AcasăSOCIALSiguranța circulației pe calea ferată, compromisă. Angajații CFR mor în timpul serviciului

Siguranța circulației pe calea ferată, compromisă. Angajații CFR mor în timpul serviciului

Siguranța circulației, vegheată de oameni care ar fi trebuit pensionați de mult

Pe motiv că România și-a asumat prin PNRR să nu mai creeze alte categorii de pensionari, statul menține o situație extrem de riscantă. Prin refuzul de a aplica Statutul personalului feroviar, siguranța călătorilor de pe calea ferată este pusă în pericol. Uzura fizică și morală, precum și vârsta înaintată a angajaților reprezintă o vulnerabilitate uriașă, mai ales că s-au raportat foarte multe decese în timpul serviciului, ne spun sindicaliștii din CFR.

Reformele asumate prin PNRR au ajuns să creeze situații extrem de periculoase pentru populație. Pentru că România și-a asumat să nu creeze noi categorii de pensionari, ne-am trezit în situația în care personalul CFR din domeniul siguranței circulației trebuie să muncească până la vârste înaintate, deși uzura fizică și psihică provoacă decese pe bandă rulantă în timpul serviciului, ne spune conducerea Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Potrivit Statutului personalului feroviar, toți cei care lucrează în siguranța circulației ar beneficia de dreptul de a se pensiona mai devreme. Legea privind Statutul personalului feroviar a fost adoptată de Parlamentul României, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial anterior aprobării Planului Național de Redresare și Reziliență. Deși Ministerul Transporturilor a transmis că nu există motive ca legea să nu se aplice de la 1 ianuarie 2023, Ministerul Muncii s-a trezit, după doi ani de la publicarea legii în Monitorul Oficial, că sunt dificultăți în interpretarea și aplicarea legii, că nu înțelege cum să aplice anumite articole din lege, propunând prorogarea în totalitate până la data de 01.01.2024. În acest moment, doar mecanicii de locomotivă pot ieși la pensie mai devreme și doar cei de la societățile de stat, prevederea, apărută în 2001, când se încerca reducerea numărului de pensionari, nemaifiind valabilă și pentru firmele private, susțin sindicaliștii.

Li se face rău la pupitrul de comandă

Ieșirea la pensie mai devreme înseamnă între 52 și 55 de ani, în funcție de vechime. Sindicaliștii din CFR avertizează că sunt probleme grave cu cei care lucrează în siguranța circulației, pentru că personalul a îmbătrânit.

”Din cauza uzurii psihice și fizice, sunt foarte mulți restricționați la vizitele medicale și nu mai avem ce face cu ei, deși am tot încercat să-i mutăm de colo-colo. Chiar dacă nu sunt declarați inapți, sunt mulți care au depășit 60 de ani și lucrează încă în siguranța circulației, ceea nu este în regulă. Când știu că am la pupitrul de comandă un angajat trecut de 60 de ani este posibil ca acelui om să i se facă rău sau să apese butoane greșite. Avem foarte multe decese înregistrate în timpul serviciului, iar acest lucru este foarte grav. Și politicienii nu vor să înțeleagă. Mai ales că vorbim despre un număr total de pensionari de 5.000 care ar intra în sistem dacă s-ar aplica Statutul personalului feroviar. Acești oameni au contribuit 35 de ani la fondul de pensii, că tot se vorbește de contributivitate. Pe de altă parte, trebuie introduse și noi reglementări, dat fiind că operatorii privați folosesc pensionari CFR, ceea ce nu este în regulă. Și asta pentru că mulți nu mai sunt capabili să efectueze servicii care țin de siguranța circulației după 30 de ani de nopți nedormite”, ne-a declarat Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Degradare a condițiilor de muncă

Subfinanţarea cronică a sectorului feroviar din ultimii 30 de ani a adus după sine o degradare accentuată a condițiilor de muncă în care își desfășoară activitatea personalul feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, acesta fiind obligat să lucreze cu predilecţie sub cerul liber sau în spații insalubre, utilizând instalaţii și material rulant cu o vechime de peste 40 de ani, se precizează într-un comunicat al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Obligativitatea efectuării controalelor medicale și psihologice au scos în evidență o creștere semnificativă, la nivel național, a zilelor de concediu medical, a cazurilor de revenire la controalele medicale și/sau psihologice la intervale de timp mult mai mici decât cele normale sau a cazurilor de inaptitudine fizică sau psihică, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică și/sau psihică în rândul personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranța circulației feroviare”, potrivit comunicatului Federației.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
18.560 afisari

72 COMENTARII

  1. Jagardeaua de Budigai,greu de cap,sau parsiv,cica nu intelege cum sa interpreteze Legea.Pai bai ametitule,de ani de zile si jigodiile de directori dela Casele de pensii,tot asa ca tine,” interpreteaza ” legea numai in detrimentul pensionarilor carora le incalca drepturile si ii fura la bani fara rusine. Dovada sunt zecile de mii de procese in care nemernicii de directori angajeaza Casele de pensii in contradictoriu cu pensionarii jecmaniti din si asa amaratele de pensii.Dupa ce pierd procesele,Casele de pensii sunt obligate sa le acorde pensionarilor purtati pe drumuri,drepturile cuvenite.Dar si cheltuielile de judecata,milioane de lei risipiti anual din prostie,rautate,incompetenta,rea vointa.De ani de zile Bugetul de pensii este devalizat de acesti nenorociti platiti din banii pensionarilor sa aplice Legea pensiilor ,dupa cum prevede Legea.Iar Budigai stie,in loc sa faca ordine,se da de partea penalilor,in loc sa-i traga la raspundere. Cica nu intelege.Baaa,daca esti greu de cap,du-te ba acasa,nu mai incurca lumea.

    • Sa-i scoata la pensie. La condus locomotive ne pricepem si noi fostii militieni. Chiar daca am 72 de ani sunt gata sa conduc asa ceva.
      Noi militienii (fosti) suntem temelia societatii.
      Pe asazisele sageti putem sa facem si controlul biletului in locul ”nasilor”.

      • La sapat santuri,nu va pricepeti.Acolo trebuie personal,mai ales ….fosti Militieni.

      • Da vino cu mine să băgăm niște traverse de cale ferată de beton să văd dacă poți moșule

      • Noi fostii militieni suntem puternici si foarte muncitori. Vin si la traverse dar te rog sa vorbesti regulamentar . Sa te adresezi cu Domnule Comandor ca de nu…..
        Sa stii ca nu ma despart niciodata de bastonul de cauciuc fabricat la Victoria in anii 70. Cand dorm este sprijinit de perete langa pat.

        • Miliţieni de carton, asta aţi fost toată viaţa, numa’ să bateţi oameni nevinovaţi.
          Vrei respect, trebuie să ţi-l câştigi, nenea, dar nu aşa cum aţi făcut-o voi în timpul serviciului, adica cu forţa. Hai nu ne sicti că ne plicti.

      • Ești prost,se vede ca ai fost meletian,dute la oi de unde ai plecat bai cap de creta tu confunzi săgeată de arc,cu săgeată ca și tren.

      • Dacă ieși la pensie la 48 de ani normal că mai poți să lucrezi dar până termini școala de mecanici și ce urmează după școală ( practică …) nu cred că o să mai fi așa de convins .Dar ii plină lumea de cârcotași .Un Crăciun fericit, tuturor!PS:fără corecturi sau comentarii ,că am scris corect sau nu , că nu sunt curioasă și nici nu sunt la test.😇Dacă scriu sau nu corect ii fix treaba mea.Dar oricum mă astept la comentarii că doar asta fac și eu ,corect? .Acum liber la comentarii.

        • Eu am iesit la pensie la 60 de ani dupa 40 de ani de munca. M-au scos greu la pensie ca nu-mi gaseau inlocuitor.
          Daca e cazul o sa conduc si locomotive daca baietii aia se pensioneaza.

      • Ai început să ai halucinații ! Caută un doctor și traiesteti batrinetea liniștit că dacă continui să visezi așa urit înseamnă că nu mai ai mult doamne ferește și ajută.

      • Nu vă supărați pe mine .. dar la 72 de ani ne gândim la condus dric nu locomotive ,in plus nu e chiar așa ușor ,nu e mașina , cu gândirea asta comunista am ajuns unde suntem

    • Ce budigăi? Asta este chiloți rupți în cur tot cîcați, nu i-ar răbda pământul să-i răbda de hoți și infractori!

  2. HAI SĂ PENSIONĂM PE TOȚI LA 45 DE ANI, CE MAI!!! Șoferi, lăcătuși, vânzători, profesori, ciobani… că doar după 60 de ani poți să apeși greșit pe o pedală, pe un cititor de coduri de bare, pe o cretă greșit colorată, pe o…

    ȘTIM O TREABĂ!!!

    Să avem peste tot „STATUTUL PENSIONARULUI”!!! Pardon, „statutul șoferului”, „statutul vnzătorului”, „statutul ciobanului”…

    • Corect! Toate leprele bugetare vor sa se pensioneze la 52 de ani!!! La munca in ECONOMIA REALA, LA PRIVAT!!!

