AcasăSOCIALȘcolile de șoferi, fabrică de bani. Doar 10% dintre elevi promovează examenul

Școlile de șoferi, fabrică de bani. Doar 10% dintre elevi promovează examenul

Elevii nu învață nimic în școlile de șoferi

Deputații încearcă din nou să-i scoată pe polițiști de la examinarea pentru obținerea permiselor auto, pe motiv că ar fi termenele prea lungi la programări. În realitate, cauza termenelor lungi o reprezintă lipsa de profesionalism a școlilor de șoferi, care scot ”repetenți” pe bandă rulantă, susțin polițiștii, dat fiind că doar 10% din candidați reușesc să promoveze, din prima, examenele. O soluție care ar rezolva problema aglomerării ar fi prioritizarea la examinare a celor care au terminat școala și trecerea pe liste de așteptare a celor care s-au dovedit nepregătiți.

Potrivit unui proiect de lege elaborat de deputați, polițiștii ar trebui înlocuiți cu persoane fizice atestate la examinarea candidaților pentru obținerea permisului de conducere auto. Inițiatorii susțin că practica de a avea exclusiv poliţişti examinatori ar fi o reminiscenţă a statului centralizat comunist, tendinţa firească fiind aceea de a profesionaliza domeniul, parte din eforturile de conştientizare a responsabilităţii ce revine examinatorilor în domeniul siguranţei circulaţiei.

”Astfel, aceştia vor parcurge o traiectorie specială de pregătire, vor fi atestaţi şi reatestaţi periodic, vor dispune de abilităţi tehnice şi psihologice temeinice în baza cărora să poată atesta calităţile candidaţilor şi capacitatea lor de a conduce un vehicul în condiţii concrete de trafic. Ţinând cont de termenele lungi la care se fac programările pentru examene în prezent, o astfel de soluţie ar degreva personalul angajat al Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări de atribuţii pentru care, de foarte multe ori, este insuficient pregătit. În plus, este nevoie de majorarea numărului de ore de pregătire în școli la 45, precum și de interdicția pentru șoferii neexperimentaţi de a conduce vehicule care pot dezvolta viteze mari şi care pot fi scăpate cu uşurinţă de sub control”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Nu avem instructori pregătiți, dar vrem examinatori civili

Problema cea mai mare la ora actuală, spun polițiștii, o reprezintă lipsa totală de profesionalism a școlilor de șoferi, precum și absența unui control din partea autorităților, din punct de vedere profesional, nu al legalității desfășurării activității.

”Această problemă s-a acutizat în ultima perioadă. Nimeni nu-i întreabă cum pregătesc, cât pregătesc, ce pregătesc. Nu, totul este despre bani. Un respins înseamnă pregătire suplimentară, cu 150 de lei ora. Pentru școlile de șoferi este o bucurie când sunt respinși candidații. Cei care tot solicită examinatori civili sunt aceeași care au coborât standardul la instructorii auto, acum un an, astfel că pot profesa și cei fără Bacalaureat. Un instructor auto se atestează după ce dă un test foarte simplu și un simulacru de probă practică. Acești instructori vin apoi și pregătesc elevi, care, bineînțeles, se prezintă la examene nepregătiți. Evident, examinatorii polițiști îi pică pe capete, că a ajuns procentul de promovabilitate, după experiența mea, cam 10%, la prezentarea pentru prima oară la examen. Consecința este că apar termenele lungi între probe, dar nu din cauza lipsei de personal de la nivelul  Direcţiilor de Permise de Conducere şi Înmatriculări, ci pentru că sunt foarte mulți respinși care își tot depun dosarele”, ne-au declarat surse din cadrul Direcţiei Permise de Conducere şi Înmatriculări.

Acestea mai semnalează că, potrivit unui ordin al ministrului Transporturilor, școlile de șoferi sunt obligate să susțină o simulare a unui examen a candidaților, la care trebuie să obțină 22 de puncte și numai așa se poate încheia dosarul. ”Am avut elevi care s-au prezentat la examenul teoretic și au obținut zero puncte. Cum este posibil așa ceva? Și nu-i întreabă nimeni de ce se întâmplă asta, toată lumea lovește în polițiști”, mai spun aceleași surse.

Prioritate la programare, cei care termină școala

Polițiștii consideră că cei care s-au prezentat nepregătiți la examinare nu ar trebui să aibă prioritate la programare pentru reexaminări, însă chiar aceștia, care au picat a șaptea oară, a 20-a oară examenul și mai au o lună și le expiră dosarul, sunt cei care fac scandal și petiții.

”Dacă s-ar schimba legislația în mod pro-activ, lucrurile s-ar rezolva. După promovarea examenului teoretic, în maximum o săptămână, elevii să poată susține proba practică, pentru că prioritate ar trebui să aibă cei care sunt pregătiți, nu cei respinși la examinări anterioare. În acest moment, nu se ține cont de elevii care au finalizat școala de șoferi și au promovat examenul de la sală, instituindu-se termene foarte lungi între cele două examene din cauza elevilor nepregătiți, care susțin a treia, a cincea sau a zecea oară proba practică. Acesta este modelul francez. După ce ai fost declarat admis la proba teoretică, îți asigur o săptămână timp să dai proba practică. Dacă nu ai luat, înseamnă că ești insuficient pregătit și aștepți la rând, ca ceilalți. În momentul actual, în lege scrie că te poți înscrie la proba practică în funcție de locurile disponibile, dar ar trebui să fie obligație, prin lege, ca cel care a promovat proba teoretică să dea, într-o săptămână, proba practică”, ne-au mai precizat reprezentanții Direcţiei Permise de Conducere şi Înmatriculări.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.238 afisari

3 COMENTARII

  1. Cei care ” pică ” examenul se pot face polițiști antiînjunghiere în cazurile cu minori cu afecțiuni psihice.

  2. In Bucuresti vezi 8 din 10 instructori care sunt petarde nucleare in materie de legislatie/reguli de circulatie. Un instructor prost va scoate un viitor sofer prost. Cerere si oferta.
    Pe vremuri cand scoala de soferi se facea in sase luni cu conducere de noapte si poligon, ca sa ajungi instructor trebuia sa fii extraordinar de pregatit. Acum toti „suedejii” din Ferentari sunt fie taximetristi/uberisti, fie instructori auto facuti pe spaga, ca sa „aive si ei o meserie”.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger