Compania Transelectrica a atras atenția asupra riscurilor privind securitatea energetică a țării, arătând că, în acest moment, capacitățile noi de producție sunt doar pe hârtie și statul nu are niciun control asupra investitorilor străini care și le-au asumat. Mai mult, dependența de importuri poate crea, în condiții nefavorabile, un colaps al sistemului energetic.
Închiderea unor grupuri existente în Sistemul Energetic Național (în special pe cărbune) la nivelul anului 2026, corelată cu nerealizarea unor grupuri noi care să înlocuiască această capacitate, va avea un impact negativ asupra adecvanței sistemului și securității energetice la nivel național și chiar regional, se arată în Planul de Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport în perioada 2022-2031, elaborat de Transelectrica. Efectul va fi multiplicat în ipotezele unor condiții meteorologice severe, caracterizate de o creștere a consumului intern net și de lipsa resursei primare pentru centralele electrice (lipsă vânt/apă). Transelectrica avertizează și asupra riscurilor de întârziere a programului de dezvoltare nuclear și asupra unor eventuale probleme în rețeaua de transport gaze naturale, situații în care capacitatea lipsă la vârful de sarcină ar fi la limita capacității de import a Rețelei Electrice de Transport (RET) și, astfel, SEN nu ar mai dispune de resursele necesare acoperirii consumului de energie electrică, cu utilizarea la maxim a capacității transfrontaliere de import. ”Acoperirea unei părți importante a consumului intern net prin import implică însă riscuri majore legate de potențiala lipsă de resurse regionale în ceea ce privește capacitățile de producere a energiei electrice”, se precizează în Planul de Dezvoltare.
Fără control
Problema majoră pentru planificarea reţelei constă, în ultimii ani, în incertitudinea asupra evoluţiei parcului de producţie, deoarece au fost declarate un număr mare de intenţii de instalare de centrale noi, iar dezvoltarea parcului de producţie se desfăşoară descentralizat, ca o consecinţă a planurilor de afaceri ale investitorilor, susține Transelectrica. Compania semnalează faptul că nu există un organism care să coreleze evoluţia parcului de producţie cu evoluţia consumului şi care să poată pune la dispoziţia Operatorului de Transport și Sistem (OTS) un grafic de evoluţie în timp pe care să se bazeze planificarea dezvoltării reţelei.
”Sursa principală de informare pentru OTS sunt comunicările de intenţii primite la solicitarea sa de la producătorii existenţi şi cererile de racordare la reţea primite de la potenţiali utilizatori conform legislaţiei în vigoare privind accesul la reţea. Intenţiile de dezvoltare sau reducere a activităţii producătorilor sunt, însă, informaţii sensibile din punct de vedere comercial, iar realizarea lor este dependentă de reuşita finanţării, deci credibilitatea informaţiilor primite de OTS este limitată. Ele nu reprezintă un angajament ferm din partea beneficiarilor şi nerespectarea programului propriu anunţat nu prezintă nici un risc pentru aceştia. Timpul necesar construcţiei unor linii noi poate fi sensibil mai mare decât cel al construirii obiectivelor de producţie sau consum noi. Aceasta face necesară începerea construcţiei liniilor înainte de demararea investiţiei utilizatorului, introducând un element important de risc pentru Transelectrica SA”, se menționează în Planul de Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport în perioada 2022-2031.
Tarnița, proiectul cheie al SEN
Acumularea prin pompare este singura tehnologie matură și eficientă de stocare a energiei la scară mare la nivelul anilor 2020-2030, consideră Transelectrica. Potrivit companiei, construcția Centralei Hidroelectrice cu Acumulare prin Pompare (CHEAP) Tarnița-Lăpuștești, cu o putere instalată de 1.000 MW, este un obiectiv care poate asuma atât rolul de compensare al producătorilor care funcționează în bandă cât și rolul de echilibrare în Sistemul Energetic Național, cel de al doilea fiind un rol strategic în securitatea energetică și siguranța națională. ”Astăzi, condițiile de piață de energie s-au schimbat, iar participarea la piața de echilibrare poate aduce venituri suplimentare consistente unei CHEAP. Mai mult de atât, preconizată cuplare a piețelor de echilibrare concomitent cu creșterea parcului de producție din surse regenerabile (impredictibile) la nivel european, va conduce la un interes și mai crescut pentru energiile de echilibrare”, mai arată Transelectrica.
Să le „mulțumim” tuturor care au avut în gând liberalizarea prețurilor, privatizarea producției și distribuție de energie.
https://www.nationalisti.ro/o-noua-sinucidere-a-la-hexi-pharma-unul-dintre-medicii-spagari-de-la-marius-nasta-mort-intr-un-accident-de-masina/
Cu infrastructura energetica a tarii facuta de Ceau s-au imbogatit unii nenorociti hoti, cat nu pot cheltui in cateva generatii. In timp ce in multe sate la tara inca se sta cu un bec chior ca sa nu se „consume”, de frica facturilor. Pe vremea lui Ceau curentul era 15 bani kilowattul fara limita de consum.
S-au imbogatit fiindca i-am lasat noi !!!
Acum nu trebuie sa ne plingem ci, doar sa suportam !
PROSTIA E UN LUX CARE SE PLATESTE SCUMP.
Slăbuț!
Destui bănuiam că un nou bau-bau va fi atacul cibernetic.
Jegurile peneliste, slugile omv, tradatorii de tara din echipa cistigatoare au distrus sistemul energetic national.
Sunt multi care nu știu ce să mai inventeze pentru a frâna dezvoltarea României.Sunt o mulțime de exemple.In acest articol se vorbește de o hidrocentrală de 1000Mv cu rolul principal de a echilibra SEN.Putem aminti și de frânarea construirii de autostrăzi ,cu un scop „nobil”,acela de a proteja mediul,ursii,liliecii,alte lighioane care în viziunea unora sunt mai importante decât bunăstarea omului sau dezvoltarea sănătoasă a țării.In sfârșit să amintim și de elaborarea „în secret”a PNNR ,document care a fost întocmit parcă în detrimentul oamenilor,locuitorii României.So autorii acestor nelegiuiri sunt primii care se prezintă că salvatori ai țării.Rusine!!!
Nu știu ce legătură este între sistemul energetic (îl avem din anii 1960-1970) și autostrăzi. Dacă sistemul energetic e folositor fiecăruia dintre noi nu numai industriei (nu are rost să înșir ce) autostrăzile cui sînt folositoare? Ce nu se poate duce, dacă-i vorba de mărfuri și oameni, pe calea ferată (cel mai eftin, este infrastuctură) sau chiar pe drumurile de acum?