AcasăSOCIALS-au dus vremurile bune pentru economia de consum

S-au dus vremurile bune pentru economia de consum

În ultimul an, aproape toate sectoarele de retail și de consum au fost câștigătoare. Orașele și localitățile se redeschideau, iar clienții magazinelor achiziționau în forță.

Acum, vremurile bune pentru comerțul cu amănuntul se apropie de sfârșit. Dar nu este pe deplin clar dacă acest lucru se datorează schimbării obiceiurilor de consum – adică „marea rotație” de la obiceiurile pandemice la cele asociate cu economiile deschise – sau inflației în creștere.

Ce se întâmplă cu consumatorii și cu bilanțurile gospodăriilor? Anumite categorii sunt victime clare ale schimbării tendințelor pandemice, consideră The Washington Post. Consumatorii s-au îndepărtat de cumpărăturile online pe măsură ce restricțiile impuse magazinelor fizice s-au atenuat, ceea ce a redus vânzările digitale pe ambele maluri ale Atlanticului.

Unele companii câștigă la redeschidere – Estee Lauder Cos Inc. a văzut o „renaștere” a machiajului în întreaga lume, chiar dacă blocajele din Shanghai au perturbat livrările. Dar unele sectoare sunt mai greu de descifrat.

Netflix a pierdut 200.000 de abonați în primele trei luni ale acestui an – o premieră din 2011 – și a estimat că va pierde încă 2 milioane de clienți în al doilea trimestru. Poate că de vină este creșterea prețurilor la chirie, mâncare și benzină – un abonament la Netflix ar putea fi unul dintre cele mai ușor de tăiat din buget.

Bunurile de uz casnic prezintă o altă enigmă. Consumatorii au petrecut mult timp în casă, dar de câte ori poți să cumperi produse necesare locuinței? Este logic ca acest sector să înregistreze o scădere a vânzărilor după pandemie.

Bunurile pentru casă sunt și articole scumpe, iar consumatorii sunt gata să renunțe la ele atunci când bugetul gospodăriei se subțiază.

Când vine vorba de îmbrăcăminte, interacțiunea dintre rotația consumatorilor și retragere este și mai complexă.

Cumpărătorii sunt încă dispuși să dea bani pe  pantofi noi sau rochii de ocazie specială, dar sectorul casual încetinește.

Există semne că schimbarea obiceiurilor consumatorilor se referă mai mult la inflație decât la ciclul Covid. Lanțurile de îmbrăcăminte și alimentare înregistrează mai puține comenzi. Oamenii se îndreaptă către mărci mai puțin costisitoare decât cele cunoscute. Este o strategie clasică pentru a face față scumpirilor de tot felul.

Blocajele din lanțul de aprovizionare nu au dispărut. Walmart, Target sau Nike au încă o proporție mare de mărfuri în tranzit. Acest lucru crește riscul ca mai multe produse să ajungă exact în momentul în care consumatorii își reduc cheltuielile.

author avatar
Radu Jacotă Redactor