AcasăSOCIALȘansa României. Începe războiul în UE împotriva dominației hypermarketurilor

Șansa României. Începe războiul în UE împotriva dominației hypermarketurilor

Comportamentul abuziv al marilor retaileri, anchetat la nivel european

Parlamentul European va înființa o comisie specială care să ancheteze comportamentul abuziv al marilor retaileri în relația cu producătorii. Scopul final al anchetei va fi îmbunătățirea legislației europene, astfel încât astfel de abuzuri să nu mai fie posibile, ne spune europarlamentarul Carmen Avram. 

Aproape toate țările europene au formulat plângeri împotriva marilor retaileri care au ajuns să-și bată joc de producători. Nemulțumirea este atât de mare încât în Franța, de exemplu, acești retaileri au fost anchetați de către o comisie parlamentară. Pe modelul francez, România, prin europarlamentarul Carmen Avram, a solicitat o comisie de anchetă la nivelul Parlamentului European care să investigheze abuzurile hypermarketurilor în relația cu producătorii.

”Sunt foarte multe plângeri în ultimul an împotriva alianței retailerilor venite inclusiv din Germania și alte țări din Vestul Europei, dar și din țările nordice, cum ar fi Norvegia, care are și ea probleme. Franța a avut o comisie parlamentară care a anchetat timp de doi ani de zile acest aspect și a avut la discuții o mare parte de retaileri. Comisia a constatat reticența acestora de a vorbi și de a se schimba și atunci Parlamentul francez a decis să înceapă procedura de revizuire a legii. Producătorii sunt extrem de nemulțumiți pentru că fac o muncă extrem de grea, sunt foarte prost plătiți și văd produsele lor cumpărate cu câțiva cenți și vândute de magazinele mari cu 7,8 și chiar 10 euro. Franța are aceeași problemă ca a producătorilor români, care nu sunt primiți în magazine. Inițial li se spune că sunt primiți, după care li se pun atât de multe condiții și taxe și li se impune un preț atât de mic încât pentru producătorul român și pentru producătorul european este foarte greu să intre în aceste magazine mari”, ne-a declarat europarlamentarul Carmen Avram.

Francezii iau primele măsuri

Prima schimbare legislativă anunțată de francezi este introducerea obligativității ca pe eticheta produselor să fie afișat prețul de achiziție și prețul de vânzare, pentru ca oamenii să știe câți bani va primi producătorul și cât câștigă retailerul.

”Atunci consumatorul va ști câți bani din 5 euro pe care îl plătește pentru un produs îi revin producătorului. Și dacă va vedea că producătorul primește 0,3 euro să nu cumpere și să meargă la un alt magazin, unde producătorul va primi, de exemplu, un euro sau 1,5 euro. Pe lângă această măsură, francezii vor înăspri legislația, astfel încât producătorul să nu mai poată fi abuzat în momentul în care încearcă să-și vândă marfa marilor magazine. În UE s-au dat amenzi de sute de milioane de euro acestor retaileri în ultimii ani. Există în Franța, cum există și în România, suspiciunea că se formează carteluri între aceste magazine de același profil care practică același preț la un produs similar sau practică aceeași politică de promovare. Iar din cauza faptul că fac aceste carteluri pot impune clasei politice să nu adopte legi care să permită controale în magazine, care să pună la îndoială competiția de pe piață, care să poată să le impună acestor magazine să pună pe raft produse ale producătorilor locali. Metoda este clasică și se practică în toată Uniunea Europeană. Plângerile vin din țările vestice, dar nu din toate țările, pentru că asociația retailerilor pune presiune pe clasa politică, amenințând cu plecarea în alte țări, cu riscul ca zeci de mii de locuri de muncă să se piardă și cu problemele sociale care s-ar crea”, ne mai spune Carmen Avram.

România nu are curaj

Diferența dintre noi și celelalte state europene este că noi nu avem curaj să ne impunem punctul de vedere, susține europarlamentarul Carmen Avram. ”În Belgia, de exemplu, în magazinul care este sub același brand ca al unuia dintre retailerii din România am la dispoziție în principal produse belgiene, după care produse franceze, germane, fiecare cu raftul lui, pentru ca eu să am posibilitatea de a alege între un produs local și un produs străin. În România lipsește produsul românesc, pe care nu-l mai găsești nici măcar în magazinele mici, pentru că ele au fost eliminate de manevre agresive ale marilor retaileri, care au deschis supermarketuri în proximitatea magazinelor de cartier”, ne mai precizează europarlamentarul român, Carmen Avram.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.