AcasăSOCIALPing-pong cu RCA-ul de stat. Decizia, amânată după rotativă

Ping-pong cu RCA-ul de stat. Decizia, amânată după rotativă

RCA-ul de stat, tot mai departe de a deveni realitate

Deși premierul a promis transportatorilor că, până la sfârșitul lunii mai, vor avea RCA de stat, lucrul acesta nu se va întâmpla. De fapt, începe, din nou, ping-pong-ul între instituții, ultima variantă fiind cea a emiterii polițelor pe la începutul anului viitor și doar pentru 3-4% dintre români. Cum vine asta? Nimeni nu știe. Între timp, cele două falimente succesive de pe piața asigurărilor fac ravagii, atât în rândul service-urilor, care riscă să se închidă, cât și în rândul bugetelor personale ale românilor.

Când a promis transportatorilor că RCA-ul de stat va intra pe piață la sfârșitul lui mai, premierul Nicolae Ciucă a avut în minte fix data în care va zbura de la șefia Guvernului, astfel că nimeni nu-l va mai putea trage la răspundere. Cam în jurul aceluiași sfârșit de lună a lansat și ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, emiterea de polițe RCA de către CEC, pentru că și el știa că rotativa nu-l va mai găsi la conducerea instituției. În ce-l privește pe Câciu, acesta este ”recidivist” în promisiuni neacoperite, existând un parcurs asemănător al declarațiilor și termenelor pentru înființarea RCA-ului de stat și în 2022.

Acum, în cărți, a apărut și Poșta Română, care ar participa, alături de CEC Bank, la emiterea de polițe RCA, pe motiv de logistică, aparent, justificat. Iar termenul avansat mai nou este începutul anului 2024 și cu polițe pentru doar 3-4% dintre români. Și cum fac? Tragere la sorți? Ce mă nedumerește pe mine este această incapacitate de decizie și de acțiune a Guvernului, într-un moment extrem de dificil în economia românească. Cele două falimente răsunătoare, la care au contribuit, tacit, și instituțiile statului, au creat probleme sistemice, cu implicații în mai multe sectoare. În ce privește RCA-ul, mulți dintre păgubiții de la City care nu și-au primit banii de la FGA au fost nevoiți să tragă mașinile pe dreapta, neavând bani de reparații sau pentru achiziția unui autoturism nou. La fel se va întâmpla și cu păgubiții Euroins, ajungându-se la o scădere a numărului de mașini aflate în circulație. Poate că ăsta este și scopul, pentru reducerea emisiilor cerută de la nivelul UE.

Service-urile, în moarte clinică

Potrivit transportatorilor, în prezent sunt înregistrate 300.000 de dosare de daună la City Insurance și Euroins, cu o valoare totală a despăgubirilor de 600 de milioane de euro. Pentru service-uri, asta înseamnă faliment iminent. În plus, cei aproape două milioane de asigurați Euroins ar trebui să-și pună anunțuri în parbriz cu ”asigurat Euroins”, ca ceilalți să știe să se ferească. În cazul unui accident, niciun service nu își va asuma să repare pe credit, în speranța că va primi bani de la FGA peste 3 sau 4 ani. ”City și Euroins aveau 80% din piață. Dacă service-urile au reparat mașinile și nu și-au luat banii este clar că vor intra în faliment. La dosarele City, FGA a ajuns cu deconturile abia la februarie 2022. Adică într-un an și jumătate, Fondul a despăgubit doar trei luni”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

70% din încasări, cheltuieli administrative

Transportatorii susțin că în Austria asigurătorii dau banii înainte la service-uri și se decontează ulterior. ”Polița de asigurare e mai scumpă în România decât în Austria, iar la ei ora de manoperă este dublă față de la noi. Dar asigurătorii arată cu degetul spre noi, deși în România firmele de asigurări au cele mai mari cheltuieli administrative din Europa. Valoarea totală a daunelor pe care le plătesc asigurătorii din România este de 30% din încasări, păi cu restul de bani ce fac? Iar ei nu plătesc nici pe ăia 30%, că suntem nevoiți să mergem în instanță să ne recuperăm banii”, ne-a mai precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
967 afisari

3 COMENTARII

  1. guvernul asta este incompetent si impotent pe termen lung. psd-pnl chiar nu au capacitate sa mai administreze tara.
    in nici un fel!
    mai prosti ca astia,…

  2. Dacă Euroins nu plătea în 10 zile, poate plătește FGA IN 10 ANI și totul va fi bine.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger