AcasăSOCIALSancțiuni după intervenția la incendiul de la Constanța. Concluziile verificărilor IGSU în...

Sancțiuni după intervenția la incendiul de la Constanța. Concluziile verificărilor IGSU în cazul tragediei: ”mai multe disfuncţionalităţi”

Disfuncționalități și sancțiuni după intervenția la incendiul de la Constanța. Concluziile verificărilor IGSU

S-au aflat primele concluzii ale verificărilor derulate după cazul tragic de la Constanța.

În cadrul unui prim raport făcut public după intervenția pompierilor de la incendiul de zilele trecute, în timpul căreia o femeie a căzut în gol, de la balconul apartamentului său de la etajul 6 cuprins de flăcări și fum negru, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) anunță ce probleme s-au constatat, dar și ce sancțiuni s-au dispus.

”Comisia de verificare, constituită din ofiţeri ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, a identificat pe timpul acţiunii mai multe disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte conţinutul rapoartelor operative, stabilit prin reglementări incidente, în sensul transmiterii şi consemnării parţiale ori eronate a timpilor operativi de alertare şi de ajungere la locul intervenţiei, respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicaţii pe care personalul operativ le avea la dispoziţie.

Consecinţele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse la locul intervenţiei şi imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a intervenţiei”, se precizează în comunicatul de presă.

Ca urmare a verificărilor, s-a dispus ca trei ofiţeri cu funcţii de conducere de la nivelul ISU Constanţa să fie cercetați disciplinar, iar patru subofiţeri din cadrul ISU Constanţa să fie sancționați disciplinar, aceștia din urmă ”pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenţiei şi coordonarea acţiunilor de intervenţie”. De asemenea, s-a dispus sancţionarea personalului operativ cu atribuţii de gestionare a apelurilor de urgenţă şi de coordonare a resurselor alocate intervenţiei, personal din dispeceratul ISU Constanţa şi din cadrul Detaşamentului de Pompieri Palas-Constanţa.

Redăm în cele ce urmează, integral, comunicatul cu privire la concluziile verificărilor:

”Măsuri dispuse în urma controlului la ISU Constanţa

În data de 16.02.2021, în contextul incendiului produs în municipiul Constanţa, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă a dispus derularea verificării datelor de interes operativ de la momentul primirii apelului de urgenţă până la sosirea tuturor resurselor la locul evenimentului, pentru clarificarea situaţiei şi dispunerea măsurilor în consecinţă.

Verificarea a vizat următoarele aspecte privind gestionarea situaţiei de urgenţă produsă

a) modul de gestionare a apelului de urgenţă de către operatorii din dispeceratul ISU Constanţa;

b) respectarea aspectelor procedurale privind colectarea datelor de interes operativ, respectiv fluxul informaţional-decizional către structurile operaţionale din subunităţile de intervenţie şi către structurile ierarhic superioare;

c) clarificarea momentelor orare privind alertarea resurselor de intervenţie, tipologia acestora, timpii operativi de echipare a personalului şi începerea deplasării către locul evenimentului, respectiv ajungerea la locul incendiului;

d) acţiunile de organizare a intervenţiei la faţa locului.

Aspecte privind apelul de urgenţă şi intervenţia

Comisia de verificare, constituită din ofiţeri ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, a identificat pe timpul acţiunii mai multe disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte conţinutul rapoartelor operative, stabilit prin reglementări incidente, în sensul transmiterii şi consemnării parţiale ori eronate a timpilor operativi de alertare şi de ajungere la locul intervenţiei, respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicaţii pe care personalul operativ le avea la dispoziţie.

Consecinţele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse la locul intervenţiei şi imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a intervenţiei.

Astfel, privind momentul alertării forţelor de intervenţie reiese că apelul de urgenţă a fost efectuat la Centrul 112 la ora 09:14:56 de către un locatar al imobilului în care se manifesta incendiul, fiind transferat, după colectarea primelor date, la ora 09:15:51, către agenţia Pompieri (dispeceratul ISU Constanţa).

Coroborând cele două momente orare cu imaginile înregistrate de sistemele de supraveghere video din Detaşamentul de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel”, rezultă că momentul alertării este 09:16:24, forţele de intervenţie începând deplasarea la ora 09:20:14, cu un minut mai mult faţă de intervalul maxim stabilit prin legislaţia subsecventă.

Referitor la alertarea autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime, facem precizarea că, întrucât cea existentă în dotarea Detaşamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel” era defectă şi scoasă din intervenţie, la eveniment a fost alocată şi trimisă o autospecială de intervenţie şi salvare de la înălţime din cadrul Detaşamentului de Pompieri Constanţa-Palas. Momentul alertării acestei resurse, deşi, potrivit procedurilor operaţionale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forţe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43, la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detaşamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis MariusDaniel”.

Totuşi, în fluxul operaţional de raportare al ISU Constanţa către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, ora alertării autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15.

Momentul ajungerii la locul intervenţiei a primelor resurse alertate este ora 09:23, date înregistrate pe tableta aflată în dotarea ambulanţei SMURD tip B2, deşi membrii echipajului au declarat că în fapt momentul ajungerii la faţa locului ar fi fost cu două minute mai devreme, respectiv ora 09:21.

De asemenea, prima autospecială de stingere cu apă şi spumă a ajuns la locul incendiului, conform celor susţinute de membrii echipajului, la ora 09:23, iar pe timpul echipării personalului cu mijloacele de protecţie individuală şi al efectuării recunoaşterii la locul evenimentului, persoana aflată la etajul 6, în spaţiul incendiat, se desprinde de balustrada balconului şi cade în gol.

Totodată, din imaginile video analizate de comisia de verificare şi din susţinerile personalului Detaşamentului de Pompieri Constanţa-Palas, reiese că autospeciala de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost alertată la ora 09:27:43, părăseşte incinta subunităţii la ora 09:30:35 şi ajunge la locul intervenţiei la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol. Facem menţiunea că în raportarea ISU Constanţa către dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă este consemnată nereal ca moment a alertării autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime ora 09:15, iar ora sosirii la locul incendiului este 09:27. În realitate, autospeciala a început deplasarea din subunitate la ora 09:30:35.

Asistenţa medicală de urgenţă a victimei a fost asigurată de paramedicii SMURD, după prăbuşirea victimei, prin scoaterea acesteia din zona de pericol imediat (aflată sub spaţiul incendiat) şi efectuarea manevrelor de resuscitare, respectiv de acordare a primului ajutor calificat. Ulterior, asistenţa medicală de urgenţă a victimei a fost asigurată şi de către un echipaj SMURD de terapie intensivă mobilă, încadrat cu medic.

Pe lângă disfuncţionalităţile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenţiei, superficialitate în îndeplinirea atribuţiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menţinerii în stare de operativitate a tehnicii de intervenţie din dotare, respectiv nereguli identificate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ.

Aspecte privind utilizarea pernei pneumatice de salvare

Aceste echipamente reprezintă mijlocul tehnic utilizat, în mod cu totul excepţional, în misiuni de salvare a persoanelor surprinse la înălţime, sub condiţia ca persoana respectivă să fie cooperantă, iar saltul în gol să reprezinte o acţiune voluntară.

De asemenea, utilizarea acestor echipamente, potrivit instrucţiunilor furnizate de producătorii de profil, se face de către personal instruit, saltul şi aterizarea pe pernă presupunând adoptarea unei poziţii specifice, fără de care riscul producerii unor fracturi de coloană sau a altor leziuni grave este major.

Subliniem faptul că utilizarea acestor echipamente se face doar în lipsa autospecialelor de intervenţie şi salvare de la înălţime, neputând fi eliminate riscurile de accidentare şi următoarele limitări:

a) spaţiul de amplasare a pernei pneumatice de salvare şi a echipamentelor necesare aducţiunii de aer şi realizării presiunii optime în pernă trebuie să fie suficient, în funcţie de dimensiunile pernei, şi fără obstacole;

b) amplasarea pernei este condiţionată de punctul de unde se execută saltul, astfel încât persoana care se aruncă în gol să aterizeze pe centrul pernei de salvare, pe spate, într-o poziţie orizontală;

c) înălţimea de la care se execută saltul este în funcţie de dimensiunile pernei.

În acest context, prin dispoziţie a secretarului de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă s-a constituit un grup de lucru care să efectueze o analiză operaţională, documentată şi pe experienţa internaţională, din care să reiasă necesitatea şi oportunitatea dotării unităţilor operative subordonate Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă cu astfel de echipamente, concluziile şi propunerile grupului de lucru
urmând a fi prezentate conducerii ministerului în termen de trei săptămâni.

Măsuri dispuse

Având în vedere disfuncţionalităţile constatate de comisia de verificare, conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă a dispus următoarele măsuri:

a) efectuarea cercetării disciplinare prealabile, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu completările şi modificările ulterioare, a trei ofiţeri cu funcţii de conducere de la nivelul ISU Constanţa, întrucât gravitatea faptelor săvârşite impune aplicarea unor sancţiuni mai aspre, în corelare cu disfuncţiile create în activitatea instituţiei.

Doi dintre ofiţerii în cauză aveau atribuţii directe în menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare. Tehnica de intervenţie fiind defectă, în speţă autospeciala de intervenţie şi salvare de la înălţime, nu au solicitat fondurile financiare necesare efectuării reparaţiilor şi introducerii în timp scurt în stare de operativitate a autospecialei, deşi la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă aceste fonduri erau disponibile. Cel de-al treilea ofiţer a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competenţă şi nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncţionalităţilor nici la locul intervenţiei, unde a fost prezent.

b) sancţionarea disciplinară a patru subofiţeri din cadrul ISU Constanţa, pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenţiei şi coordonarea acţiunilor de intervenţie;

c) sancţionarea personalului operativ cu atribuţii de gestionare a apelurilor de urgenţă şi de coordonare a resurselor alocate intervenţiei, personal din dispeceratul ISU Constanţa şi din cadrul Detaşamentului de Pompieri Palas-Constanţa.

d) începând cu data de 19.02.2021, din ordinul Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în toate unităţile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului privind aplicarea procedurilor operaţionale de intervenţie pe tipuri de risc şi verificarea stării tehnice şi de întreţinere a mijloacelor de intervenţie.

Sub aspect organizatoric, conducerea IGSU a dispus următoarele măsuri

Pentru asigurarea continuităţii actului de comandă la nivelul ISU Constanţa, începând cu data de 04.02.2021, pe funcţia de inspector şef a fost împuternicit domnul colonel Amarandei Mihail-Cristian, titular inspector şef la ISU Botoşani. Această măsură a fost dispusă având în vedere că funcţia de inspector şef a fost vacantată, ca urmare a decesului, în data de 04.11.2020, a ofiţerului care a asigurat conducerea inspectoratului.

De asemenea, începând cu data de 01.03.2021, un ofiţer din cadrul ISU Bucureşti-Ilfov va fi împuternicit pe funcţia de Prim Adjunct al Inspectorului şef. Totodată, s-a dispus împuternicirea pe funcţia de şef Centru Operaţional Judeţean a unui ofiţer din cadrul ISU Constanţa.

Toate aceste demersuri sunt menite să asigure exercitarea actului de comandă, astfel încât să fie îndeplinite misiunile de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă.

Întrucât în cauză se efectuează o cercetare penală, concluziile desprinse din efectuarea verificării, precum şi măsurile dispuse de conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă vor fi puse la dispoziţia organelor de cercetare penală competente. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă dezaprobă modul de îndeplinire a sarcinilor de către o parte a personalului implicat în gestionarea intervenţiei din data de 16.02.2021 şi asigură societatea civilă că obiectivele instituţiei urmăresc, în mod prioritar, îmbunătăţirea permanentă a capacităţii de răspuns şi creşterea siguranţei cetăţenilor.”

author avatar
Andrei Coman