AcasăSOCIALRomânia se pregătește să importe gaze lichefiate. Pericolul manevrării acestora este uriaș

România se pregătește să importe gaze lichefiate. Pericolul manevrării acestora este uriaș

Pericolul alimentării cu GNL este permanent

România va începe să importe gaze naturale lichefiate (GNL), deși nu are încă nicio instalație de stocare și nici de regazeificare, necesare pentru utilizarea acestuia în consumul casnic și industrial. Problema cea mai mare a GNL este că manevrarea și utilizarea acestuia comportă riscuri uriașe de explozie, după cum avertizează și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).

Gazele din Marea Neagră și din zăcămintele de la Caragele nu sunt pentru consumul intern. România intenționează să apeleze la importuri de gaze lichefiate, care vin, în marea lor majoritate, din SUA, deși nu există în acest moment instalații specifice, necesare pentru transformarea lor în gaze de consum.

ANRE a emis recent normele tehnice  pentru proiectarea, execuția și exploatarea instalațiilor de stocare și regazeificare GNL pentru alimentarea cu gaze naturale a clienților casnici și industriali, însă costurile acestora descurajează orice investiție potențială. Când gazele naturale la presiune ambientală sunt răcite la aproximativ -162 °C, acestea devin „lichefiate” și își reduc volumul la aproximativ 1/600 din dimensiunea sa inițială, ceea ce face mai ușor transportul acestora, susține ANRE. GNL se păstrează la presiune ambientală, iar atunci când este expus la o sursă de căldură, acesta începe să se vaporizeze trecând înapoi în faza gazoasă. Dacă GNL este vărsat pe pământ sau pe apă, vaporizează intens și nu lasă reziduuri în urmă. Totodată, gazul natural lichefiat este inodor, incolor, netoxic și non-coroziv. Cu toate acestea, riscurile GNL sunt extrem de mari, printre acestea numărându-se  inflamabilitatea, numai după vaporizare și trecere în stare gazoasă, înghețul instantaneu la ieșirea din sistem și asfixierea persoanelor intrate în norul de gaze naturale.

Condiții stricte

Potrivit ANRE, gazele naturale sunt inflamabile în intervalul de concentrație aer-combustibil de 5-15%. Sub 5% amestecul de gaze naturale în aer este prea sărac pentru a arde și peste 15% amestecul este prea bogat pentru a arde. Temperatura de autoaprindere a gazelor naturale (preponderant metan) este de 540 °C. ”Totuși, GNL este periculos și dacă este vărsat, acesta fierbe rapid (este extrem de rece), creând un nor de vapori care, în prezența unei surse de aprindere, se poate aprinde și arde înapoi spre sursă. Inițial, vaporii de GNL ieșiți din sistem, fiind extrem de reci, condensează vaporii de apă din aer, apărând un nor vizibil care rămâne o perioadă la nivelul solului până se încălzește și se transformă în gaze naturale, ridicându-se în aer unde se disipează. GNL este un fluid criogenic, răcit la (-162 °C) și, la contactul cu pielea, poate provoca arsuri criogenice (arsuri reci) destul de severe, fiind obligatoriu ca personalul de operare să poarte echipament complet de protecție a feței, mâinilor și picioarelor”, precizează ANRE în normele tehnice.

Risc de explozie

Cele mai mari riscuri sunt cele ale exploziei de vapori în expansiune a lichidului în fierbere, care rezultă din vaporizarea rapidă din cauza unor defecțiunii (spargere) ale rezervorului criogenic de stocare GNL. Acestea sunt foarte puțin probabile datorită standardelor modern, care impun obligativitatea ca rezervoarele să fie realizate cu pereți dubli și izolare durabilă, susține ANRE. ”Tranziția rapidă în fază este un fenomen extrem de neobișnuit și curios, în care cantități mari de GNL aruncat în apă pot exploda fizic, dar nu ard. Nu există inițiere de incendiu, dar există potențial de deteriorare a echipamentelor din apropiere. Este nevoie de mai mult de 10.000 de galoane (37.850 litri) de GNL într-un astfel de scenariu pentru a provoca daune semnificative și, ca atare, sunt considerate a fi extrem de puțin probabil. Pericolul cel mai mare și cel mai probabil poate apărea în situația în care se deversează GNL într-o zonă închisă în care vaporii nu se pot disipa. În acest scenariu există pericol mare de incendiu dacă sunt prezente surse de aprindere”, mai arată ANRE. Totodată, rupturile extreme ale rezervoarelor criogenice de stocare GNL, în urma unui accident rutier al unui camion de transport GNL sau a unui atac armat, ar putea provoca un incendiu, existând suficiente surse de aprindere.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
14.352 afisari

33 COMENTARII

  1. Exact de așa ceva are nevoie Rrrumânistanul. Se știe, doar, ce pricepuți sunt Doreii de la noi în activitățile de tot felul.

    • Romania nu are instalatii portuare pentru gaz lichefiat. Din America vin cu navele.

  2. „Gazele din Marea Neagră și din zăcămintele de la Caragele nu sunt pentru consumul intern”.Bravo! Alea interne nu sunt pentru consum intern ? Importam? la ce pret???

  3. Gazele sunt ale noastre doar pe hartie dar ele vor lua drumul Germaniei, cu sau, fara voia noastra!
    Suntem prea mici si lipsiti de importanta pentru a putea sa ne pastram gazele!

    • Suntem de NOAPTEA MINTII Și ne merităm soarta pe care ne-am faurito in 89′ Mai rău ne trebuie.

