AcasăSOCIALJaf la drumul mare. Banii din polițele RCA pleacă în afara țării

Jaf la drumul mare. Banii din polițele RCA pleacă în afara țării

RCAPlafonarea prețurilor RCA mai așteaptă. Proiectul, retras de ASF / Care este motivul

90% din banii încasați din polițele RCA ale Euroins pleacă în afara țării, susține Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România. Totodată, potrivit raportului European Insurance Overview, din 2021, societățile de asigurare din România au cele mai mari cheltuieli de administrare, 57%, și cel mai mici despăgubiri acordate, 37% din valoarea polițelor încasate.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a criticat extrem de dur ultimul comunicat al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), care arată că Euroins și-ar fi revenit și că ar plăti despăgubiri.

”Realitatea este cu totul alta. Sunt zeci de mii persoane fizice, service-uri și transportatori care nu-și iau banii de la Euroins. Toate procesele sunt câștigate de păgubiți în instanță, dar Euroins nu are rezerve de daună pentru toate procesele, așa cum îi obligă legea. Executorii pune sechestru pe conturile Euroins, dar societatea nu are bani în conturi. Euroins are grave probleme, atat cu constituirea rezervelor de daună, cât și cu contractele de reasigurare. Are cele mai multe litigii înregistrate pe persoane fizice și are de câteva ori pe lună conturile blocate de executori judecătorești. Conturile Euroins sunt goale, deoarece societatea de asigurări bulgărească transferă, sub supravegherea ASF, ANAF și a Oficiului împotriva spălării banilor, peste 90% din sumele încasate din RCA în conturi din afara României, așa cum este scris inclusiv în rapoartele de control ale ASF”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Acesta arată că, în ultimii 30 de ani, o singură societate de asigurare a fost controlată de ANAF. Mai mult, COTAR semnalează faptul că BAAR i-a băgat pe toți transportatorii la asigurați cu risc ridicat, ca să le ia 36% în plus la polițele RCA. ”97,5% din acești asigurați băgați la risc ridicat au bonusuri, ceea ce înseamnă că ar fi trebuit să le reducă polițele de asigurare, nu să le majoreze. Până acum câteva luni de zile, doar două persoane au fost la asigurare cu risc ridicat, dar în ultima perioadă ne-a băgat pe toți transportatorii în această categorie, adică peste 50.000”, ne spune președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

Raport devastator

Potrivit European Insurance Overview, din 2021, în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăților de asigurare, de 56%. În același timp, companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, acesta fiind de 37%. ”Practic, din fiecare 100 de lei încasați din RCA-ul plătit de șoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări, iar 56 de lei reprezintă cheltuielile firmelor de asigurări, care sunt veșnic în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc. În concluzie, nu era necesară nicio majorare a prețurilor RCA. În cazul majorării prețului RCA vorbim despre lăcomia pură a firmelor de asigurări, susținută în mod continuu de Cristian Roșu, vicepreședinte ASF, Bogdan Chirițoiu, președinte al Consiliului Concurenței, și de alți șefi de instituții de forță din România”, se arată într-un comunicat al COTAR.

Cum justifică ASF creșterea prețurilor

Potrivit Raportului ASF privind stabilitatea piețelor financiare, în cazul tuturor societăților de asigurare s-au observat creșteri consistente de preț pentru toate categoriile de prime medii RCA. Dintre cele 8 societăți de asigurare (mai puțin City Insurance), supravegheate și autorizate de ASF să practice și asigurări obligatorii de răspundere civilă auto, care au desfășurat activitate pe parcursul anului 2021, 3 societăți au înregistrat rate anuale de creștere a primei medii RCA anualizate cuprinse între 40 și 50% și câte 2 societăți au înregistrat creștere între 30 și 40%, respectiv 20% și 30% comparativ cu primele medii RCA anualizate înregistrate în anul 2020. ”Având în vedere evoluțiile pieței RCA din România după falimentul societății City Insurance, ASF a realizat o analiză în vederea identificării fundamentelor economice pe care s-au bazat creșterile accentuate ale tarifelor RCA practicate de asigurătorii rămași în piață. În general, creșterea daunalității sau așteptările cu privire la creșterea valorii despăgubirilor brute ce vor trebui plătite asiguraților sunt cele mai importante justificări economice pe care se bazează deciziile societăților în sensul majorării tarifelor”, se arată în raportul ASF.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.