Giganţii din retail își reorganizează supermarketurile în funcţie de comportamentul clienţilor. Astfel, aceste magazine te determină să cumperi produse de care nu ai avea neapărată nevoie.
Strategiile de manipulare s-au diversificat în ultimii ani.
Cum să nu cazi în capcanele de marketing
Specialiştii în psihologie ne explică la ce trebuie să fim atenţi:
- Haosul bine aranjat: Supermarketurile doresc să vă plimbați prin tot magazinul, fiindcă astfel este aproape sigur că veți mai agăța alte câteva produse pe care nu aveați de gând să le luați când ați intrat pe ușă. Respectaţi lista de cumpărături cu care aţi plecat de acasă!
- Dimensiunea cărucioarelor: Un coș mai mare stârnește și nevoia de a cumpăra mai mult, pentru a-l umple. Luaţi un cărucior mai mic!
- Jucării și dulciuri în zona caselor: În această situație nu prea mai avem timp să negociem cu cel mic cumpărarea produsului respectiv, mai ales dacă suntem și în criză de timp, conform Realitatea Plus.
- Lipsa ferestrelor spre exterior: Pentru că nu vedem dacă s-a întunecat, de exemplu, sau că s-a înnorat și e pe cale să înceapă ploaia, stăm mai mult timp în magazin.
Alte tertipuri psihologice
În lipsa unei liste de cumpărături, ajungem să punem în coș mult mai mult decât avem nevoie. Pe lângă poftele de moment, și magazinele au strategii subtile.
„Pentru a ajunge la produse esențiale, trebuie să traversezi tot magazinul. Pentru că de multe ori, lactatele și mezelurile se regăsesc în partea din spate a supermarket-urilor și hypermarket-urilor.
Iar pe traseu ai toate șansele să fii distras de tot felul de produse. Putem vorbi, de exemplu, despre zona de snacks-uri și dulciuri, produse extrem de colorate și atrăgătoare. Până ajungi la ouă și la lapte, te mănâncă detergenții și cremele”, a explicat Elena Filip, specialist în comunicarea de retail.
Sunt strategii puse la punct de o armată de psihologi și specialiști care cunosc comportamentul clienților. În joc intră toate simțurile. În primul rând mirosul, dacă ne gândim la insulele de patiserie sau rotiserie care ne fac poftă instantaneu. Apoi, de la ambalaje, la poziționarea pe rafturi și până la culoarea pereților, nimic nu este întâmplător, conform Pro TV.
Culoarea portocaliu, de exemplu, este asociată, potrivit studiilor, cu senzația de foame și de stimulare a apetitului.
Risipa alimentară se referă la mâncarea și băutura care sunt produse, dar nu sunt consumate din diverse motive. Este vorba despre toate alimentele pierdute sau aruncate, indiferent dacă se întâmplă în faza de producție, în magazine sau în gospodării.