Sindicatul Personalului de Specialitate din Autoritatea Aeronautică Civilă Română a adresat în aceste zile, actualului ministru al Transporturilor, lui Cătălin Drulă, un apel documentat și justificat de fapte concrete. Sindicatul solicită intervenția urgentă a Guvernului României și a Ministerului Transporturilor pentru a se pune capăt de îndată gravelor nereguli și încălcări ale legislației în vigoare de care sunt responsabili membrii managementului executiv al AACR.
Trebuie subliniat faptul că membrii acestui sindicat sunt, în cea mai mare parte ingineri și tehnicieni de aviație, piloți, economiști, și juriști, calificați și recunoscuți la nivel european și internațional. Aceștia susțin că directorul general și camarila de generali pensionari (niciunul cu specializare și experiență în aviație) cu funcții de conducere au adus instituția într-o situație gravă.
Faptele au fost prezentate și guvernului anterior iar Lucian Bode, fostul ministru al Transporturilor a luat măsura demiterii Consiliului de Administrație al AACR și numirii unui nou Consiliu de Administrație. Din păcate, acest demers nu a rezolvat aproape nimic având în vedere că președintele și membrii demiși aveau și funcții executive în conducerea AACR iar în prezent, pur și simplu sabotează activitatea noului CA, neprezentând documentele solicitate și neîndeplinind hotărârile acestuia, fapt constatat de sindicat.
Incapacitate managerială
În solicitarea adresată ministrului, pe care o prezentăm mai jos, membrii sindicatului, au făcut o succintă prezentare a Autorității Aeronautice Civile Română (AACR) , a locului și rolului acesteia în conformitate cu prevederile reglementărilor internaționale, europene și naționale în vigoare, menționând și faptul că aceasta se autofinanțează prin tarifele încasate pentru serviciile prestate. Sindicatul mai arată și faptul că din cauza incapacității manageriale la nivel executiv și a blocării, prin diferite tertipuri a mecanismului decizional al Consiliului de Administrație situația economico-financiară este grav afectată și implicit capacitatea de îndeplinire a atribuțiilor specifice ca și salarizarea personalului.
La aproape un an de la izbucnirea pandemiei, directorul general și camarila acestuia nu au modificat Planul de Management al AACR, cu toate că atât sindicatul cât și CA le-au cerut acest lucru în mod repetat. Deși durata și efectele finale nu pot fi estimate cu precizie este necesar ca pe baza evolutiilor la nivel internațional să fie prefigurate obiectivele și indicatorii în așa fel încât potrivit legii să poată fi accesat ajutorul Statului pentru susținerea activității.
Contracte prost negociate
Mai mult decât atât, prin contracte prost negociate și prin decizii greșite se produc cheltuieli suplimentare, un exemplu concret fiind cel legat de noul avion de calibrare, nelivrat la timp și care a generat angajarea și plata unor astfel de servicii de la alte autorități. De asemenea și nevalorificarea vechiului avion de calibrare generează cheltuieli inutile.
Angajaţii AACR îşi fac numeroase griji ȋn privinţa prezentului şi viitorului lor profesional şi a acordării drepturilor prevăzute ȋn CCM al AACR în vigoare. Pentru că, în prezent este decretată starea de alertă, angajații Autorității au de suferit prin diminuarea unor drepturi prevăzute în CCM al AACR. Mai mult ca oricând, conducerea executivă trebuia să informeze sindicatul şi angajaţii AACR, asupra situaţiei financiare reale, a evoluţiei recente şi probabile a activităţilor şi a situaţiei economice, precum și capacității Autorității de a traversa această perioadă dificilă. Acest lucru nu s-a produs din motive lesne de înțeles dacă analizăm cine sunt cei care asigură conducerea executivă a AACR. Aceștia se ocupă într-o manieră cazonă, de diluarea transparenței decizionale, de intimidarea personalului, de scurtcircuitarea deciziilor Consiliului de Administrație, intoxicarea permanentă a Ministerului Transporturilor, a Guvernului și a factorilor politici. Lipsa lor de pregătire în domeniul aviației precum și interesele personale au condus la gestionarea păguboasă a acestei instituții care ar trebui să reprezinte elita de referință a Aviației Civile Române și garantul asigurării standardelor europene și internaționale de siguranță, securitate, regularitate și confort în transportul aerian de pasageri și mărfuri, mai ales în această perioadă critică la nivel global, în care perspectivele pot fi doar intuite.
Armand Petrescu, specializat în reclamații
Astfel, directorul general al AACR, Armand Petrescu, membru marcant al PSD, potrivit CV-ului, cosmetizat în multe părți, ar îndeplini teoretic condițiile pentru exercitarea funcției, dar de fiecare dată, din 2013 până în prezent, a avut parte de concursuri la care s-a prezentat doar el, și prelungiri de mandat, toate finalizate ca să zicem așa, cu dosare penale pentru miniștrii Transporturilor care le-au aprobat. Potrivit sindicaliștilor, Armand Petrescu este omul care fuge de responsabilități, lăsând totul în seama adjuncților, el fiind prezent permanent în anticamerele guvernanților cu reclamații la adresa Consiliului de Administrație pentru că, paradoxal, se implică în administrarea Autorității.