      • Și după pensionare să rămână la servici până moare pe scaun ca mecanici de locomotivă

      • Bai prostule,tu sti ma cum se lucreza la cfr? Tu sti ma ca oamenii lucreaza in hale construite de 60 de ani?tu sti ma ca acum ei lucreza la 7,8 grade?ca nu au incalzire?in loc de geanuri au policarbonat,tu sti ca ca ei ia pe luna 2300,2400 de lei?tu sti ma ca cfr nu le cumpara nici scule?tu sti ma in ce conditii nocive lucreaza la amaratele alea de EGM-uri sau acele diesele vechi fabricate in 50’ care scot fum mai mult ca o soba pe carbunii si au spor de nocivitate 140 de lei care se regassc in cei 2300 de lei?vb in plm sa va aflati in treaba.niste hahalere care mu au ce face.

    • Barbu boschet nu a lucrat o zi în viata sa mizerabila însă își da cu pararea despre orice. Polițiști, ceferiști, medici, profesori, etc, toți sunt niște lepre în mintea înecată în cocart a barbetelui.

  3. ”au depășit 60 de ani și lucrează încă în siguranța circulației, ceea nu este în regulă”
    I-auzi! Si aia de pe vapoare de ajung la 67-68 de ani?Ptr ei nu-i stresant?
    Spune-o p-aia dreapta Z:Cati injectati sunt dintre aia morti la cfr?90% , nu?
    Va f ut!

    • Ce nickname predestinat!!!! Bagăti-o în coooor și marș pe centură! Sigur ai vechime doar în fața tastaturii!
      Aceia care stau peste pensie la gară sau pe vapoare nu au altceva a face ! Au amante de întreținut!
      Trebuie să fi nebun la cap ca după o viață la tură,la serviciu în general,să mai vrei să muncești în loc să te bucuri de zilele rămase!

    • Esti un prost ma Vaselina.pai ala pe vapor castiga 5000 € pe luna si noaptea dorme bai incultule.asta noaptea e in ture sa repare treburile care unu ca tine isi bate joc si infumda wc sau sa iti faca tie caloriferele sa mearga sa stai tu la caldura si cu picoarele suite pe scaune pe un pret de 10 lei pe 70 de km.ca daca mergeti cu bussul nu va lasa ala sa stati cu picioarele pe sus si iti ia si 100 la 100 de km..terminati ma.asa credeam si eu ca voi pana sa lucrez la cfr ca au salarii mari ca stau si o freaca,bugetari..etc.dar voi nici macar nu stiti ca cfr nu sunt bugetari.

  4. La 62 de ani unii lucreaza la inaltime ,pe linii de inalta tensiune ,pe canicula,ploaie,frig si zapada si nu ii plange nimeni.Astia traiesc cu sindromul Vasile Roaita ,ala care cica a murit spanzurat de maneta sirenei.Vor sa arunce 5000 de frecangii ai mentei in carca bugetului de pensii .Sa nu uitam de patetismul de malul santului a asazisei federatii sindicale.Pana la urma noi platim toate astea.

  5. ce rahat fac boschetarii astia de la cfr? ce, pe santiere se lucreaza cyu vagon incalzit la cur? am lucrat la -20 grade si nu aveam grupa iar ei au si grupa au si salariu baban, au calatorii gratis atat ei cat si familia si echipament, etc. ajunge! au domnit-o ptr ca toate le vin degeaba si e mostenire de la gheorghiu dej daca intereseaza pe cineva! nu le convin, sa plece!

      • iti arde de tampenii. de aia ne f/ut guvernantii pe toti ca ii lasam de capul lor. k! crezi ca nu ne asculta nimeni dolentele si frustrarile. macar noi sa ne punem de acord si ca nu mai votam lepre!

    • Vorbiti din folclor, nu cunoasteti cfr-ul. Pe santier faci pauza cand vrei, la cfr nu se poate. Ai gresit ceva- inlocuiesti, la cfr se ajunge la plata daunelor, desfacerea contractului de munca, dosar penal. N-ai vazut un arc de suspensie rupt, esti bun de plata daca cade vagonul in parcurs si multe altele. De nopti si sarbatori petrecute la gara nu mai zic.

  6. era o snoava cu un cheferist prin abecedar,
    il terorizau piscicologii cu peretele alb
    oligofrenu se uitase toata ziua,
    numai buna vita de inhamat la Satan!

  7. Sunteti niste dobitoci,de-ai isi bat joc cocotatii de noi.Pt.ca multi dovleci suciti din vrej care-si dau cu parerea impotriva drepturilor prevazute de Lege,in loc sa-i injure pe nemernicii guvernantii mei,care voteaza,proclama Legile,si apoi nu mai vor sa le aplice,boilor. Ti-ai dracu de prosti.

  8. Lucrurile sint foarte simple…de exemplu ce importanta are virsta de pensionare?!!alooo,am cotizat 35ani?da?sanatakos….sau alte exemplu:mortalitatea pe ramura,sint statistici europene precise..da?…hei cum sa-l pensionezi pe unul la 65 daca mortalitatea pe meseria lui,virsta medie de supravetuire e la 57ani?!!!!…..sau mai bine tinem niste mosnegi neputinciosi care fiecare an de munca inplus inseamna scaderea vietii lui cu 2ani,cel purin ….si pe tineri ii lasam sa plece in strainatate,ca in Romania sint locuri de munca de kk cu salar minim fara nici un fel de perspectiva?!!!!!…..

  9. Daca tot urla atata dupa pensionare la 52 de ani, ca, deh! s-au uzat de atatea ore de noapte, de ce, mama naibii, mai fac cerere de reangajare la CFR dupa pensionare?? Cat despre ‘uzura orelor de noapte’, hai sa fim seriosi! Se doarme in turele de noapte fix ca la mama acasa: cu saltea adusa la serviciu, cu perna, paturica, tot trusoul!… Vreti exemple ca trenul a stat in semnal ca domnu’ IDM a dormit in birou si a uitat sa faca parcursul de intrare?… Nici pazitorii de bariera nu-s mai prejos: vin beti la serviciu, dorm in post, parasesc locul de munca sa-si faca cumparaturile… Hai sa nu mai plangem atat pe cfr-isti, ca daca le-ar fi asa greu nu s-ar reangaja dupa pensionare, fix pe aceleasi posturi si in aceleasi conditii de munca!

    • Probabil nu știți ce înseamnă meseria de mecanic de locomotivă.
      Lăsați dracu atâta ura ce urâți unii pe alții, dacă vreți drepturi,uniți-vă și cereți!
      Un mecanic de locomotivă nu doarme noaptea,aleargă cu trenul ,chiar dacă e de persoane ,chiar dacă e de marfa.
      Meseria asta are numeroase sacrificii pe care le faci.
      Iar legat de șoferii de tir …majoritatea lucrează pe comunitate, ce grupa sa le dea ?

    • Habar n-ai omule
      Nu știi căta răspundere are un ceferist cred ca stai degeaba n-ai avut răspundere în viata ta

  10. Pentru toți acești comentatori pricepuți la toate va urez ,,la mulți ani fericiți” când le dați blana înapoi la toți cfr-istii.

  11. Este ușor sa comentezi dacă nu ai făcut niciodată ture de noapte în care dacă ești prins ca dormi poți fi dat afara daca36 de ani ai făcut în gara Craciun,Pasti etc.Haideti sa vedeți cum este o tura de noapte la idm.meserie în care nu ai voie sa greșești.Ce se întâmplă dacă uiți sa dai închidere la o bariera iar trenul surprinde un autocar sa verifici macazul la un km când nu funcționează la 60 de ani.Documentati-va și vedeți care este speranța de viață la ce care lucrează în ture de noapte.Odata cu înaintarea în varsta simțurile slabesc nu mai vedem bine purtam ochelari pentru memorie, pentru a nu greși nu sa inventat nimic degeaba suntem purtați pe drumuri de la sute de km și suntem examinați medical și psihologic tot mai des riscul de a greșit este mare Analizati-va pe voi care nu ati lucrat ture de noapteDin păcate tot mai mulți cfr-isti nu ajung pensia.Lasati pensiile speciale pentru primari ,parlamentari,etc
    Asa sa ne ajute Dumnezeu

    • Și-n multinaționale se lucrează ture de noapte. Și paznicii și ăia din benzinării. Sunt ture de noapte, plătite în plus și basta!

    • CORECT, mai doresc sa adaug intrebarea : Cu ce este mai important un pilot de avion decit un IDM ??? Unul are in CARLINGA 300 de calatori, iar doamne fereste de ceva rau IDM , are mult mai multi calatori in doua trenuri… ( si NU sunt APRECIATI la fel …)

  12. Pai asta e s ideea…să nu mai ajungem la pensionare nici unul dintre noi….să nu mai cheltuie statul cu noi!! Ce bine e așa, dimineața ai plecat la muncă, ți-ai platit taxele și impozitele că prostul, pt a sta in frig, iar seara te întorci în coșciug.

  13. De ce după pensionare. La mecanicii și idm li se mai dă apti la siguranța circulației de la Afer și medical

  14. Pai cum sa nu moara dacă au 70 de ani și nu mai ies la pensie
    Cei tineri ca mine cu școala de mecanici de locomotiva stau pe tușă ca nu au 10mii de euro sa dea șpagă sa între pe post

  15. Pot sa se duca la alt job sau iasa in somaj. Ca noi ceilalti. Toata lumea vrea sa fie speciala. PNRR ul e ca sa dam vina pe cineva in loc sa ne facem treburile adica reformele noi insine..

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger