Cauta

Ministrul Drulă dă liber la închiderea liniilor ferate

CFR, transformată într-o minicompanie de cale ferată

Planul ministrului Transporturilor pentru eficientizarea CFR-ului va începe cu închiderea liniilor ferate care nu sunt rentabile. Mai mult, o mare parte din traseele feroviare vor fi transferate în responsabilitatea autorităților locale, care vor trebui să învestească în transportul regional sau metropolitan pe calea ferată.

Ministerul Transporturilor a emis un proiect de ordonanță de urgență care modifică și completează OUG nr.12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, care aduce schimbări majore în acest sector. Una dintre acestea este și introducerea posibilității închiderii pentru transport a liniilor ferate nerentabile. ”Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu consultarea administratorului infrastructurii, stabileşte liniile de cale ferată care se propun pentru închidere din motive de eficienţă economică, pe baza recomandărilor unor studii de specialitate realizate prin autoritatea competentă din subordine”, se arată în proiectul de act normativ. Studiile de specialitate se vor face prin analize pe baza necesităţilor de mobilitate a persoanelor şi mărfurilor, a concurenței între modurile de transport şi distribuţia modală a cererilor de transport, a costurilor şi beneficiilor la nivelul societăţii şi al economiei naţionale, inclusiv a costurilor externe ale diferitelor moduri de transport. Totodată, analizele vor viza creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport şi reducerea costurilor totale generate de sectorul transporturi.

”Închiderea liniilor ferate din motive de eficienţă economică, urmată de conservare sau de dezafectare, se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apărării Naţionale şi al autorităţilor administraţiei publice locale interesate. Costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor de cale ferată închise se suportă de la bugetul de stat. Autorităţile administraţiei publice locale, în colaborare cu administratorul infrastructurii şi cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pot stabili soluţii de finanţare a infrastructurii feroviare de la bugetele locale, în completarea fondurilor publice alocate administratorului infrastructurii de la bugetul de stat conform prevederilor legislaţiei în vigoare, inclusiv în scopul menţinerii în exploatare a unora dintre liniile prevăzute a fi închise”, se mai precizează în proiectul de ordonanță de urgență.

Transport feroviar la nivel local

O altă schimbare extrem de importantă este introducerea serviciului public de interes local, care va fi un serviciu public de transport feroviar de călători prestat la nivelul unei zone limitate a reţelei naţionale de cale ferată sau la nivelul unei reţele locale/regionale independente destinate serviciilor de transport feroviar al călătorilor, sub coordonarea unei autorităţi a administraţiei publice locale sau, după caz, a unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Motivația Ministerului Transporturilor este aceea că autoritățile locale vor putea, astfel, accesa fonduri europene. ”În cadrul ciclului financiar 2021-2027 al Uniunii Europene sunt alocate fonduri nerambursabile importante destinate autorităţilor publice locale în vederea implementării unor servicii publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane. În condiţiile în care legislaţia naţională nu permite autorităţilor publice locale organizarea şi managementul serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane, aceste autorităţi nu au posibilitatea de a accesa fondurile europene nerambursabile alocate în acest scop, deoarece nu pot demonstra că au posibilitatea de a utiliza fondurile în scopul pentru care au fost alocate”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Se scot la licitație

Potrivit proiectului de ordonanță de urgență, compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze bunuri imobile sau părţi din acestea, proprietate publică a statului, către persoane fizice sau juridice înregistrate în România, prin licitaţie publică, în condiţiile legii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Excepție vor face curţile, grădinile şi terenurile aferente locuinţelor de serviciu vândute, care pot fi închiriate direct proprietarilor construcţiilor, prin derogare de la prevederile O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Ultimele stiri

  • Horoscop 20 mai 2024 – Veți obține ceea ce doriți dacă vă folosiți seducția
  • Alege ce citești
  • USR – și falimentul este garantat!
  • SUA și China, pe cale să înceapă „decuplarea”?
  • Revoluția engleză anti-VAR se propagă în Europa?!
  • Ce înseamnă să te pui cu Rusia. Băncile occidentale trag ponoasele
  • „Bogăția discretă”: strategia menită să evite ochii curioși
  • Sancțiunile sunt doar pentru fraieri. Companiile din UE se îmbogățesc din afacerile cu Rusia
  • Nimic nu se pierde, totul se transformă. Apa din haznale trebuie folosită în agricultură
  • De la New York la Tokyo: piețele bursiere, creștere record
  • Exit mobile version