Potrivit unui studiu realizat de Eurostat, românii sunt printre europenii care folosesc cel mai puțin aplicații de Inteligență Artificială și se clasează pe ultimul loc în UE în ceea ce privește utilizarea identității electronice.
De asemenea, România continuă să înregistreze cea mai mică rată la nivelul Uniunii Europene în ceea ce privește interacțiunea digitală a cetățenilor cu autoritățile publice, deşi ţara noastră se află în top în ceea ce privește conectivitatea la Internet.
Românii “intră” pe Internet de pe telefon
La nivelul orașelor medii și mari, rata de conectivitate este de 96%, în orașele mici și suburbii – 94%, iar la nivel rural – 90%. Telefonul mobil este principalul instrument de conectare la internet, fiind utilizat de 86% dintre români. Accesul la internet în gospodăriile din România a crescut semnificativ în ultimii 10 ani, de la 67% în 2015, la 95% în 2025.
Raportul Eurostat, preluat de Libertatea, mai indică şi că 46% dintre românii chestionați au declarat că trimit sau primesc în mod frecvent e-mailuri, 78% folosesc serviciile de telefonie sau videocall online, 80% dețin și folosesc conturi pe rețelele de socializare, iar 72% trimit și primesc mesaje prin intermediul acestor rețele. Situația arată că majoritatea românilor folosesc internetul exclusiv pentru rețelele de socializare.
În România este rata foarte scăzută (24%) a persoanelor care se conectează la site-urile web sau la aplicațiile unei autorități publice. Media la nivelul Uniunii Europene este de 72%. Ponderea este de peste 90% în Danemarca (98%), Finlanda (96%), Suedia (96%), Țările de Jos (96%) și Irlanda (91%). De cealaltă parte, cele mai scăzute procente se înregistrează în Bulgaria (38%), Italia (59%), Polonia (60%) și Slovacia (61%). Chiar și aceste țări se situează, din acest punct de vedere, la o distanță apreciabilă în raport cu România.
În România, 54% dintre cei intervievați au răspuns că folosesc Internetul pentru a căuta în mod frecvent informații despre bunuri şi servicii. De asemenea, 59% dintre români citesc ziare online, iar 43% caută date despre sănătate. La nivelul întregii Uniuni Europene, 60% au declarat că au utilizat internetul pentru a căuta informații despre sănătate, dintre care 54% au căutat în special informații privind sănătatea fizică, iar 24% – date privind sănătatea mintală.
Televiziunea rămâne principala sursă de informare
Un sondaj realizat de Eurobarometru în iunie 2025 privind social media, și ale cărui rezultate au fost date publicității în octombrie, a constatat că 66 % dintre respondenți utilizează mass-media tradiționale pentru a urmări zilnic subiecte sociale și politice de actualitate, iar 59 % dintre respondenți utilizează alte surse digitale.
În ceea ce privește România, la întrebarea privind sursele utilizate pentru obținerea de informații referitoare la subiecte sociale și politice de actualitate, televiziunea s-a situat, cu 72%, pe primul loc pentru subiectele socio-politice interne și cu 71% pentru cele legate de politica UE.
Pentru 85% din respondenții aparținând categoriei de vârstă 55+, televiziunea este sursă de informare pentru subiectele socio-politice interne de actualitate, în timp ce 82% din persoanele intervievate din aceeași categorie utilizează televiziunea pentru a fi la curent cu ce se întâmplă în politica UE.
Al doilea cel mai frecvent răspuns au fost motoarele de căutare (de ex. Google Search sau Bing), folosit de 52% dintre românii intervievați pentru a fi la curent cu ce se întâmplă în plan intern și de 40 % cu ce se întâmplă la nivel UE, potrivit Agerpres.
Referitor la urmărirea unor influenceri sau creatori de conținut pe canalele de social media (de ex. YouTube, Instagram, TikTok etc.), 47% dintre români au răspuns că urmăresc aceste categorii pentru pe subiecte socio-politice interne și 37% pentru ce se întâmplă la nivel UE.