La cabinetul lui Petrescu, cu manevrarea documentelor și a relațiilor se ocupă generalul pensionar Nelu Bârlă, fost șef de cabinet la al fostului ministru al Apărării Naționale, Corneliu Dobrițoiu. Bârlă a fost încadrat fără examen sau concurs, la AACR pe funcția de șef Serviciu Securitate Aeronautică cu 25.000 lei salariu lunar, firește peste pensia specială. Menționăm faptul că Bârlă nu are pregătirea și experiența necesare îndeplinirii funcției respective, așa cum nu le are nici șeful său formal, generalul pensionar Grosu Ion, fost șef de cabinet al lui George Maior, adus de la MApN, la SRI, promovat locțiitor și expediat la pensie specială, după numirea noului șef al SRI. Acesta nu a făcut niciodată parte dintr-o structură a serviciului specializată în antiterorism sau securitate cibernetică care să aibă vreo legătură cu direcția care îi asigură, în afara pensiei speciale, un salariu de peste 30.000 de lei lunar.
Este de notorietate faptul că pentru numirea generalului Grosu, a fost scos din funcția respectivă un inginer de aviație cu 20 de ani de experiență în domeniu, binecunoscut la nivelul organizațiilor internaționale și europene din domeniul securității aeeronautice. Acesta a dat în judecată AACR, a câștigat, urmând a fi despăgubit cu suma de 800.000 lei, iar Grosu Ion demis din funcție potrivit hotărârii instanței. Legea spune că directorului general al Autorității îi este imputabilă suma respectivă și că are obligația demiterii impostorului, dar, în mod evident, Armand Petrescu nu se grăbește în niciun fel să pună în aplicare hotărârea instanței.
Encuțescu se dă mare aviator
Directorul general adjunct al Autorității, Aurel Sorin Encuțescu, activist PSD trecut (după ce a fost demis de Victor Ponta din funcția de secretar de stat la Ministerul Economiei) sub aripa protectoare a lui Gabriel Oprea și ajuns prin grija acestuia, mai întâi, consilier al directorului general al AACR. Pentru a da bine, Encuțescu și-a tras un CV de mare aviator, singurul din țară care a absolvit în 1977 Academia de Aviație de la Brașov (de fapt Școala Militară de Ofițeri de Artilerie Antiaeriană, Rachete și Radiolocație „Leontin Sălăjan”) și de la absolvire până în 1999 a lucrat ca ofițer activ la Statul Major al Forțelor Aeriene, în condițiile în care acesta s-a înființat în noiembrie 1993.
Deși dă bine la AACR să fi fost ofițer în Forțele Aeriene, cinstit este să nu minți și să spui că ai lucrat ca ofițer activ la Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului, iar din 1993, după unificarea cu Comandamentul Aviației Militare, până în 1999, în zona de Apărare Antiaeriană dn cadrul Statului Major al Forțelor Aeriene. Aviatorii militari spun că sunt puțini și se cunosc între ei, piloți, tehnicieni, navigatori, ofițeri de comandă și stat major. La studii, cursuri și funcții îndeplinite dacă verifică cineva care are timp și surse poate descoperi mai multe surprize. Acesta vrea să arate că are calități manageriale dar în afară de aranjamente, intrigi și colportări nu a evoluat nici măcar un milimetru, iar la nivelul angajaților AACR a generat teamă, neîncredere și dispreț.
După cum am mai arătat, în mai 2020, Lucian Bode, ministrul de atunci al Transporturilor și Infrastructurii a demis Consiliul de Administrație al AACR pentru motive evidente ( fraudele de la examinarea viitorilor piloți, sarabanda achiziționării noului avion de calibrare și cheltuielile nejustificat de mari generate de contract și derularea acestuia, jaful financiar prin indemnizații și salarii imense la nivelul conducerii precum și faptul că unor măsuri proactive pentru contracararea efectelor pandemiei. Bineînțeles că într-o maniera tipică parveniților tranziției care nu realizează că numirea politică nu este bătută în cuie, cei în cauză au contestat măsura în instanță, făcând abstracție de faptul că inclusiv numirea lor face obiectul unor plângeri penale împotriva miniștrilor care i-au numit și le-au prelungit ilegal mandatele ( foștii miniștrii pesediști ai Transporturilor Felix Stroe și Răzvan Cuc).
Așadar, în concluzie, putem afirma că acest memoriu al Sindicatului Personalului de Specialitate din Autoritatea Aeronautică Civilă Română a adresat actualului ministru al Transporturilor, lui Cătăin Drulă, are la bază fapte și situații reale, care deși au fost cercetate și confirmate de mai multe controale, nu s-a luat până în prezent nicio măsură concretă. Se încearcă estomparea dezastrului prin acțiuni specific securistice de intoxicare practicate de camarila cazonă a lui Armand Petrescu. Foștii generali ai lui Petrescu în frunte cu acesta se văicăresc în continuu, la Guvern, la ambasade și pe unde mai apucă, încercând să convingă că de fapt fără ei nu se poate iar decăderea AACR și din punct de vedere economic dar și ca imagine, se înscrie în normalitate.
Rămâne de văzut ce vor face noul Guvern și noul ministru al Transporturilor și ce măsuri vor lua pentru a stopa jaful generalizat de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română și prabușirea acestei importante instituții ce a fost acaparată de o gașcă de impostori, politruci mărunți dar periculoși și de securiști îmbătrâniți în rele.
adr SPSAACR nr 963 din 24.12.2020-revenire solicitare interventia Guvernului Romaniei si a MTI