AcasăSOCIALRevoltă la CFR Călători. Mecanicii de locomotivă trag trenurile ”pe dreapta”

Revoltă la CFR Călători. Mecanicii de locomotivă trag trenurile ”pe dreapta”

Fierbe CFR Călători. Mecanicii de locomotivă nu mai vor să facă ore suplimentare

Când în sfârșit lucrurile intraseră pe un făgaș normal la CFR Călători, directorul general al societății, un apropiat al PNL, a reușit să-și pună în cap toți angajații. Acesta a decis să egalizeze toate salariile din CFR, aplicând parțial Legea Statutului personalului feroviar, ne spun sindicaliștii din sistem. Revoltați de această măsură, mecanicii de locomotivă au decis să nu mai facă ore suplimentare, mai ales că au depășit limita celor 120 de ore pe an, prevăzută în contractul colectiv de muncă. Astfel, din data de 20 iulie, până pe 31 iulie, trenurile vor trage ”pe dreapta”.

După ani de suspendare a aplicării acesteia, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a luat decizia de a aplica Legea 195/2020 a Statutului personalului feroviar, în ceea ce privește salarizarea. Numai că a venit un director general, Traian Preoteasa, cu o propunere de aplicare a acestei legi, care aruncă în aer totul, ne spune Rodrigo Maxim, președintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR). Și asta pentru că a decis să facă salarii de bază unice la toate funcțiile de execuție și la toate funcțiile de conducere.

”Asta înseamnă că nu va mai exista performanță la CFR Călători și nici eficiență. Mecanicii debutanți, mecanicii de manevră și mecanicii de drum, la fel și acarii sau orice alt angajat de la CFR, au, astfel, aceleași salarii, fără nicio diferențiere în funcție de importanța și complexitatea muncii. Practic, a aplicat legea doar la coeficienții minimi, deși acești coeficienți erau diferențiați în actul normativ”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Acesta arată că, la CFR Marfă, unde s-a aplicat aceeași lege, mecanicii de drum au salariul de bază de 5.500 de lei, față de 4.500, la CFR Călători. Iar mecanicii de la operatorii privați au salariile de bază 6.100 de lei. Asta înseamnă că un mecanic de la CFR Călători trebuie să lucreze două norme într-o lună ca să ajungă la salariul de la operatorii privați. În aceste condiții, nu va mai veni nimeni spre CFR Călători și, mai mult, vor pleca și mecanicii cu experiență, susțin sindicaliștii.

Suprasolicitați, din lipsă de personal

Potrivit conducerii FSTFR , mecanicii de locomotivă nu mai sunt de acord să facă ore suplimentare, pentru că, la ora actuală, , plafonul de ore suplimentare de 120 de ore pe an, conform contractului colectiv de muncă (CCM), a fost depășit încă din primele luni ale acestui an, pe fondul unui deficit major de personal. În mod normal, mecanicii nu mai pot fi obligați să facă ore suplimentare, iar potrivit CCM, persoanele care dispun depășirea plafonului de 120 de ore pe an răspund material sau disciplinar.

”Mecanicii nu mai vor să facă ore suplimentare pe salariul de bază unic, pentru că este o bătaie de joc. Noi am cerut să aplice legea în două părți, una acum, cu salarizare unică, dar de la 1 decembrie să se intre pe coeficienții de ierarhizare pe funcții, însă nu vor. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că nu se poate amesteca în conducerea unei societăți, mai ales că Traian Preoteasa e apropiat al PNL, dar pe proiectul de venituri și cheltuieli, care a plecat spre aprobare, a trecut și banii necesari pentru coeficienții de ierarhizare”, ne-a precizat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Se anulează trenurile

Sindicaliștii atrag atenția că directorul general al CFR Călători preferă să anuleze trenuri începând cu data de 20 a lunii iulie, decât să accepte un plus de 50 de milioane de lei la buget, cât ar însemna salarizarea conform legii. ”Din 20 iulie și, o parte, din 25 iulie, trenurile nu vor mai pleca până la data de 1 august, pentru că toți mecanicii de locomotivă au norma făcută și nu va mai avea cine să le conducă. Noi ne vom adresa ITM București, dacă vor încerca să-i oblige pe mecanici să efectueze ore suplimentare, pentru că aceasta este muncă forțată. Faptul că s-a ajuns la suprasolicitarea oamenilor este o consecință a politicii de personal dezastruoase, pentru că au ieșit din sistem mai mulți decât au intrat. Iar anularea trenurilor de călători nu este o soluție viabilă, pentru că va afecta indicatorii din contractul de servicii publice, ceea ce v-a însemna o sumă mai mică pentru compensații și pierderi financiare pentru CFR Călători. Normate au fost 2.100 de posturi de mecanici de locomotivă, iar ei au doar 1.700, din care 300 sunt în formare”, a mai afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
17.452 afisari

36 COMENTARII

  1. Generatii de incapabili, unul mai timpit ca celalalt ! E grea viata pt voi, nefunctionalilor !

  2. Oare cum reuseau strabunicii nostri sa conduca fara probleme locomotivele pe aburi, iarna, vara, ploaie, ceata, etc., fara sa mai faca nazuri ca depaseau orele suplimentare?

  3. Urmatorul care va pleca este to’arasu Preoteasa
    Deja pute a clan mafiot la CFR Calatori
    Nici la CFR Marfa nu este altfel!
    Toti analfabetii se bat pe functii de conducere !
    Si sindikkatul face toate jocurile!

  4. CFR a ajuns (încă de prin 2000) sa fie dirijat/condus de niște urmași găozari! Acești incompetenti/hoți sunt și au fost paraleli cu cf! În schimb sunt și erau specialiști în hoție. CFR există doar ca o filă în istoria României, demult ceva măreț, acuma un mare RHT. TOATE GUNOAIELE, MAI MULT SAU MAI PUTIN POLITIC, SUNT LA CONTROLERUL CFR.

  5. Pai mergeti la privat la orice ramura care apartine de calea ferata important pentru noi călătorii sa fie tren pe calea ferata maine poimaine vor conduce in mod categoric roboti atunci sa vezi peobleme pe capul vostru.fara greve santaje totul ca la carte

    • Măi Mariane nu vreau să te jignesc ai lucrat o zi măcar la CFR printre linii să vezi cum este . dacă nu încercă și mai vorbim.

  6. Mai Mariane, te vor duce roboții cu trenul cănd o muri Iliescu,dar atunci tu ești oale și ulcele de 300 de ani Boule !Important pt tine retardatule e să ai siguranță și să stii că te urci ca prostul în tren si ajungi ok la destinație,indiferent de tren ,public sau privat!Și mai rău este că e plină tara asta de inculți ,proști și neghiobi ca tine!

  7. Toti salariatii sa aiba acelasi salariu?!? Pai nici macar Comunistii nu s-au gindit la chestia asta! E clar ca GUVERNUL in cirdasie cu fortele de ocupatie militara straina vor sa distruga ROMANIA si nu mai au rabdare…deh…”El ii face pe cei puternici sa dea ziua ‘namiaza mare in gropi ca orbii”.

  8. De ce nu se încurajează transportul pe trenuri? In occident unde pleaca toți se circula mai bine cu trenul. Fara stres, fara accidente, fara morți absurde si nevinovate. Romanul inca iubeste corupția si banii nemunciți, decat binele neamului. Urmăriți Elveția, Austria, Germania etc.

  9. Cei care aduc astfel de argumente se uita doar la salariul de baza….intrebare ce sporuri au cei din privat fata de cei de la stat sau ce conditii deosebite de munca are un privat nu va intrebati…..da- ti un pas acestor articole…..politice fiti demni de aceasta natiune ….nu….ceea ce vi se cere sa editati online…scriitorilor

  10. Greva CFRistilor este o nimica toata pe langa cearta romanilor in comentarii ..🤦😅 Doamne fereste ce rasa de oameni prosti ,fuduli, inganfati , critici literari , critici psihologici si introverti mai sunt romanii… 🤦🤦🤦 Daca ar mai ajunge un patriot la puterea tarii , cred ca ar da din nou legea pedepsei cu moartea pentru noua rasa de romani care a iesit dupa moartea lui Ceausescu….

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger