în softurile de calcul al prețului se introduc date fictive, care îți scad la minimum valoarea vehicului, ne spun reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

România cred că este singura țară cel puțin din Europa în care sistemul de asigurări este un dezastru. Și asta pentru că firmele de asigurări fac totul să nu plătească sau să plătească la minimum atunci când se produce o daună. Tocmai de aceea nici românii nu au încredere în asigurări și, de cele mai multe ori, și le fac doar când sunt obligatorii. În ce privește RCA-ul, de exemplu, deși avem poate cea mai bună lege din UE, neaplicarea ei de către ASF face ca bătaia de joc la adresa românilor să crească pe zi ce trece. Scumpirile polițelor se produc în fiecare an, iar când vine vorba despre despăgubiri, începe mascarada. Cei mai afectați au ajuns să fie șoferii cu daună totală pe RCA, pentru că, dacă nu au bani puși deoparte să-și cumpere un alt autoturism, rămân pietoni, la banii pe care îi primesc de la asigurători. Cei care nu s-au lovit de această problemă își imaginează că vor primi de la firma de asigurări banii la valoarea de piață a autovehiculului, pentru ca apoi să urmeze șocul. De fapt, cum calculează o firmă de asigurări banii pentru dauna totală la o mașină? Există două softuri, Audatex, care nu calculează valoarea corect și real, și DAT, mai aproape de valoarea reală. Bineînțeles că 80% dintre asigurători folosesc Audatexul. În acest programe se introduc datele mașinii, cu număr de kilometri, dotări și numărul total al proprietarilor pe care i-a avut mașina.

Se umflă cifrele

Reprezentanții COTAR ne spun că s-au confruntat cu numeroase cazuri în care asigurătorii au umflat numărul de kilometri și cel al proprietarilor sau au omis să treacă dotările mașinii. ”Atunci când se introduc datele în soft, se introduc eronat sau parțial. Spre exemplu, presupunem că mașina vine din fabrică cu jante de aluminiu, dar, pe timpul iernii, se pun jante de tablă. În momentul în care introduce în program, trebuie să fiu atent cum a fost mașina echipată, pentru că un preț îmi va genera mașina cu jante de aluminiu și altul va genera mașina cu jante de tablă. La asigurători, am găsit noi cazuri la Euroins, treceau cu 100.000 de km mai mult decât avea mașina la bord și atunci clar că valoarea scade. Sau mașina avea un singur proprietar sau doi și asigurătorul punea patru proprietari pe care îi avusese mașina, fapt care, de asemenea, duce la scăderea valorii. Sau, dacă proprietarul i-a pus pe mașină un CD mai performant, asigurătorul nu a vrut să țină cont de asta și a bifat un radio. Toate aceste dotări trebuie introduse manual în acel soft, ca să ai o valoare cât de cât corectă a mașinii respectivă”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Acesta arată că legea spune că persoana păgubită trebuie să-și poată cumpăra o mașină similară cu banii primiți de la asigurător.

Salariile de la ASF, plătite de asigurători

Transportatorii spun că, potrivit legii, pentru fiecare abatere a unui asigurător, acesta trebuie sancționat punctual. Autoritatea de Supraveghere Financiară refuză să facă acest lucru, deși are pârghii legale, articolul 37 din Legea 132/2017, care spune că, dacă asigurătorul nu achită la timp și integral daunele, este sancționat. În prezent, avem 3.000 de abateri pe zi ale firmelor de asigurări, și ei nu dau nici măcar o amendă pe zi, măcar pentru fiecare dosar de daună. Într-un dosar de daună sunt mai multe încălcări, cum ar fi plata necorespunzătoare a daunei totale, depășirea termenului de trei zile pentru constatare, depășirea termenului de trei zile pentru reconstatare sau necomunicarea valorii de despăgubire în maximum șapte zile, susțin reprezentanții COTAR. ”Recomandarea este ca orice păgubit, atunci când are daună totală, să nu lucreze singur cu asigurătorul și să-și ducă mașina într-un service, care poate verifica dacă asiguratorul a oferit mai puțini bani sau nu.  ASF nu are astăzi un departament tehnic care, atunci când merge în control la asigurător, să poată verifica dacă a făcut corect acea ofertă. Degeaba se uită în niște hârtii și niște cifre care nu le spun nimic. Noi avem o legislație de asigurări foarte bună, dar nu se aplică. De ce? Atâta vreme cât ASF este plătit direct de asigurători, păgubiții nu vor fi protejați”, ne-a precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
8.803 afisari

19 COMENTARII

  1. COTAR e o glumă proastă.
    Ștefănescu e pe ștatele de plată ale nenorociților care vor să ne îngroape cu totul. Tot amenință, ba că blochează România, ba că scoate transportatorii în stradă, iar în realitate se rezumă la comunicate de doi bani duzina, doar-doar va părea că-i pasă. Nu-i pasă. Tot așa cum nici scârbelor de la UNTRR nu le păsa când alergau șoferii cu sacoșele de acte la ministerul transporturilor sau când în parcare la Ventimiglia șoferii români erau umiliți de scârbele de italieni.
    Bă. Ștefănescule, dacă ai avea sânge-n instalație, ai închide România în 24 de ore, dar n-ai. Nu vrei să-ți pierzi bănuții și beneficiile, este? Și nici mașina de serviciu. Nu vă făceau bine șoferii, bă trădătorilor, când vă prindeau pe autostradă între camioane și vă căcați pe voi de frică? Trădători nenorociți ce sunteți, stați cu curu’ în două luntri pentru bani, nu v-ar mai ajunge zilele, nemernicilor! Faceți jocul străinilor care vă plătesc pe sub masă, jeguri ordinare! Să luați în mormânt cu voi banii ăia, vânzători de Țară ce sunteți!

  2. Acuma daca tu ai un cazan din 1999 cumparat cu 300 de euro de la o batranica din Germania, cazan care era folosit doar la piata si la biserica, daca ai dauna totala cam ce ai vrea sa primesti? Contravaloarea unui Bentley nou?

    • Pui problema greșit. Chiar dacă ai un „cazan” cum spui tu, e cazanul tău, cumpărat cu banii tăi, din munca ta, iar firmele de asigurări nu au dreptul să-ți tragă țeapă pe motiv că „mașina e cazan”. Asta e o altă problemă a mentalității tâmpite și troglodite din România: ori ai ceva scump și atunci te pupă-n fund toți, ori nu și-atunci n-ai decât să crăpi, bă, săracule.
      Faptul că n-ai un Bentley nu te transformă (sau n-ar trebui să te transforme) în cetățean de mâna a treia în propria țară, acasă la tine. Nu uita că și cel cu Bentley și cel cu „cazan de 300 de euro” plătesc taxe și impozite aceluiași Stat Român care își păgubește cetățenii în beneficiul străinilor. ASTA ar trebui să te intereseze, nu cât costă „cazanul” ăla.

    • Ala cu cazanul plătește RCA sau nu. Dacă plătește ca al cu Bentleiul și asiguratorul a luat banii sa-i repare omului mașină sau sa-dee una la fe ca și cazanul distrus.Nu vrea nimeni UN BENTLEI dar pentru ca asiguratorul ia luat banii de asigurare ca și ăluia cu Bentleiul sa-i dea omului mașină la schimb.Ca deja e RCA ul OBLIGATORIY.

    • Cel puțin Bentley!

      Dacă omul a plătit trebuie să meargă cu altă mașină în cel mult 3 ore. Dacă nu, asigurarea sa deconteze mașină închiriată…. Să n-o mai lungească cu plata. In epoca Digitalizării Burdujiene, este rușinos sa vă eschivați după abureli gen tranzacții bancare.

    • dar daca la cazanul ala platesti asigurare 20 de ani si depasesti valoarea cazanului cum ie .Normal ar fi sa plateasca cel mai mult cei care nu respecta legea care fac accidente .

  3. va pierdeti in ..amanunte ..nimic nu justifica astfel de cresteri.. de altfel cred ca ne pierdem timpul pe aici ..totul e stabilit deja…

  4. Calaii sunt platiti de calaii soferilor deci e clar de ce parte sunt, nu le e rusine ca zic ca sunt in ue si se comporta toti ca niste jepcari.Majoritatea romanilor cunosc ba cum e si in ue cu asig astea pt ca au calatorit sau muncit asa ca provocati sila la cum actionati.

  5. Asiguratorul valorifica epava in caz de dauna totala. Desi dauna totala inseamna de multe ori doar ca masina nu mai merita reparata din considerente financiare, sunt si cazuri de masini cu structura de rezistenta afectata grav care sunt refacute si puse din nou in circulatie.

  6. Mafioții din domeniul asigurărilor rca nu plătesc daunele nici la o mașină nouă, nu doar la cazane sau tigăi aduse din alta parte. Indiferent de ce mașină ai ei fac tot posibilul sa nu plătească. Și asta pentru că le merge. ASF – ul, de obicei stă cuminte. Nu intervine în astfel de situații !

    • Unii angajații din ASF sunt in fapt, niște prostituate, însă pentru prostituția lor, plătesc toți românii. Problema semnalata în articol, și anume, softurile utilizate de asiguratorii RCA pentru evaluarea daunelor, este cat se poate de adevărată. Sunt utilizate date false pentru diminuarea despăgubirilor, evaluări cu preturi de piese aftermarket, valori de piață cu algoritmul lui peste prăjit. Toate aceste „soluții de specialitate” sunt furnizate de programul DAT, care încasează lunar sume fabuloase pentru aceste complicități. Este o frauda binecunoscuta și girată de ASF. Tot ce se aude in media este o BUTAFORIE. Asiguratorii fură împreună cu paznicul în cămașă albă, restul e praf in ochi. Mă mir cum puteți dormi noaptea, și dacă puteți dormi, înseamnă că sunteți niște sociopati fără scrupule, niște suflete decedate.

  7. Dupa revolutie, politicienii corupti au facut cadou unor entitati straine (cu paraindaratul de rigoare) toate activitatile profitabile ale Romaniei.
    Este si cazul domeniului asigurarilor, unde cu investitii minime se obtin profituri uriase.
    De ce nu a pastrat statul roman aceasta oportunitate? Ce era greu in aceasta activitate?
    Chiar si fostul ASIROM (cu denumire cu tot) a fost cedat austriecilor de la Vienna Insurance Group, care mai detine OMNIASIG si BCR Asigurari de viata. Principalul finantator este primaria Vienei ce detine 50 % din actiuni. Este greu?

  8. În condițiile astea de ce RCA este obligatoriu.Daca RCA nu ar fi obligatoriu și asiguratorii ar fi mai atenți sa plătească asigurările ca să aibă asigurați,altfel ar da faliment.TOT asa și cei de la ASF ar ajunge șomeri și bine ar fi ca și asa fac jocul hotilor din asigurări.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger