AcasăSOCIALSchimbări uriașe. Apare autorizația de construcție simplificată

Schimbări uriașe. Apare autorizația de construcție simplificată

Autorizarea construcției caselor nu va mai fi un calvar

Procesul de avizare și autorizare a construcțiilor va fi simplificat în cazul construcțiilor de importanță redusă, cum sunt locuințele private, potrivit Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor, care va fi elaborat de Guvern. Codul va aduce modificări importante și în firmele de construcții, care nu vor mai avea voie să lucreze cu muncitori necalificați.

Analiza făcută în proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea tezelor prealabile ale Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor a arătat că una dintre cele mai mari probleme din domeniu este provocată de tratarea nediferențiată a procesului de avizare/autorizare și a conținutului documentației ȋn funcție de complexitate și impact. Totodată, s-au constatat majorări artificiale ale costurilor investițiilor din cauza proceselor de avizare greoaie și neeficiente. ”În ciuda prevederilor legale, în practică se constată numeroase situații în care autorizarea presupune timpi inadmisibil de lungi, ca urmare a insuficientelor resurse umane calificate sau în unele situații ca urmare a unor abuzuri. În acest sens, trebuie adoptat principiul simplificării procedurilor și abordării diferențiate în cadrul procesului de autorizare a executării lucrărilor de construcții. Astfel, se propune o abordare graduală, corectă, coerentă și rezonabilă a procesului de autorizare care ar putea rezolva multe dintre problemele din domeniu, asigurând crearea unor premise mai bune pentru respectarea reglementărilor tehnice și urbanistice, simplificând procedurile pentru lucrări minore și prevenind construcţiile ilegale, creând condițiile creșterii calității în construcții, diminuând semnificativ birocrația și arbitrariul în luarea deciziilor, cu efecte pozitive ȋn domeniul investițional de toate tipurile în România. Se propune, pentru simplificarea procesului și procedurilor de autorizare, adoptarea ȋn Cod a unor proceduri noi, simplificate, pentru anumite cazuri speciale sau de importanță redusă. Codul va avea ȋn vedere eliminarea repetabilităţii, redundanţelor, suprapunerilor și o diversificare a categoriilor de autorizații ȋn funcție de tipurile de intervenții posibile (construire, amenajare, desființare) și în funcție de locul sau amploarea intervenției (urban / rural / zone construite protejate) și/sau categoria de importanță”, se arată în tezele prealabile ale Codului.

Lipsesc specialiștii

Autorii proiectului legislativ relevă faptul că s-a constatat o discordanţă între numărul și pregătirea specialiştilor din administraţia publică şi volumul și complexitatea problematicilor privind dezvoltarea urbană şi punerea în aplicare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi de urbanism şi a regulamentelor locale aferente. ”Lipsa specialiștilor din administrația publică, care să gestioneze corect procesele de planificare și autorizare generează vulnerabilități și insecuritate juridică a investițiilor. Este necesară stabilirea unor standarde cu privire la calificarea și numărul persoanelor din aparatul de specialitate care să asigure furnizarea eficientă și corectă a serviciilor publice de specialitate. Procedurile în domeniul disciplinei și controlului în construcții sunt ifeficiente, exercitarea controlului axându-se pe conformitatea documentelor, și nu pe calitatea acestora sau pe impactul intervenției asupra mediului construit. Cauza este numărul insuficient de specialiști în organismele de control, cu pregatire adecvată pentru toate tipurile de sarcini prevăzute de legislație”, se mai precizează în document.

Fără muncitori necalificați

Tezele prealabile ale Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor semnalează un neajuns al legislației actuale, în care nu există suficiente prevederi care să oblige executarea lucrărilor de construcții cu mână de lucru calificată, certificată după un sistem valabil pe tot cuprinsul țării. ”Se execută lucrări de construcții cu mână de lucru necalificată, implicațiile privind calitatea lucrărilor fiind dramatice. În ansamblu, domeniul construcțiilor se confruntă cu o gravă criză de specialiști, atât ȋn rândul responsabililor cu proiectarea și coordonarea execuției, care necesită pregătire universitară dar, mai ales, ȋn rândul muncitorilor calificați. Codul va contura cadrul legislativ pentru asigurarea unui ȋnalt nivel calitativ pe ȋntregul ciclu de viață al investiției, reglementând formele de calificare și certificare a tuturor participanților la proces (operatori economici și specialiști), fie că este vorba de investitor, proiectant, constructor sau alți factori interesați”, se mai arată în proiectul de act normativ.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.875 afisari

2 COMENTARII

  1. Am lucrat peste 40 de ani intr-un loc unde pe langa multe altele (inclusiv sloganul placut unora azi, ca demolarea satelor (sic)) ,s-au emis si autorizatii de construire. Eram tentat la un moment dat sa comentez mai mult pe tema prezenta, dar consider ca ar fi fost degeaba. De ce ???Simplu. Daca initial un proprietar de teren dorea realizarea unei constructii de importanta redusa cum li se spune azi, adica locuinta sau anexe gospodaresti se adresa unui proiectant care-i intocmea un proiect minimal, care era vizat de directia de specialitate din cadrul Cons. judetean, iar primarul localitatii putea linistit sa emita A.C. Dupa evenimente simtind unii ca-i rost de o „afacere” au propus si s-a aprobat o legislatie stufoasa si greoaie ca n-o mai inteleg nici cei care trebuie s-o aplice. Ghici cine plateste ??? Beneficiarul. Primarii ca sa poata emite autorizatii si-au angajat „specialisti” locali ca altii nu sant ca: invatatoare. agenti agricoli, contabili, factori postali si alte categorii… S-au infiintat ICSIC-uri, arhitectii si-au aprobat legea lor ca nu mai poate proiecta nimeni afara de tagma lor, s-au introdus documentatii noi care urmau sa fie intocmite de niste specialisti pe care tara nu-i avea etc. Cine plateste ??? Beneficiarul. Uitati-va la poza din articol. Ce vedem ?? O locuinta din caramida cu parter si mansarda. Dar nuuuuo dupa indicatii si norme ea trebuie realizata ca o cazemata. S-a folosit atata beton (si nu ca asa s-a vrut), nuuu asa e normativul. Cine plateste ??? Beneficiarul. Asa va fi si acum cu acest COD propus. Nimeni n-o sa ia in considerare propunerile din teritoriu ale celor care lucreaza cu OMUL ci o sa se intocmeasca dupa interesele unora si altora. Eu nu-mi pun nicio speranta ca se va schimba ceva in domeniu deoarece sant prea multe „enteresuri” vorba cuiva. Am vazut si stiu prea multe ca sa ma mai surprinda ceva in domeniu. Apropo musai specialisti in executie… Imi spune cineva de unde sa-i luam ???
    ,

  2. In constructii „FARA MUNCITORI NECALIFICATI „,sunteti ETALONUL PENTRU IDIOTI „,ati distrus scolile de meserii de 20 de ani !,iar acum dati legi si interziceti sa se lucreze cu muncitori necalificati !!.
    S-a atins limita „ABSURDULUI IN ASA ZISA LEGISLATIE romaneasca „,asa-i cand din tarabele private ies analfabetii ca pe roate !!.
    Avem ce-am pus ,avem si rezultate din ce in ce mai eronate !.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger