Pe motiv că România și-a asumat prin PNRR să nu mai creeze alte categorii de pensionari, statul menține o situație extrem de riscantă. Prin refuzul de a aplica Statutul personalului feroviar, siguranța călătorilor de pe calea ferată este pusă în pericol. Uzura fizică și morală, precum și vârsta înaintată a angajaților reprezintă o vulnerabilitate uriașă, mai ales că s-au raportat foarte multe decese în timpul serviciului, ne spun sindicaliștii din CFR.
Reformele asumate prin PNRR au ajuns să creeze situații extrem de periculoase pentru populație. Pentru că România și-a asumat să nu creeze noi categorii de pensionari, ne-am trezit în situația în care personalul CFR din domeniul siguranței circulației trebuie să muncească până la vârste înaintate, deși uzura fizică și psihică provoacă decese pe bandă rulantă în timpul serviciului, ne spune conducerea Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.
Potrivit Statutului personalului feroviar, toți cei care lucrează în siguranța circulației ar beneficia de dreptul de a se pensiona mai devreme. Legea privind Statutul personalului feroviar a fost adoptată de Parlamentul României, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial anterior aprobării Planului Național de Redresare și Reziliență. Deși Ministerul Transporturilor a transmis că nu există motive ca legea să nu se aplice de la 1 ianuarie 2023, Ministerul Muncii s-a trezit, după doi ani de la publicarea legii în Monitorul Oficial, că sunt dificultăți în interpretarea și aplicarea legii, că nu înțelege cum să aplice anumite articole din lege, propunând prorogarea în totalitate până la data de 01.01.2024. În acest moment, doar mecanicii de locomotivă pot ieși la pensie mai devreme și doar cei de la societățile de stat, prevederea, apărută în 2001, când se încerca reducerea numărului de pensionari, nemaifiind valabilă și pentru firmele private, susțin sindicaliștii.
Li se face rău la pupitrul de comandă
Ieșirea la pensie mai devreme înseamnă între 52 și 55 de ani, în funcție de vechime. Sindicaliștii din CFR avertizează că sunt probleme grave cu cei care lucrează în siguranța circulației, pentru că personalul a îmbătrânit.
”Din cauza uzurii psihice și fizice, sunt foarte mulți restricționați la vizitele medicale și nu mai avem ce face cu ei, deși am tot încercat să-i mutăm de colo-colo. Chiar dacă nu sunt declarați inapți, sunt mulți care au depășit 60 de ani și lucrează încă în siguranța circulației, ceea nu este în regulă. Când știu că am la pupitrul de comandă un angajat trecut de 60 de ani este posibil ca acelui om să i se facă rău sau să apese butoane greșite. Avem foarte multe decese înregistrate în timpul serviciului, iar acest lucru este foarte grav. Și politicienii nu vor să înțeleagă. Mai ales că vorbim despre un număr total de pensionari de 5.000 care ar intra în sistem dacă s-ar aplica Statutul personalului feroviar. Acești oameni au contribuit 35 de ani la fondul de pensii, că tot se vorbește de contributivitate. Pe de altă parte, trebuie introduse și noi reglementări, dat fiind că operatorii privați folosesc pensionari CFR, ceea ce nu este în regulă. Și asta pentru că mulți nu mai sunt capabili să efectueze servicii care țin de siguranța circulației după 30 de ani de nopți nedormite”, ne-a declarat Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.
Degradare a condițiilor de muncă
Subfinanţarea cronică a sectorului feroviar din ultimii 30 de ani a adus după sine o degradare accentuată a condițiilor de muncă în care își desfășoară activitatea personalul feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, acesta fiind obligat să lucreze cu predilecţie sub cerul liber sau în spații insalubre, utilizând instalaţii și material rulant cu o vechime de peste 40 de ani, se precizează într-un comunicat al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Obligativitatea efectuării controalelor medicale și psihologice au scos în evidență o creștere semnificativă, la nivel național, a zilelor de concediu medical, a cazurilor de revenire la controalele medicale și/sau psihologice la intervale de timp mult mai mici decât cele normale sau a cazurilor de inaptitudine fizică sau psihică, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică și/sau psihică în rândul personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranța circulației feroviare”, potrivit comunicatului Federației.