Asfaltarea străzilor și canalizările vor putea fi efectuate de către primării și consilii județene cu propriii angajați, în cazul contractelor reziliate, finanțate din bani europeni. Mai mult, Guvernul a decretat o debirocratizare generalizată, temporară, transformând toate proiectele de infrastructură cu finanțare de la UE în proiecte de interes public. Astfel, avizele și certificatele obținute prin studiile de fezabilitate rămân valabile, iar orice aviz nou necesar va avea termene maxime de obținere între 5 și 30 de zile.
Riscul uriaș de pierdere a zeci de miliarde de euro din finanțările europene a determinat Guvernul să treacă la măsuri disperate. Procesul de implementare a proiectelor de infrastructură este unul greoi, format din elaborarea documentațiilor tehnico-economice, încheierea contractelor de achiziție publică și implementarea efectivă a proiectelor, proces care în medie durează aproximativ 3-4 ani, ssuține Executivul. Pentru a accelera procesul de implementare a proiectelor de infrastructură la nivel național au fost luate o serie de măsuri pentru a îmbunătăți acest proces, în schimb, la nivel local, pentru autoritățile publice locale, procesul de implementare este într-adevăr unul în continuare dificil. Astfel, printr-o Ordonanță de Urgență, aprobată la ultima ședință de Guvern, s-a reglementat posibilitatea ca autorităţile publice locale să execute lucrări în regie proprie în cadrul proiectelor a căror finanțare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin utilizarea de forță de muncă, echipamente și utilaje deținute sub orice formă de către beneficiar, prin utilizarea de materiale, forță de muncă, echipamente și utilaje achiziționate cu respectarea legii. Toate acestea trebuie să conducă la costuri sub nivelul celor existente pe piață, pe baza unei analize de rentabilitate, care au ca finalitate recepția și punerea în funcțiune a unui proiect de infrastructură interes public.
Muncă suplimentară
Lucrările în regie proprie vor putea fi executate de către autoritățile locale în cazul în care finalizarea proiectelor de către executantul prevăzut în contractul de lucrări a devenit imposibilă ca urmare a rezilierii sau încetării contractului, contractul este realizat în proporție de 75%, iar costul total estimat, fără TVA, al lucrărilor de finalizare nu depășește 150.000.000 lei. Cheltuieli eligibile la decontare vor fi considerate achiziția de stocuri de materiale specifice pentru executarea lucrărilor, cheltuielile cu resursa umană utilizată în executarea lucrărilor, achiziția de echipamente și utilaje, proprietatea beneficiarilor proiectelor de infrastructură de interes public, cheltuielile cu amortizarea utilajelor utilizate pentru executarea lucrărilor, precum și cheltuielile de transport efectuate în interesul proiectului de infrastructură de interes public. Acest lucru înseamnă că angajații autorităților locale vor fi plătiți în plus pentru participarea la proiectele de infrastructură, creându-se și premisele efectuării de ore suplimentare de muncă.
Avizele, la urgență
Ordonanța completează și art. 43 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, introducând proiectele de infrastructură de interes public. Schimbarea a fost determinată de faptul că, în acest moment, pentru fiecare aviz, se stabilesc termene de la un an la doi ani, iar pentru obținerea unui nou aviz este necesară prezentarea întregii documentații, chiar dacă între timp nu a existat niciun fel de modificări ale investițiilor. Mai mult, obținerea unui nou aviz este taxată exact ca și obținerea avizului inițial. Astfel, potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului, reobținerea tuturor avizelor care au fost deja obținute la faza de studiu de fezabilitate nu va mai fi necesară. O altă modificare importantă adusă de actul normativ este instituirea unor termene foarte scurte pentru obținerea avizelor și certificatelor, de la 5 zile, la 30 de zile, maximum, în cazul avizului de mediu.