AcasăSOCIALS-a dat startul la angajările pilelor în Poliție

S-a dat startul la angajările pilelor în Poliție

Vela anunță angajarea de civili pe post de ofițeri de poliție

Anunțul ministrului Marcel Vela privind angajarea ofițerilor de Poliție din surse externe a stârnit îngrijorare în rândul sindicaliștilor din sistem. Aceștia se tem că vor fi aduse pilele politicienilor și cer trecerea agenților de poliție în rândul ofițerilor, având în vedere că aproape 25.000 dintre aceștia au studii superioare.

Circa 25000 de agenți de poliție au studii superioare

Sindicaliștii din MAI nu cred o iotă din declarațiile lui Vela privind posibilitatea avansării în carieră a agenților de poliție prin trecerea acestora în rândul ofițerilor, având în vedere că este a treia oară într-un an când spune același lucru. Aceștia se tem însă că anunțul ministrului privind angajările din surse externe pe funcțiile de ofițeri este cât se poate de real, având în vedere că metoda se practică pentru aducerea pilelor în sistem. ”Este o inepție. Vela a vorbit despre necesitatea de a încadra polițiști din surse externe și a suspendat admiterea în școlile de poliție, care reprezintă principala sursă de personal. Încadrările din surse externe reprezintă metode de a permite accesul unor pile în sistem. Și, a doua zi după ce au trecut concursul, le dau pistolul la brâu și îi trimit pe stradă. În ultimii 10 ani, toate concursurile pentru angajări din sursă externă s-au desfășurat cu probe scrise sau interviuri, pe subiecte mai mult sau mai puțin complexe, uneori cu doar 10 întrebări din legislație, iar a doua zi le-au dat uniformă și i-au trimis în stradă. Unii dintre ei au mai făcut și un curs de inițiere, dar acest curs s-a făcut, de multe ori, abia după doi ani de zile de la intrarea în sistem. Adică doi ani de zile au ieșit pe stradă și au aplicat legea. Legea lor, poate”, ne-a declarat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol.

Ofițeri din surse externe, propulsați șefi la DIICOT

Conducerea Sindicatului Polițiștilor Europol atrage atenția asupra faptului că angajarea din sursă externă a ofițerilor în MAI este una dintre cele mai mari greșeli făcute în ultimii ani, având în vedere faptul că ofițerii ajung peste noapte șefi peste structuri importante, fără să aibă habar de nimic din sistem. ”Cea mai gravă situație a fost când au venit ofițeri pe funcții de specialiști, că acesta a fost pretextul, iar apoi, la foarte scurt timp, s-au mutat și au ajuns pe funcții operative, de șefi, unde au gestionat structuri importante de ordine publică, investigații criminale, criminalitate economică, DIICOT, BCCO. Am mai avut concursuri de încadrare din sursă externă pentru ofițeri de ordine publică, ofițeri de poliție rutieră, ofițeri de investigații criminale. Cum este posibil să îți neglijezi propriii tăi oameni, baza de selecție, care reprezintă aproximativ 50.000 de agenți, din care aproape jumătate au studii superioare? Dar cei care au studii și care reprezintă un pericol pentru ceilalți aflați în funcție sunt trași pe linie moartă, în funcții în care nu se pot remarca, în care nu pot produce mari schimbări, în care opinia lor nu contează și se promovează foarte mult pilele”, a mai afirmat președintele Sindicatului Polițiștilor Europol, Cosmin Andreica.

Împuterniciții răspund la comenzi

Reprezentanții Europol au criticat extrem de dur politica împuternicirilor în funcțiile de conducere, generalizată de Vela, avertizând asupra faptului că acești șefi nu fac decât să răspundă la comenzi. ”Apropo de ipocrizie, când a venit Vela la conducerea MAI a spus că nu va permite ca posturile să fie împuternicite și că vor fi scoase la concurs, însă a făcut exact invers. Faptul că aproape toți șefii sunt împuterniciți ne afectează și pe noi, pentru că dacă șefii sunt la mâna cuiva nu vor face nimic altceva decât să răspundă la comenzi. Tocmai de aceea ceea ce se întâmplă acum este fără precedent în Poliția Română. Deja nu mai au pe cine să împuternicească, pentru că împuternicirile se pot face pe o perioadă de doar 12 luni. Acum s-a ajuns la desemnare, care este și mai periculoasă decât împuternicirea. Pentru că, în cazul împuternicirii, ești nominalizat printr-un act administrativ să exerciți temporar o funcție de conducere și, cât de cât, ai și o responsabilitate, însă prin desemnare nu ai absolut nimic, nici măcar vreo condiție de îndeplinit. Efectiv îl ia pe un oarecare, al cărui naș este la partid și îl desemnează la conducerea serviciului respectiv. Mai mult, desemnarea nu este nici măcar prevăzută de lege. Avem, în ultimul an, jumătate din inspectoratele județene de poliție în care adjunctul sau inspectorul șef a fost desemnat în funcție. Au existat și situații în care i-au desemnat pe împuterniciții pe care nu-i mai puteau împuternici. Însăși Direcția Generală Management și Resurse Umane din MAI nu are un director general numit prin concurs de 15 ani, iar asta spune totul despre acest sistem. Dacă postul ar fi ocupat prin concurs, nu ar mai răspunde la comenzi. Pentru că foarte greu poți schimba pe cineva care a ocupat funcția prin concurs, trebuie să comită fapte extrem de grave, în rest nimeni nu se poate atinge de el”, a afirmat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
2.134 afisari

2 COMENTARII

  1. Selectia personalului necesar pentru completarea nevoilor(?) de resurse umane, efectuate in mod neunitar si descentralizat potrivit viziunilor mai putin experimentate sau obiective ale echipelor manageriale care au coordonat structurile din componenta ministerului este in cele mai multe cazuri neperformanta. In acelasi timp s-a constatat ca si procesul de selectie in vederea scolarizarii ori formarii in sistemul propriu de instruire (invatamint) contine foarte multe imperfectiuni.
    Astfel procedurile, utilizate in procesul selectiei sunt statuate pe principii partizane ce au determinat ca in perioada de dupa 1990, o parte importanta a posturilor (multe create discetionar fara just temei) sa fie ocupate de rudele ori acolitii unor factori cu putere de decizie sau de influenta din sistem ori din afara acestuia, ceea ce a afectat atat independenta cat si integritatea profesionala.
    Perpetuarea unor asemenea deficiente a permis patrunderea in sitem si a unor persoane fara un minim de potential stiintific si abilitati profesionale necesare, care in multe situatii manifesta mai curand interese ostile in indeplinirea obiectivelor tinta stabilite de institutia ministerului.
    In cadrul procesului de selectie a candidatilor pentru incadrare directa ori admitere in invatamantul propriu al ministerului s-au folosit in multe cazuri metode sofisticate de aranjare a blaturilor, cu cat s-a facut publicitate mai mare eliminarii vulnerabilitatilor sau cresterii exigentei referitoare la obiectivitatea concursurilor cu atat mai mult a crescut si valoarea „onorariilor”- spagii pretinse pentru promovare frauduloasa, sub pretextul cresterii riscurilor. Astfel cei admisi prin asemenea cai si mijloace au suficiente motive pentru a perpetua spiritul de imoralitate in sistem.
    Un element de rationalitate si factor important in gestionarea resurselor umane in tarile din U.E il constituie, in cadrul procesului de selectie, pentru imbunatatirea independentei, integritatatii si competentei profesionale, mentinerea unor procente cuprinse intre (3-5)% a celor proveniti din randul rudelor cadrelor sistemului in totalul admisilor sau incadratilor. Acest aspect, in politica de personal desfasurata in ultimii 30 de ani, a fost total neglijat, ba mai mult s-a incurajat la maxim cresterea acestei ponderi cu afectarea grava a INDEPENTENTEI, INTEGRITATII si COMPETENTEI PROFESIONALE in randul cadrelor.
    Problemetica selectiei, pentru asigurarea resurselor umane (fondului de cadre) si formarii profesionale este una din cele mai importante functii manageriale, care influienteaza randamentul sistemului de ordine si siguranta publica, de aceea acest domeniu trebuie coordonat in mod unitar de catre profesionisti cu abilitati corespunzatoare inalta calificare de stricta specialitate si care au vocatie.
    Atat la nivelul central cat si in cadrul componentelor sistemului structura de personal nu este rezultatul unor dimensionari stiintifice (realiste), nu reflecta nevoile obiective pentru asigurarea functionarii acestora si nu raspunde totdeauna politicilor publice dictate de comanda sociala.
    Multe posturi infiintate fara just temei sunt ocupate de oameni care nu au abilitatile si pregatirea profesionala necesara. Sunt tolerate in mod nejustificat situatii in care, ofiterii executa sarcini de serviciu de compexitatea celor prevazute pentru agenti, iar functionarii cu statut special au doar atributii simple specifice administratiei publice, ceea ce afecteaza grav, imaginea politiei judiciare si statutul politistului, datorita abaterilor comise de catre acestia de la deontologia profesionala.
    Persistenta deficientelor pe aceasta linie organizatorica a condus la situatia in care, in unele cazuri, la nivelul structurilor centrale si teritoriale ale sistemului s-au putut cuagula „clanuri” ce au la baza relatii de rudenie, prietenie sau interese nelegitime.
    Astfel s-a ajuns ca in multe situatii, in sistem, sa activeze autoritati publice de tipul “dinastiilor”, gastilor sau grupurilor de interese compuse din indivizi ce apartin anumitor zone administrative sau promotii de absolvire a scolii, ceea ce a creeat premisele pentru a se isca tot felul de rafuieli si nu de a performa sau de a se instala spiritul de modernitate statala.
    Una din cauzele care a favorizat migrarea discretionara a cadrelor in interiorul sistemului pentru formarea de „gasti” se datoreaza si faptului ca la nivelul ministerului nu exista o metodologie standardizata care sa reglementeze mutarea (fara examen sau concurs) pe orizontala pe functii similare si cu acelasi indice de salarizare sau pe verticala la pozitii cu indici superiori, in interiorul aceleeasi structuri sau de la o formatiune la alta, in cadrul unei linii de munca, de la o unitate la alta in cadrul aceluiasi departament ori de la o arma la alta in cadrul sistemului. Asemenea anomalii au permis, in cele din urma generalizarea de practici paguboase, in domeniul gestionarii resurselor umane.
    Pentru optimizarea la maximum a functiei publice, unul din principiile de baza care trebuie respectat (asa cum se intimpla in statele civilizate) este ca in fiecare institutie a statului, numarul salariatilor sa fie minim posibil, proveniti dintre cei mai valorosi cetateni ai urbei, dar care (mai ales in cadrul aceleeasi structuri) sa provina din familii sau „neamuri” cat mai numeroase posibil, din motive lesne de inteles (pentru a fi satisfacuta o gama cat mai diversificata de nevoi sociale obiective si evident a oferi incredere maxima sistemului).
    In acest context se impune eliminarea situatiilor in care membrii aceleeasi familii fac parte din aceleasi structuri centrale sau de executie sau din esaloane diferite dar cu subordonare de control sau de coordonare (protejare), pentru eliminarea conflictelor de interese.
    Rechemarea in activitate (la initiativa rezervistilor, pentru a-si promova ei propriile fantasmagonii si fara de legi) a unor pensionari care au parasit sistemul pe “usa rusinii” sau care n-au valoare de specialist recunoscut public impiedica emanciparea si aduce grave deservicii sistemului.
    Perpetuarea unor deficiente privind activitatea de personal a condus implicit la nerespectarea principiilor competentei si moralitatii precum si la incalcarea restrictiilor referitoare a conflictele de interese sau incompatibilitati in ocuparea functiilor de catre politisti, ofiteri ori subofiteri, personal civil sau chiar demnitarii.

  2. inpuscat in cap trebuie sa fie tiganul asa de Vela ! …ce dracului asteptati ? …un glont in cap si ati scapat de un gunoi satanist !

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger