Pe motiv că au existat unele scandaluri de corupție în sistemul de acordare a permiselor de conducere și că polițiștii îi intimidează, de fapt, pe cei care dau examenul practic pentru obținerea permisului, parlamentarii UDMR au decis să arunce în aer întregul sistem. Astfel, aceștia au emis un proiect de lege prin care examinarea probei practice se va face de către orice civil cu autorizație de la Autoritatea Ruieră Română, care să aibă vârsta minimă de 23 de ani și permis de 3 ani.
România se află, în ultimii 12 ani, pe primul loc la numărul de accidente rutiere. Cauza principală a acestora nu este neapărat indisciplina la volan, mai ales că pietonii sunt cei care provoacă accidente într-o proporție covârșitoare, ci slaba pregătire a șoferilor. Instructorii auto și reprezentanți ai societății civile s-au plâns că polițiștii sunt prea exigenți cu candidații și acesta ar fi motivul pentru care se pică pe capete la acest examen.
De cealaltă parte, polițiștii examinatori au avertizat, în nenumărate rânduri, că elevii școlilor de șoferi se prezintă la examene absolut nepregătiți, din cauza calității îndoielnice a cursurilor efectuate și a implicării nesatisfăcătoare a instructorilor auto. Pe lângă acest lucru, o cauză a accidentelor este și legislația permisivă și ușurința cu care se acordă, în acest sens, permisele auto. Dacă la proba scrisă standardele s-au mai ridicat puțin, la proba practică lucrurile stau dezastruos. Față de anii ’90, în ultimii cel puțin 20 de ani, obținerea permisului de conducere a devenit extrem de accesibilă oricui. Fără o pregătire serioasă și fără un examen dur, care să ateste un nivel satisfăcător al acestei pregătiri, șoselele României s-au umplut de adevărate catastrofe la volan. Femei, în cea mai mare parte, care habar nu au să facă o parcare simplă, care fac greșeli uriașe, punându-i în pericol pe ceilalți participanți la trafic, dar și bărbați, într-un procent mai mic, este adevărat, care nu respectă nicio regulă de circulație, au contribuit, în egală măsură, la creșterea accidentelor mortale.
O măsură aberantă
În acest context, propunerea celor de la UDMR de a muta examinarea practică la Autoritatea Rutieră Română, care poate da autorizație de examinator oricărei persoane care are 23 de ani și 3 ani de la obținerea permisului, va provoca un adevărat dezastru. Dacă în cazul polițiștilor examinatori au existat ceva scandaluri de corupție, în condițiile în care aceștia au de pierdut foarte mult în cazul în care sunt arestați, inclusiv pensia MAI, ce pretenții vom putea avea de la civili care nu au absolut nicio constrângere?!
”Este o aberație acest proiect. Credeți că suntem pregătiți ca societatea civilă să vândă permise la colțul străzii? Vrem să luptăm pentru siguranța persoanelor în trafic sau să facem afaceri cu siguranța în trafic și cu siguranța familiilor noastre? Nu putem să acceptăm o asemenea modificare legislativă făcută de niște parlamentari care nu au ce face sau care emit un proiect legislativ la îndemnul unor băieți deștepți care văd o afacere din chestia asta. Societatea civilă nu este pregătită să dea examene auto pentru obținerea permisului de conducere, asta este clar”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
Polițiștii intimidează
Potrivit parlamentarilor UDMR, pe lângă faptul că polițiștii vor fi eliminați din proba de examinare practică, alături de examinatorul civil, în autovehicul va fi prezent, în mod obligatoriu, și instructorul elevului care susține această probă. ”Măsura este menită să reducă gradul de intimidare resimţit de candidaţi şi să demonstreze cu adevărat dacă şi-au însuşit cunoştinţele şi aptitudinile necesare pentru a conduce autovehicule în condiţii de siguranţă pe drumurile publice”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ. Inițiatorii proiectului susțin că reglementarea profesiei de examinator autorizat şi deschiderea acesteia către persoane din afara angajaţilor Ministerului Afacerilor Interne este o soluţie pentru actualele problemele din sistem, adică numărul insuficient de examinatori, perioade lungi între finalizarea cursurilor şi programarea datelor la care pot fi susţinute probele, reticenţa şi disconfortul psihologic al candidaţilor în prezenţa ofiţerilor sau agenţilor de poliţie și eliminarea cauzelor corupţiei actuale din sistem.
Să sperăm că examinatorii vor fi persoane responsabile.
Speri mata da’ speri degeaba!
Cat era un permis? 3000 de euro ptr cat B? Poate-l ieftinesc astia.
cererea si oferta!
ALELUIA!
-gaborilor e bine sa li se taie macaroana
ne-am saturat de garoi cu pretentii
nu ne mai debitam parerea, stim cam catzi au dat shpagutza:
-bine mah, la injectare de ce nu ati putut,
era pe pielea voastra!
(maxtor nu e habotnic:
noi admitem shpaga trasa in auto-aparare)
„o cauză a accidentelor este și legislația permisivă și ușurința cu care se acordă,”
-parca-l auzim pe V.Vochina,
ala care amesteca contraventia cu infractiunea;
accidentele sint cam multe pentru ca unii abia au coborat din copaci:
mamaie se bucura,”nepotu are permis”,
ala baga in marsharier si o calca pa baba!
„și că polițiștii îi intimidează, de fapt, pe cei care dau examenul practic pentru obținerea permisului,”
-„shantaj”,asta e cuvintul,
intimidarea e doar forma:ar putea sa trimita mesaju si din bezele,
din facut cu ochiu-„vrem shpaga!”
Cati tampiti sunt la volan dar cati vor mai fi.UDMR ,in sustinerea Notei de fundamentare, ar trebui sa aiba o statistica : cati candidati au fost „intimidati” ?
Referitor la această problema dealtfel stringentă, propunerea este total neavenită fără noimă,in acest fel corupția nu se elimină ci se amplifică.
Pentru a îmbunătății condițiile de examinare trebuie să plecăm întîi de la fișa medicala care se face pe acte de corupție de către instructor și personal medical.
De aici pleacă totul la acest moment trebuiesc testați pisihologic toți conducătorii auto , motocicliști și trotinisti și veți vedea ce rezultate vor fi.
Apropo de trotinisti și bicicliști livratori acești lucrători circula anapoda trec calare pe trecerea de pietoni, la accidente grave vine fiecare și culege dar nimeni nu-i vede fără cască și altele, poliția nu există sunt ăștia cu sistemele astea de amplificare a zgomotelor la mașini, reglate din buton sau cei mai mulți au becul din stg. tot timpul pe fază lungă, poliția stă numai în centru in Berceni nu.
Poliția rutieră oricum este coruptă. Corupție ierarhică! Nu am nici un cunoscut care să fi luat permisul fără șpagă. Că știi, ori nu știi să conduci, 100€ șpagă face minuni.
Iar modelul propus de udmr, nu e o noutate. Țările nordice, Belgia, Olanda are sistemul ăsta de mulți ani și este eficient la ei pt ca examinatorii lor sunt selectați dintre instructorii auto cu mulți ani experiență. Majoritatea sunt la vârsta de 50+ și sunt foarte exigenți, pt că unul din interesul lor este financiar. Cu cât pici examenul de mai multe ori, cu atât le cresc încasările și așa își iau salariile. Sunt experți in a găsi motive halucinante ca să nu reușești la examen și sa fii nevoit să mai plătești o rundă.
Exemple de examinare olandeza:
1) În timp ce aștepți la semafor, examinatorul îți acoperă subit oglida retrovizoare și te întreabă dacă ai masina în spate și ce culoare are aceasta? Ti se uită in ochi. Nu poți trage cu ochiul in oglizile exterioare! Dacă nu știi? ÎNSEAMNĂ CĂ NU EȘTI ATENT ÎN TRAFIC 😳!Mai exersează!😁
2) Îți urcă examinatorul în mașină cu paharul de cafea și ti-l așează în suportul de cafea din bord. Și să te ții fatzaiala după aceea. Ai vărsat cafea din pahar? Conduci violent😳! Mai exersează ! 😁
3) Te afli pe un drum drept în oraș, unde pot fi văzute în zare mai multe rânduri de semafoare. Nu ti-ai potrivit viteza încât să ajungi pe verde si să nu fie nevoie să stopezi la semafor? NU AI VEDERE de PERSPECTIVĂ ȘI ÎNCURCI CIRCULAȚIA!😳 Mai exersează😁!
4) Vrei să te intri pe autostradă de pe un drum național. Pe autostrada circulația este intensă. Nu ti-ai potrivit bine momentul și viteza de intrare între celelalte mașini de pe autostrada în așa fel încât cei care circulă pe autostradă să nu fie obligati să franeze ca sa-ti facă loc? EȘTI UN POSIBIL CAUZATOR DE AMBUTEIAJ😳 ! Mai exersează! 😁
Și tot așa…
Examenul practic poate fi dat numai după obtinerea celui teoretic (care tot de instituție civilă este organizat). Și poate fi repetat de 5 ori timp de 1 an, cât este valabil testul teoretic. Dacă ai picat de 4 ori, a 5 oară ai un expert care te analizează oarecum și psihologic. Să vadă dacă nu cumva ai trac, emoții excesive datorită cărora tot pierzi examenul. Acesta va ține cont de asta și va fi mai îngăduitor😊
Acum vă puteți închipui la ce nivel de experiența rutieră se obtin permisele în Olanda…! Si e vorba doar de categoria B🤔.
În concluzie nu ar fi rău dacă si pe la noi ar fi așijderea, dar mă îndoiesc ca să se obțină eficienta olandeză cu niște puțoii de examinatori de 23 de ani si 3 ani vechime…👎
mai datii dracu de olandezi…. altceva nu ati gasit ?
Au gasit UDMR-ul ,uraaaaa, PNL, PSD, plecati de la guvenare, lasati sa
guverneze UDMR-u…!!!
Mi se pare absolut normal, mai ales pentru a reduce timpul intre reprogramari. Eu am fost mereu reprogramat dupa 4 luni la examenul practic si o data la cela teoretic. Nu-mi convine ca dupa ce am picat prima data la sala sa fiu reprogamat dupa alte 4 luni iar apoi la strada tot dupa 4 luni. Este un proiect de lege excelent. Mai ales pentru cei ca mine care prefera sa nu ofere mita. Problema soferilor din Romania, aceia nepregatiti, e ca au luat permisul pe sub mana. Iar examinatorii din mai asteapta mita ca sa te treaca la proba practica. In principiu se elimina acesti corupti carora daca nu le dai mita nu te trec oricate examene pracice dai. Se rezolva multe probleme in acest fel. Stiu ca dau de 10 ori exemenul la proba practica intr-un an decat de 2 ori si astfel am mai multe sanse sa il trec mai ales ca nu dau mita pentru a lua permisul. Abia atunci pot spune ca sunt pregatit dar si mai motivat sa fac scoala de soferi. Nu se merita sa platesti atatia bani ca sa dai de 2 ori proba practica intr-un an.
Coruptia si ineficienta se combate cu transparenta si proceduri.
Filmarea examinarii si ACCES la filmare, restul sunt povesti.