Refuzul nejustificat de a achita despăgubirile din dosarele RCA, cu toate că ASF a aplicat în ultima perioadă sancțiuni societăților de asigurări, au făcut ca peste 90% din service-urile independente, cu capital românesc, să ajungă în faliment tehnic. Blocajul creat, pentru care autoritățile nu găsesc soluții reale, va face ca, în scurt timp, service-urile românești să dispară de pe piață, avertizează conducerea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

90% din service-urile românești sunt în faliment tehnic nedeclarat, acestea supraviețuind până acum doar datorită creditelor bancare, pentru care și-au ipotecat atât service-urile, cât și casele și toate bunurile personale pe care le-au deținut, avertizează președintele filialei COTAR Iași, Mircea Manolache.
”În acest moment nici băncile nu le mai creditează pentru că observă că service-urile nu-și pot recupera banii de la firmele de asigurări și nu mai sunt solvabile. Practic s-a ajuns ca, cele 10.000 de service-uri din România să crediteze astăzi societățile de asigurări. Noi reparăm autovehicule, cumparam piesele de schimb si acordăm mașini de schimb pe banii service-ului și, în curând, cel puțin cele peste 1.000 de service-uri din COTAR, nu vom mai putea primi la reparat mașini asigurate la asigurători RCA, precum City sau Euroins, decât dacă păgubitul va achita în avans reparația mașinii. Ne face impresia că se dorește eliminarea de pe piață a acestor service-uri independente, care au capital românesc în marea lor majoritate. Puteți verifica, printr-un simplu telefon sau citind termenii și condițiile de pe website-urile oficiale, faptul că reprezentanțele nu lucrează cu cele două societăți pentru că știu că nu plătesc. Mai mult, reprezentanțele au contracte foarte convenabile cu restul societăților de asigurări, în special pe CASCO”, ne spune președintele COTAR Iași, Mircea Manolache. Nu același lucru se întâmplă însă în cazul service-urilor independente, unde multinaționalele de asigurări refuză să semneze contracte de colaborare pe aceleași tarife pe care le-au acceptat de la reprezentanțele auto, mai arată conducerea COTAR. Astfel, service-urile independente primesc mai puțin de jumătate din tariful perceput de reprezentanțe și nu se poate vorbi despre o luptă de la egal la egal privind calitatea unei reparații. ”Asta înseamnă și o eliminare din piață, pentru că tarifele oferite de societățile de asigurări nu sunt sustenabile și atunci service-urilor independente nu le rămâne decât să lucreze cu asigurători RCA care au probleme notorii de plata precum City și Euroins, acestea doua avand peste 75% din piața RCA”, susține Mircea Manolache.
Încasări la asigurători de 2 milioane euro pe zi
Reprezentanții COTAR arată că, în cazul City Insurance, de exemplu, încasările din polițele RCA sunt de două milioane de euro pe zi, iar o amendă la șase luni sau la un an de zile, oricât ar fi de mare, și dacă ar fi un milion de euro, nu este suficientă. ”Trebuie aplicat art. 37 din Legea 132/2017, care sancționeză punctual asigurătorul pentru încălcarea legii în mod repetat pentru neplata fiecărui dosar de daună care nu este achitat integral și la timp. Asigurătorii achită din valoarea despăgubirii maxim 20%, și pentru restul despăgubirii trimit unitățile reparatoare să se adreseze instanțelor de judecată. Mai nou, aceste societăți de asigurări au găsit o nouă cale abuzivă de a nu plăti daunele și formulează împotriva unităților reparatoare plângeri penale neîntemeiate, în scopul suspendării proceselor civile, invocând plângerea penală și, astfel, rostogolind datoriile de sute de milioane de euro încă 3-4 ani de zile, până când procesul penal se închide. În acest context ne vedem nevoiți, din păcate, să notificăm sute de mii de păgubiți să achite reparațiile auto și să se descurce mai departe în instanță cu asigurătorul. În perioada următoare, COTAR va propune Parlamentului schimbarea Legii RCA, astfel încât polița de asigurare RCA să nu mai fie obligatorie, ci facultativă. Dacă achitarea daunelor nu este obligatorie, atunci nici achiziția unei polițe RCA nu mai poate fi obligatorie”, ne-a declarat Mircea Manolache, președintele filialei Iași COTAR.
Legat cu lanțuri de gardurile Euroins
Claudiu Giurgiu, administratorul unui service auto din Timișoara, s-a legat cu lanțuri de gardurile sediului Euroins din localitate, disperat că nu-și mai primește banii din dosarele de daună. Statul i-a blocat conturile și riscă să-și închidă, definitiv, porțile. ”Am început să am probleme cu Euroins din 2019, când aveam de încasat 1.100.000 de lei. Le-am propus să le dau un discount de 10% și să-mi plătească toată suma în șapte zile, dar nu au vrut. În disperare de cauză, am început să cesionez facturile la furnizorii de piese, însă acum toți furnizorii vor să-mi dea facturile înapoi pentru că nu reușesc să recupereze banii de la Euroins. M-am tot rugat de cei de la Euroins să-mi plătească facturile din 2020, au început să-mi plătească facturile de închirieri la jumătate, să-mi taie din facturi cum voiau ei. ASF-ul mi-a răspuns că trebuie să mă adresez instanței. Acum nu pot să-mi mai plătesc nici salariații, nici impozitele și leasing-urile, pentru că am conturile blocate de la Finanțe”, ne-a precizat Claudiu Giurgiu, administrator de service auto din Timișoara.