Guvernul Orban a început să impună noi biruri românilor, care nu au niciun fel de justificare în afara vântului care bate prin vistieria țării. Astfel, cei care vor dori să cumpere mașini deja înmatriculate vor fi obligați să mai achite o taxă de 150 de lei pentru certificatul de autenticitate de la RAR.
Românii care vor dori să cumpere un vehicul înmatriculat în țară de la un alt proprietar, persoană fizică sau juridică, vor fi nevoiți să solicite de la RAR un nou certificat de autenticitate, potrivit unui proiect de lege emis de Ministerul Transporturilor. ”Solicitanţii unei operaţiuni de înscriere a dreptului de proprietate în evidenţele autorităţilor competente pentru un vehicul rutier utilizat dobândit din alt stat, precum și solicitanții unei operațiuni de transcriere în evidenţele autorităţilor competente a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul rutier înmatriculat în România trebuie să facă dovada certificării autenticităţii vehiculului de către Regia Autonomă Registrul Auto Român potrivit legii. Certificarea autenticităţii vehiculului rutier conține și atestarea faptului că acesta nu figurează ca fiind furat în baza de date pusă la dispoziţia Regiei Autonome Registrul Auto Român de autorităţile competente din România”, se arată în proiect. Noutatea absolută în actul normativ este aceea că se introduce obligația obținerii certificatului de autenticitate și pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România şi care îşi schimbă deţinătorul. Până în prezent, conform legislației în voigoare, certificatul de autenticitate era obligatoriu doar pentru vehiculele rutiere utilizate supuse omologării individuale în vederea primei înmatriculări în România.
Birocrația revine
Pe lângă taxa de 150 de lei pe care vor trebui să o achite, cei care cumpără vehicule deja înmatriculate vor intra și în labirintul birocratic de la RAR. Astfel, pentru a obține certificatul de autenticitate RAR este nevoie de cerere activitate R.A.R. – completată de către solicitant pe propria sa răspundere, documentele de înmatriculare, act de identitate solicitant, cartea de identitate a vehiculului, dovada ITP în termen de valabilitate. Pentru toate acestea este nevoie, evident, de o programare la RAR. Pentru certificatul de autenticitate se vor face verificări privind elementele de identificare ale autovehiculului (dacă seria șasiu/caroserie, seria motor sunt originale si/sau nu au fost supuse unor modificări neautorizate) și verificări pentru a se constata dacă vehiculul nu figurează ca dat în urmărire pe plan internațional la data efectuării certificării autenticității. ”Noi ne-am luptat să eliminăm taxe și să reducem birocrația și cei de la PNL nu fac decât introduce alte taxe. Și asta vor face și în viitor, pentru că nu este ușor să iasă la liman cu cifrele, deși se împrumută foarte mult cu dobânzi foarte mari, iar banii vedem că nu se duc în investiții, nimeni nu știe unde se duc, poate în achizițiile pe care le face Guvernul Orban de la rude, prieteni și amici. Vor începe mai întâi cu aceste taxe, de mai mică anvergură, după aceea vor trece la taxe mari, la impozitarea pensiilor, la impozitarea salariilor ș.a.m.d. Eu văd taxa asta pentru certificarea autenticității ca o dublare, pentru că certificarea s-a făcut o dată la prima înmatriculare. Acest Guvern incompetent nu face nimic altceva decât să introducă taxe aberante pentru români și să introducă mai multă birocrație. Iar o să stea românii la cozi, iar o să facă tot felul de hârtii suplimentare, iar o să plătească taxe, care nu fac decât să deterioreze calitatea vieții”, ne-a declarat Răzvan Cuc, fostul ministru al Transporturilor. De asemenea, patronatele și sindicatele transportatorilor au arătat că acest proiect de lege al Ministerului Transporturilor a primit aviz negativ la Comisia de Dialog Social, acestea considerând că taxa și birocrația sunt inutile și nu sunt justificate de date statistice de la Ministerul Afacerilor Interne.