  4. Eu cred ca ne descurcam, ma gandesc ca doresc sa faca comert cu ele ajutand tarile limitrofe

  5. Toti ministrii energiei trebuie anchetati si bagati la puscarie pentru subminarea si distrugerea sistemului energetic. Niste tradatori ticalosi care, impreuna cu complicii lor, nu trebuie sa mai vada lumina zilei multi ani. Siktir!

  6. Păi dacă nu sunt ale noastre, când se duc pe unde se duc? Că nu e conductă pina in Germania

  7. definitia sabotajului si a subminarii ec. nationale : gazelele din m neagra si de la caragele nu sint pentru noi , ale cumparate de la altii pe bani grei si proaste sint pentru romani . e ca si cum mi se strica merele in curte si ma duc sa cumpar din mall ! sa nu mai aud aia cu prostia si incompetenta ca n-o inghit , este TRADARE !

    • DOBROGENE ,STII DESPRE CE VORBESTI ?, SINGURUL TERMINAL DE GAZE LICHEFIATE IL ARE PETROMIDIA PENTRU ETILENA SI PROPILENA ,DAR ESTE STRICT PENTRU CELE @ PRODUSE !.
      DOBROGENE ,NU CONFUNDA GPL CU GNL ,IAR DACA FACI CONFUZII TE ARZI !

  8. „Gazele din Marea Neagră și din zăcămintele de la Caragele nu sunt pentru consumul intern”

    DA’ PENTRU CE SUNT?

      • Avem de toate și cumpărăm totul.Tradatori de neam și tara.Sa-si păstreze scaunele,nenorocitii si-ar vinde și parintii.Se băteau cu caramida în piept
        ca dau drumul la exploatare di mare și de la Caragele și România o sa și și o sa și acum spun ca gazele alea nu sant pentru intern.Le-am făcut cadou ca tot ce am avut.

    • Pentru altii , sa le cumpere ei ieftin si noi sa cumparam tehnologie si specialisti de la altii sa luam gaze lichefiate scumpe.
      Dea este prea mult, subminarea economiei nationale si jefuirea poporului este tot ceea ce fac alesii.
      Ce mi-e asta cu furt si jaf total si dupa jefuit cetateanul cu taxe si preturi uriase cu perioada aia cand intrau peste oameni si le luau totul din case? Jupanii cu arendasii? Asta fac, furt la drumul mare, jaf total

  9. Fantastic: tara in care un tanc il striveste pe cel care il ghida, in poligon. Tara in care un foisor s-a prabusit peste niste alesi si a omorat unul la o festivitate. Tara in care podurile cad. Tara in care doua tancuri din nesam netam se ciocnesc in intersectie si as putea continua la nesfarsit.
    Tara lui merge si asa, exact de asta avea nevoie!

  10. NICI IN 10 ANI ROMANIA NU-I CAPABILA SA DESCARCE UN SINGUR VAS INCARCAT CU GNL !.
    DE GARGARA NE ESTE SCARBA , CE-I AIA ROMANIA SE PREGATESTE ?,IN ROMANIA IN AFARA DE CLABUCI LA GURA POLITICIENILOR NEROZI SI HABARNISTI N-AI SA VEZI DIN NOU
    UN SINGUR PROGRAM DE REDRESARE ECONOMICA PE BAZE REALE .AZI LINGAII SUPRALICITEAZA LA ORCE LE BAGA PE GAT SAMSARII AMERICANI.

  11. Mai trebuie sa importam și aer și suntem ok, o țară bogată cu conducători de cacao. Auzi gazele românești nu sunt pentru intern că ne face rău la buzunar.

  12. Tot articolul si comentariile sunt de prisos, deoarece Turcia nu permite trecerea vasele care transporta orice tip de gaz lichefiat prin stramtorile Bosfor si Dardanele. Putem primi gaz lichefiat doar din tarile riverane Marii Negre.

  13. Bun până aici. Am dat pădurile Austriei de ce să nu dăm și gazele amărâților ăstora de nemți. Da luați fraților ce vreți din țara asta România că noi avem de toate ,suntem numărul unu la mașini pe locuitor din Europa, rămâne vorba între noi dragi friti că vam scăpat de atâtea cazane care vă încurcau cimitirele

  14. Să fie clar: țițeiul și gazele exploatate de OMW nu mai sunt ale României. Lichefierea gazelor naturale și ulterior, revenirea lichidului la starea gazoasa implica costuri suplimentare extrem de mari, plus costurile de transport. Așadar, gazele din producția internă ieftine sunt exportate, dar nu în beneficiul României, iar România importa GNL la prețuri mult mai ridicate. Dar nu contează, plătesc romanii că au de unde.

  15. Pai nu-i păcat sa nu profiți de pe urma proștilor.Galaxia nu are prosti mai mari ca noi.

  16. Ungaria nu are deloc gaz si cumpara 85% din rusia la un preti foarte mic. Noi avem gaz si vindem fiarte ieftin altora si cumparam de la americani gazul foarte scump. Asta se numeste jefuirea tarii. Tot americanii ne-au vandut tot ce au clasat ex; avioane vechi de lupta la un preti de avioane noi vapor de lupta veche la pret de unu nou, ne-ai facut autostrada la pret triplu etc. Asta inseamna preteniea cu americanii.Asta se numeste jefuirea tarii. Bravo poporul Roman ca va lasati jefuiti si batjocoliti pe fata de americani.

  17. Articol pentru proști: turcii au declarat nu permit tranzitul vaselor ce transporta gaze lichefiate prin Bosfor. Așa că mai încet cu aceste știri ‘ bombă’!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger