AcasăSOCIALPericol de catastrofe. Belgia și Olanda vor să interzică parcarea mașinilor electrice...

Pericol de catastrofe. Belgia și Olanda vor să interzică parcarea mașinilor electrice în subsoluri

Incendiile izbucnite la mașinile electrice provoacă gaze extrem de periculoase pentru sănătate

Incendiile izbucnite la mașinile electrice au reușit să pună pe jar întreaga comunitate științifică. Cercetătorii și specialiștii caută cu disperare metode de a contracara efectele temperaturilor extrem de înalte și a substanțelor toxice emanate de acumulatorii în flăcări. Belgia și Olanda vor să și interzică parcarea vehiculelor electrice la subsolul clădirilor rezidențiale, după ce un bloc a fost compromis total în urma unui incendiu de acest gen.

Problemele mașinilor electrice sunt departe de a fi rezolvate. Pe lângă timpul lung de încărcare și autonomia redusă, pericolul cel mai mare îl reprezintă atunci când aceste autovehicule iau foc. Deocamdată, pe plan mondial, nu există o metodă standard de stingere a acestor incendii, folosindu-se containere, prelate și multă, multă apă. Practic, cea mai sigură soluție este scufundarea în apă a vehiculului în flăcări, pentru că acesta se poate reaprinde oricând. Pompierii români au accelerat organizarea de cursuri de pregătire pentru stingerea incendiilor la vehiculele electrice, însă, deocamdată, se experimentează. Din aprilie, un astfel de modul de pregătire va fi demarat de ISU Brașov, ne spune inspectorul șef col. Lucian Marciu. ”A mai fost un modul de pregătire pentru pompieri la ISU Dolj, dar centrul a intrat în reabilitare și, având în vedere nevoia crescândă de pregătire, am decis să ținem aceste cursuri la Brașov. Mai ales că în Brașov este și o fabrică Varta, cu care avem un protocol, de unde mai învățăm anumite chestii. Municipiul are cel mai mare parc de autobuze electrice și am avut în vară o problemă cu un autobuz electric care a luat foc și cred că a fost singurul care a fost salvat. Am avut și noroc pentru că acumulatorii au putut fi scoși foarte repede. În momentul de față, la nivel internațional nu există o rețetă corectă de intervenție la astfel de incendii. Și noi ne specializăm acum”, ne-a declarat col. Lucian Marciu, inspector șef al ISU Brașov.

Gaze periculoase

Săptămâna trecută, ISU Brașov a avut ca invitat un profesor român de la o universitate din Danemarca, care este specializat pe acest domeniu și care a vorbit despre metodele de stingere a incendiilor la autobuzele electrice. ”Inclusiv cei de la Varta ne-au pus la dispoziție niște materiale, mai ales pe partea de fabricație a acestor baterii, și ne-au explicat cam care ar fi riscurile. Pericolele vin de la temperaturile foarte mari, existând risc de explozie, plus gazele care se emană, care sunt foarte periculoase pentru sănătate și atunci trebuie să știm ce măsuri să ne luăm înainte să începem intervenția, pe timpul intervenției și după intervenție, pentru că sunt foarte poluatoare. De fapt asta este discuția în ziua de astăzi, ce se întâmplă după incendiu, nu numai pe timpul intervenției. Acești acumulatori, inclusiv mașina, trebuie ținute în imersie, în apă, pentru răcire, pe o perioadă mai lungă, pentru că poate reizbucni incendiul. Noi avem un fel de prelată care învelește mașina pe dedesubt și poate sta în apă. Colegii noștri de la Timișoara au niște containere specializate în care pot băga mașini mici, problema noastră este însă ce facem cu autobuzele sau cu camioanele”, ne-a precizat col. Lucian Marciu, șeful ISU Brașov. Pompierii din țară încearcă să discute cu producătorii vehiculelor electrice pentru a veni cu niște metode, astfel încât să creeze niște cuve care să răcească eficient, ori niște sisteme prin care să se poată scoate acumulatorii de pe autobuze, având în vedere că aceștia sunt amplasați ori deasupra, ori dedesubt, ori în spate.

Pompierii, puși să facă experimente

Fabrica Varta din Brașov a pus la dispoziția pompierilor din zonă materiale din componența acumulatorilor pentru antrenament și experimente. ”Soluțiile trebuie să le găsim și noi, ca să-i ajutăm și pe ei. Vom face teste, să vedem ce metode de stingere găsim. Am discutat punctual și cu specialiști de la Varta, inclusiv din Germania. Varta Brașov nu produce încă decât baterii pentru motostivuitoare, motociclete  electrice, dar se comportă la fel, că vorbim de acumulatori litiu-ion. Acum se încearcă schimbarea tehnologiei și să se treacă pe litiu-fier, care sunt un pic mai sigure”, ne spune șeful ISU Brașov, col. Lucian Marciu. La un incendiu izbucnit la autoturismul electric, cetățenii sunt sfătuiți să sune la 112, să părăsească vehiculul și, de preferat, să fie într-un loc cât mai sigur, ca să nu afecteze alte mașini. Dacă incendiul nu este plecat de la baterie, se poate folosi un stingător. Dacă se aud niște pocnituri și fâsâituri, atunci sigur este de la baterie, spun pompierii. ”Dacă mașina este într-un garaj, pericolul este foarte mare. Au fost cazuri în care, de la o bicicletă electrică, incendiul s-a extins la toată casa. În parcările blocurilor și instituțiilor este și mai problematic. În Belgia o mașină electrică a luat foc într-un garaj subteran și, din cauza temperaturii, s-a ajuns la concluzia că blocul nu mai este sigur pentru locuit. Atât Belgia, cât și Olanda studiază interzicerea mașinilor electrice în parcările subterane”, a mai afirmat șeful ISU Brașov, col. Lucian Marciu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
9.990 afisari

19 COMENTARII

  1. Nu se vad zile senine langa noi vor plange si morții în mormânt și cei vii în țară,va fi jale, SATAN SI ZIRCON ALIATUL VA SPUNE CANU NEPOATE APARA IN DEFINITIF NICI PE EL.

  2. Acum cativa ani am vrut sa vad ce se afla intro baterie veche, uzata si descarcata de li-ion de telefon mobil vechi: am taiat cu un cuter bateria si am descoperit ca era formata dintr-o infasurare de aprox 2 m compusa din 3 panglici scufundate intr-un electolit: o panglica din cupru, un izolator si un metal alb, probabil cel de li-ion sau placat cu litiu. Cand am scos izolatorul si panglica de cupru a atins panglica argintie care presupun ca este din li-iuon, era sa iau foc :))))) S-au incis, a scos scantei, fum, etc. Am ramas uimit si am cautat pe internet ca nu conteaza varsta bateriei, daca se duce izolatorul dintre ele pt. ca are un por sau alt defect de fabrica, dracii te ia, iti da o flacara ca de sudura prin acetilena.

    • Vehiculele electrice sunt foarte periculoase. Pe podea sunt montate sute de kg de baterii li-ion și dacă vreuna din sutele de celule are vreo problema bateria se supraincalzeste și explodează. Explozia unei baterii EV e una violenta, căutați pe net sa vedeți acoperișuri ale garajelor zburat în strada de la explozia EV-ului din garaj. Din punctul meu de vedere, un asemenea vehicul este o bomba pe roți și nu exista niciun motiv plauzibil pentru care ați cumpăra asa ceva. Energia electrica e în continua creștere, vehiculul electric e mai scump ca unul cu ardere interna, bateria are o durata de viata direct proporțională cu nr ciclurilor de încărcare și îmbătrânește, mecanici pricepuți la asemenea vehicule nu cred ca veți găsi, la SH nu știu dacă îți va cumpăra cineva mașina având bateria cu uzura mare asa ca în loc de refolosirea mașinii de alt proprietar se va apela la achiziția unui vehicul EV nou ceea ce va genera poluare în plus, etc.

  3. Specialistii in domeniu au sustinut si sustin in continuare, de zeci de ani, ca viitorul autovehicolelor electrice tinde spre zero. Ei au in vedere studiile si concluziile predecesorilor lor. De aceea s-a renuntat la aceasta varianta de propulsie din considerente economice: materiale greu de procurat, greutatea foarte mare a vehicolului, randament si bineinteles confort (autonomie) s. a. Intr-un cuvant: nu sunt rentabile pentru producatori si nici pentru beneficiari (utilizatori)..

  4. ….ssssst, SASE, vezi ca vine URSULA! cum sa nu fie rentabile masinutele electrice? Cum sa fie periculoase? Nu iau foc, mai ceva ca pararica alba-n cioc, tragi cu pusca, nu ia foc!
    Daca prima moasa a UE a spus ca in mai putin de 8 ani motoarele cu combustie interna vor fi istorie, inseamna ca asa va fi! Ukazurile Ursulei sunt mai puternice ca ale lui Putin. Nu le constesta nimeni si nu le sanctioneaza nicio natiune.
    Decat sa ne bage pe toti in prajitoare electrice, mai bine ne-ar da o subventie sa ne cumparam cate o capsula SARCO si va avea castig pe mai multe planuri.
    Pentru o propaganda mai de efect ii sugerez sa testeze in direct o astfel de capsula, alaturi de ceilalti comisari, in special Iosif Borrel!

  5. Si unde o sa le parcheze pe strazi ssu astia or sa vrea doar trotinete,? La cat ii duce capul astia se intorc la caruta!!

    • O sa căutați Dacii Supernova și Natizuri la SH si o sa plătiți bani grei pentru asa ceva

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger